Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini (late2009), förstör nätadaptrar...


egade

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min Mac Mini som snart fyller två år (late 2009) stendog för ett par veckor sen. När jag kom in i vardagsrummet en dag hade proppen gått (har aldrig hänt förut). Jag återställde automatsäkringen och testade att starta upp tv:n, receivern mm. Det visade sig då att det var Mac Minin som var död. Inget ljud ifrån den, ingenting.

 

Jag åkte hem till min bror och testade med hans adapter. Den startade fint, hade kanske igång den två minuter innan jag stängde av den.

 

Då det inte längre finns nätadaptrar att köpa i Sverige ringde jag Macforum och kollade vad en ny nätadapter som reservdel kostade. Kommer inte ihåg exakt men typ 650:- plus moms. Så jag kollade runt lite och köpte sedan på ebay en nätadapter från UK för 450:- inklusive frakt. Gött sätt att spara lite pengar trodde jag. Fick efter tre dagar hem adaptern, bytte ut strömsladden mot en svensk (en annan sladd än min Mac Minis). Datorn startade startade upp. Allt var frid och fröjd i cirka en halvtimma då det sa POFF, proppen gick och det började lukta bränt från nätadaptern.

 

Visst det skulle kunna vara fel på den nya adaptern, men det känns rätt skumt att två gått sönder på så kort tid. Är det min dator som pajar adaptrarna så kan man ju knappt skicka tillbaka adaptern heller... känns ju rätt surt att köpa en till och bara "testa"... ...vågar inte testa igen med brorsans efter andra POFF:et.

 

Ingen annan utrustning jag haft i det vägguttaget har krånglat, så det borde inte komma från väggen...

 

Någon som vet vad det är för fel på min Mini? Innan man tvingas lämna in den...

 

//Jon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej!

 

Hur gick det sen då? :)

 

Samma grej har hänt mig, vaknade en morgon, automatsäkringen var utlöst och datorn stendöd! ( slog på strömmen, då slog det faktiskt gnistor om adaptern.)

Fick låna en nätadapter av farsan, men inga livstecken.

Lämnade in datorn och teknikern fick igång den med sin adaptern, samt vill att jag köper en ny för 1300.

 

Vet inte om jag vågar köpa en ny, känns som att den kommer att gå sönder den med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur gick det sen då? :)

 

Samma grej har hänt mig, vaknade en morgon, automatsäkringen var utlöst och datorn stendöd! ( slog på strömmen, då slog det faktiskt gnistor om adaptern.)

Fick låna en nätadapter av farsan, men inga livstecken.

Lämnade in datorn och teknikern fick igång den med sin adaptern, samt vill att jag köper en ny för 1300.

 

Vet inte om jag vågar köpa en ny, känns som att den kommer att gå sönder den med!

 

I ett sånt läge skulle jag försöka med reklamation. Är det inga avbrott eller böjningsskador på anslutningssladden så kan man ju hävda att det är ett ursprungligt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...