Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Exponeringslås i iOS5 fungerar inte?

Agathorn

Recommended Posts

Jag tankade hem iOS5 igår och började direkt labba med exponeringslåset i kameraappen då det var en välkommen nyhet enl. mig!

Men jag får det inte att fungera. Ifall jag håller nere fingret på skärmen där jag vill att exponeringen ska låsa sig (en typ av spotmätning helt enkelt antar jag) och väntar till att den blå rektangeln blinkar till och sedan klickar på någon annan del av skärmen där jag vill att fokus ska ligga, så gör den om exponeringen efter mitt andra klick på skärmen.

Tanken är ju att jag ska ställa fokus och exponering oberoende av varandra.

Svar på mitt egna inlägg, hittat på apple.com

"Touch and hold the screen until the rectangle pulses. AE/AF Lock appears on the screen, and the focus and exposure remain locked until you tap the screen again."

Så mao ställer man inte in fokus och exponeringen oberoende av varandra. Jag förstår inte alls syftet då helt plötsligt.

Så fungerar de flesta DSLR kameror och kompaktkameror också i standard. På de mer avancerade brukar det också finnas AE lock.

Någon spotmätning är det nog inte fråga om.

Jag får köra vidare med CameraPro appen där man ställer fokus och exponering helt oberoende av varandra. Det är riktigt klockrent.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...