Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Gästkonto Lion

Bavan

Recommended Posts

Hej!

Efter uppdatering med iCloud så har gästkontot blivit synligt på loginskärmen. Har har det avaktiverat men det syns ändå (se bifogad fil)?

Kan man inte plocka bort det från loginskärmen på något vis? Otroligt fult!

post-64760-052993700 1318480016_thumb.png

Samma för mig

Nej det irriterar mig inte så mycket då jag sällan stänger av datorn.

Hittade lösningen!

???

Samma bild bifogad som i första inlägget, vad är lösningen? Vill även jag få bort detta otyg...

/LexVer

Jag blev mycket upprörd över detta gästkonto, men sedan såg jag denna tråd o blev mycket glad. Tack Bavan och Pocahontas!!! You done made my day!

Hallå.

Uppdaterade min iphone till ios 5 nu för två dagar sedan och när jag gjorde det så hängde sig dator något in i helvete. Vart tvungen att stänga av den på knappen då det va helt omöjligt att få den tillbaka till normalt. När jag hade startat om datorn på nytt upptäckte jag att ett gästanvändarkonto hade lagts till bredvid mitt vanliga. Jag tänkte inte mer på saken och loggade in på mitt vanliga och fullföljde installationen av ios 5.

Nu två dagar senare tänkte jag att jag skulle ta bort kontot då det inte har ett lösen eller något annat för den delen heller. Vad är meningen med att ha lösen på det andra kontot om man bara kan logga in på det och varför ska jag ha två konton på den då det är min dator. Så jag började googla på hur man tog bort användarkonton och kom till denna länken varje gång http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/sv/mh1061.html

Grejen är den att det inte funkar på detta gästanvändarkonto. Jag kan trycka på låset etc, men jag kan inte trycka på "-" för att ta bort kontot. Jag tror jag läste någonstans att alla macbook'ar har ett gästanvändarkonto, men frågar är hur tar man bort/inaktiverar man det? Behöver jag återställa datorn och i så fall hur man det?

Detta är OTROLIGT irriterande och jag skulle behöva all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Hallå.

Uppdaterade min iphone till ios 5 nu för två dagar sedan och när jag gjorde det så hängde sig dator något in i helvete. Vart tvungen att stänga av den på knappen då det va helt omöjligt att få den tillbaka till normalt. När jag hade startat om datorn på nytt upptäckte jag att ett gästanvändarkonto hade lagts till bredvid mitt vanliga. Jag tänkte inte mer på saken och loggade in på mitt vanliga och fullföljde installationen av ios 5.

Nu två dagar senare tänkte jag att jag skulle ta bort kontot då det inte har ett lösen eller något annat för den delen heller. Vad är meningen med att ha lösen på det andra kontot om man bara kan logga in på det och varför ska jag ha två konton på den då det är min dator. Så jag började googla på hur man tog bort användarkonton och kom till denna länken varje gång http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/sv/mh1061.html

Grejen är den att det inte funkar på detta gästanvändarkonto. Jag kan trycka på låset etc, men jag kan inte trycka på "-" för att ta bort kontot. Jag tror jag läste någonstans att alla macbook'ar har ett gästanvändarkonto, men frågar är hur tar man bort/inaktiverar man det? Behöver jag återställa datorn och i så fall hur man det?

Detta är OTROLIGT irriterande och jag skulle behöva all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Hej och välkommen till forumet! Jag slår ihop med befintlig tråd i ämnet. /moderator

• 1 month later...

Man skall kanske tänka till lite innan man tar bort alternativet gästkonto/safari? Om man har aktiverat 'finn min iPryl' så vill man ju att iPrylen skall slås på och få kontakt med internet. Eller hur? Det är nämligen förutsättningen dels för att den skall kunna rapportera positionen dels för att jag som rättmätig ägare skall kunna radera. Att ge tjuven tillgång till ett inlåst safari är inte helt fel i detta sammanhang. Om det går så kommer kanske tjuven att se till att datorn är igång och att den når internet? Om datorn är helt låst så blir den nog avstängd rätt snabbt och får kanske aldrig kontakt med internet. Disken blir kanske bytt och datorn i och med det förlorad för alltid.

Ja, som redan har nämnts i tråden så pratas det om två olika saker här.

Gästlogin är inte samma som användarkontot gäst.

Användarkontot gäst innebär att en användare kan logga in som gäst på datorn och använda flera applikationer etc som tillhör gäst-kontot.

Loggar man in som gäst så hamnar man antingen på gäst-kontot *eller* så hamnar man i Safari som gäst, och då är det enda man kan göra är att surfa med Safari. Safari hamnar man i även fast man har gästkontot avstängt, eftersom surfa på Safari som gäst inte innebär att man är inloggad på gästkontot.

Och varför ska då någon gäst kunna surfa på Safari? Jo, för att datorn ska kunna hittas via internet.

För observera - enda skälet till att en gäst kan surfa på Safari är för att man själv har valt att aktivera tjänsten "Hitta min Mac".

Om du inte vill att gäster ska kunna surfa med din dator, så stäng av tjänsten "Hitta min Mac".

Surfen för gäster är en förutsättning för att tjänsten "Hitta min Mac" ska kunna fungera.

Så om det är "sjukt irriterande" att ha den tjänsten så varför för tusan slog ni på den från början då?!?!?!?!?!?

Kloka ord. Jag tog först bort gästinloggningen men har nu lagt tillbaka den.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...