Jump to content
Just nu i M3-nätverket

SSD eller i7 processor?

tigersoul

Recommended Posts

Står inför valet av iMac och väger fram och tillbaka. Klart är att det blir 27", men sedan kommer frågetecknen... Jag vill ha SSD och jag vill ha den fetaste med i7 processorn men det tillsammans blir helt enkelt lite mer än vad jag tycker är accetabelt (mac är ju som känt dyrt som det är redan). Så vad ger mest egentligen, SSD och 2,7ghz i5 modellen eller ingen SSD men 3,4ghz i7 modellen? Jag tänkte här på o få lite svar från folk som faktiskt provat både och och har ett hum om vad som är mest värt pengarna?

SSD Märks ju praktiskt taget i allt man gör, och det iaf jag finner mest "slött" med datorer är väntan på framförallt hårddiskaktiviteter, starta photoshop eller andra tunga program o alla dessa spontana "tugg-stunder"... å andra sidan BLIR ju inte datorn snabbare av SSD på det sätt som en CPU gör den snabbare och i ren råprestanda i cpu intensiva program är ju faktiskt i7 alternativet uppåt 40% snabbare. Mao: svårt val!

Det jag sysslar med som främst i7'an skulle vara att föredra är videoredigering av hd-film, native editing av avchd för att vara exakt. Det är å andra sidan nästan det enda jag kan komma på där det är klart märkbart. Jag gör också mycket fotoredigering och det jävligaste där är troligen den ständiga väntan på att photoshop ska starta etc o inte så mycket processorns hastighet.

Grafikkortet är också olika på modellerna men jag är totalt ointresserad av spel och har en PC med ett spelgrafikkort som står o "dammar" så det är inte en relevant faktor alls.

Kom gärna med lite konstruktiva tankar ;) Minne kommer jag köpa till men naturligtvis av annan leverantör o tänkt 16gb (ev 8 om jag ska snåla, men lutar åt 16)

Ja... det är en stor fråga! jag hade nog hellre kört på en snabbare processor! För det är den som gör jobbet åt dig! Javisst SSDn är sjukt snabb!

Men hade du tänkt och ha i 2stk HD's om du har i SSDn istället för CPU uppgraderingen? alltså en vanlig HD och en SSD? Eller bara SSDn?

För kör du bilder och videoredigering så kommer du och fylla upp din SSD med filer.. om du inte då köper en extern HD... och då kommer du ändå och lida pga den externa HD's kontakt! så då kan du lika väl ha en bättre CPU!

Jag kommer i fallet med SSD självklart ta både SSD och 1TB disk, då det inte är lämpligt i flera bemärkelser att spara video filer på en SSD disk. Så det är ingen fara med a tt få slut på utrymme med SSD alternativet. Det är verkligen inget lätt val, jag vill ha både och helt enkelt och båda har sina för och nackdelar.

Jag har både och och älskar det! Sjukt snabb och kräm så det räcker och blir över, har dessutom 16GB RAM (1333MHz). Har du råd, kör!

PhotoJoe: 16gb ram är redan bokat mer el mindre, är ju så lietn skillnad mot 8 ingen idé att snåla. Jag överväger ta både och men det är så _JÄVLA_ (ursäkta) dyrt, men 30 lök för en dator verkligen svindyrt!

För övrigt har jag läst många gånger att apples ssd diskar suger i jämförelse med det andra på marknaden vilket inte är helt trevlig läsning.

Tyvärr får man lida med Apples SSD tills den brakar och man kan sätta in en snabbare. Väljer man inte SSD från början blir det jäkligt jobbigt att få in en SSD i efterhand.

BTW: Köpte KTA-MB1333/4G för 209 kr/st, GRYMT lågt pris! Nu ligger de lite högre: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=582457

Jag har hört att de på senare tid börjat stoppa i ett annat märke som är betydligt bättre men att det är lite slump om man får en bra el dålig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...