Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Var ligger iMessage?

Kicken13

Recommended Posts

Tjenare! Det står på MacWorld's tråd om Ios 5 att iMessage ska ingå men jag ser hittar inte funktionen någonstans i telefonen och undrar nu självklart vart jag hittar den?

Har du aktiverat iMessage så kan du tydligt se när ett meddelande skickas som ett iMessage då själva pratbubblan och skicka knappen är blåa. När pratbubblan och knappen är gröna så skickas det som ett SMS.

Har du aktiverat iMessage så kan du tydligt se när ett meddelande skickas som ett iMessage då själva pratbubblan och skicka knappen är blåa. När pratbubblan och knappen är gröna så skickas det som ett SMS.

Hur då aktiverat?

I settings finns det ett reglage som heter "iMessage", när det står på "on" så kan du ta emot och skicka iMessages genom den vanliga sms-appen.

I settings finns det ett reglage som heter "iMessage", när det står på "on" så kan du ta emot och skicka iMessages genom den vanliga sms-appen.

min verkar automagiskt köra grönt även om jag aktiverat inställningarna :/

men det kanske är för att de jag testat till inte har uppdaterat än?!

det kan väl inte vara så överjävligt att telia har någon möjlighet att påverka funktionen? (för att tvinga folk att betala för sms istället)

min verkar automagiskt köra grönt även om jag aktiverat inställningarna :/

men det kanske är för att de jag testat till inte har uppdaterat än?!

det kan väl inte vara så överjävligt att telia har någon möjlighet att påverka funktionen? (för att tvinga folk att betala för sms istället)

Det krävs ju att mottagaren har det också, då ska det ske automagiskt om jag förstått saken rätt.

Typiskt exempel på Apples sätt. När det funkar som allra bäst så behöver man inte tänka eller läsa manualen. Men det kan vara förvirrande ibland. :borstatanderna:

iMessage funkar bara om mottagren också har iMessege.

Det du gör är att du lägger till personens apple-id (mailadressen som används i iTunes) i kontaktuppgifterna.

När du sedan ska skicka ett nytt "sms" så känner iMessege av att personen du försöker skicka till har iMessege och skickar via det istället.

Man ser att det går över till imessage eftersom att "pratbubblan" blir blå.

Funkar skitbra tycker jag.

Och helt suveränt att kunna skicka "sms" från paddan också. :)

iMessage funkar bara om mottagren också har iMessege.

Det du gör är att du lägger till personens apple-id (mailadressen som används i iTunes) i kontaktuppgifterna.

När du sedan ska skicka ett nytt "sms" så känner iMessege av att personen du försöker skicka till har iMessege och skickar via det istället.

Man ser att det går över till imessage eftersom att "pratbubblan" blir blå.

Funkar skitbra tycker jag.

Och helt suveränt att kunna skicka "sms" från paddan också. :)

Men måste jag alltså komplettera adressboken? Trodde det skulle kännas av automatiskt?

Men måste jag alltså komplettera adressboken? Trodde det skulle kännas av automatiskt?

iMessage är bra....men det klarar ju knappast av att gissa om den du vill skicka till har ett apple-id.

Har du deras mailadress inlagd på kontakten så kollar iMessege om det är ett apple-id eller inte.

Och använder de en annan mailadress för apple-id så får du be om den och sedan lägga in den.

1318571839[/url]' post='1479051']

iMessage är bra....men det klarar ju knappast av att gissa om den du vill skicka till har ett apple-id.

Har du deras mailadress inlagd på kontakten så kollar iMessege om det är ett apple-id eller inte.

Och använder de en annan mailadress för apple-id så får du be om den och sedan lägga in den.

Det verkar faktist som den kan känna av det utan emailadress, har skickat meddelanden som imessage till folk som jag inte har nån mailadress till

Förklara för mig då hur det kan fungera när jag skickar till en person som jag bara har telefonnumret till och det blir ett iMessage?

Han har inte min email/Apple-Id och vice versa men det bara fungerar.

Förklara för mig då hur det kan fungera när jag skickar till en person som jag bara har telefonnumret till och det blir ett iMessage?

Han har inte min email/Apple-Id och vice versa men det bara fungerar.

Som jag fattat det så kopplas det nya ihop med det gamla Därför funkar det. Man kan lägga till vilka email man vill använda.

I först hand så går det på telefonnumret sen mailadresserna.

Som jag fattat det så kopplas det nya ihop med det gamla Därför funkar det. Man kan lägga till vilka email man vill använda.

I först hand så går det på telefonnumret sen mailadresserna.

Det förklarar alla fall inte hur kan min iPhone veta att mottagaren har en iPhone med iOS5?

För som någon skrev

INGEN av mina kontakter som har en iPhone har jag någon mail adress inlagd.

Och dom har inte heller min adress inlagd i deras kontakt så frågan är HUR fungerar det?

En sak jag reflekterat över är att det tar lite längre tid att skicka ett iMessage än ett vanligt sms.

Och dom har inte heller min adress inlagd i deras kontakt så frågan är HUR fungerar det?

En sak jag reflekterat över är att det tar lite längre tid att skicka ett iMessage än ett vanligt sms.

lite off topic men... 2011 och ingen har mail??

:tappahakan:

lite off topic men... 2011 och ingen har mail??

:tappahakan:

Hur tänkte du nu?

Läs om gör rätt.

Det förklarar alla fall inte hur kan min iPhone veta att mottagaren har en iPhone med iOS5?

För som någon skrev

Läs länken i denna tråden. Där står hur det fungerar.

För som någon skrev

Jag tippar på att ditt telefonnummer registreras hos Apple. Finns inställningar för detta under Inställningar > Meddelanden. På så vis vet din iPhone hur meddelanden ska skickas. Appen kollar av med Apple först och finns då mottagaren registrerad så skickas det som meddelande, annars som sms.

För som någon skrev

Den registrerar även ditt telefonnr så du behöver inte ha mottagarens mail för att det ska funka utan endast telenr. Däremot krävs det att båda har aktiverat funktionen i sin iPhone och för det krävs vad jag vet ett iTunes/Apple ID och för det krävs en email-adress (man måste däremot inte ha lagt till adressen i Mail på telefonen, men varför man inte skulle vilja det vet jag inte).

För att det ska funka med iPad krävs däremot email.

En dålig sak är att den som skickar till dig måste välja din email (till skillnad från telefonnr) i listan när de skapar ett nytt meddelande för att det ska komma fram till både din iPad och iPhone. Hoppas verkligen Apple fixar detta i en framtida uppdatering. Det ska ju självklart komma fram till alla mina enheter oavsett.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...