Jump to content
Just nu i M3-nätverket

OSX - Windows7 - kommer inte in på Lion

JockeL

Recommended Posts

Hej Macworld!

Ett problem har uppstått på min iMac 2011 27'' sedan jag skulle fixa att man kan skifta mellan Windows 7 och Lion (behövs då jag använder ett musikprogram som endast är gjort för PC), jag laddade ner Boot Camp i går på datorn och kollade lite snabbt på det - för att sedan stänga ner och ta det i dag. När jag startade Macen i morse kommer det klassiska ''plinget'' men sedan ''no bootable device insert boot disk and press any key'', smart som man är trodde jag att Boot Camp ville att jag skulle sätta in min Windows 7-skiva vilket jag gjorde. Sedan startade jag om datorn och fick upp att ''Windows laddade filer'' - processen gick vidare till strax innan jag skulle installera operativsystemet helt (efter val av språk etc). Jag var lite osäker på om Windows skulle installeras på hela datorn och radera mina filer eller om det skulle kunna gå att boota efter installationen.

Jag stängde datorn och får nu inte ut min Windows-skiva (vilket jag inte fick tidigare heller), vid uppstart kommer alltid samma meddelande att Windows laddar och att jag ska installera operativsystemet. Innan jag satte i skivan kom ''no bootable device insert boot disk and press any key'' fram och inget hände. Jag har haft Macen sedan i juni - min första dator från Apple - och är nu inte helt säker på vad jag ska göra. Givetvis skulle jag från början använt mig av Boot Camp på Lion och sätta in skivan när datorn redan var igång, men eftersom jag fick meddelandet (no bootable) i morse trodde jag att man skulle göra det där - och eftersom jag samtidigt inte kom vidare till inloggningen för att sedan komma in i min Mac.

Vad ska jag göra för att komma tillbaka till Lion och min inloggingsruta?

Hur får jag ut skivan och får bort ''no bootable''?

Om ni har några frågor - bara ställ för jag måste verkligen lösa detta problemet asap.

Tack på förhand,

Joackim

Innan startplonget trycker du ner ALT.

När du kommer till den blå skärmen med startbara skivor, borde du se din win7 skiva.

Tryck nu eject, och skivan kommer ut.

Tack Stereotypen!

Fast när jag startar Macen kommer samma fram varje gång och jag måste klicka på ALT och välja Macintosh HD (finns även Recovery bredvid den), hur gör jag för att få bort ''no bootable'' och få komma till inloggningsrutan som jag tidigare hade?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...