Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur ändrar jag ikon på dmg-fil?

Sotenification

Recommended Posts

Sotenification

Hur ändrar jag ikon på min dmg fil? Jag har provat att gå in på ikonen som jag vill ha > visa info > kopiera och så sedan gå till den jag vill ändra > visa info > klistra in. Är detta fel? Varför fungerar det inte?

Jag är totalt rookie, så en utförlig beskrivning sökes! :)

Tack!

Sotenification

Varför skall du ändra ikon på en skivavbild?

En gissning på varför det inte går är att den är skrivskyddad.

Jag vill ändra ikon eftersom en kopia av den ligger nere i dockan...såg några inlägg här på sidan att man kunde ändra ikon på just sådana filer, så jag tycker att det verkar märkligt att det inte fungerar...

Du ska inte ha en .dmg i Dockan...det är bara förpackningen på det program du hämtat ner.

Packa upp och dra programmet inne i .dmg till Programmappen, släng sedan .dmg ..

Sotenification

Du ska inte ha en .dmg i Dockan...det är bara förpackningen på det program du hämtat ner.

Packa upp och dra programmet inne i .dmg till Programmappen, släng sedan .dmg ..

Okej. Vi tar det från början :) Jag har skapat en skivavbild för att lösenordsskydda några mappar, allt det fungerar som det ska. Men filen som ligger kvar, är det inte en .dmg-fil? Det är den jag vill byta ikon på i alla fall :) Är du med på vad jag gjort eller är jag helt ute och cyklar? :)

ok, då fatta jag fel, sorry

Testade själv här nu och klistra in ny ikon på en .dmg, och det var inga problem..

Kan vara så att din är låst som Bo skriver

Sotenification

Är den låst? Välj "visa info" och kolla. Är den det kan du inte byta ikon heller.

Nope, den är inte låst!

En annan möjlighet är att skapa ett alias av .dmg-filen. Sedan kan du ändra både ikon och namn på aliaset som du vill och dra ner aliaset till Dockan.

Sotenification

Jag tror att problemet är att jag inte kan kopiera den nya ikonen ordentligt. För när jag provar att göra så som jag tror att jag ska göra och sedan klistrar in så ändras den gamla ikonen till själva png-bilden, alltså inte bilden av den nya ikonen, är ni med?

Så hur kopierar jag "rigtigt"? Var går jag in och hur gör jag? Skriv en idiotsäker förklaring tack ;)

... Jag har skapat en skivavbild för att lösenordsskydda några mappar, allt det fungerar som det ska. ...

Nope, den är inte låst!

Om den inte är låst har du väl inte lösenordsskyddat skivavbilden?

Sotenification

Om den inte är låst har du väl inte lösenordsskyddat skivavbilden?

Tydligen har jag det. Den kräver lösenord när den ska öppnas, men när jag går in i visa info så är det inte ett kryss i rutan att den är låst. Så det verkar det som!

Tydligen har jag det. Den kräver lösenord när den ska öppnas, men när jag går in i visa info så är det inte ett kryss i rutan att den är låst. Så det verkar det som!

Jaså, du menar så. Vad gäller ändra ikonen är det bara att markera dmg-ikonen i info-rutan och klistra in den nya ikonbilden. Gjorde det nyss. Se nedan. Min ikonbild är i png-format.

post-28798-034879400 1318531013_thumb.png

post-28798-066313500 1318530949_thumb.png

Sotenification

Jaså, du menar så. Vad gäller ändra ikonen är det bara att markera dmg-ikonen i info-rutan och klistra in den nya ikonbilden. Gjorde det nyss. Se nedan. Min ikonbild är i png-format.

post-28798-034879400 1318531013_thumb.png

post-28798-066313500 1318530949_thumb.png

Men det är ju det som är mitt problem, det fungerar inte för mig! Vad gör jag för fel? Tror att det är själva kopieringen som blir fel. Så om du kunde förklara exakt var jag ska gå in och kopiera den nya ikonen vore jag ytterst tacksam! Dvs "markera ikonen i info-rutan" säger inte mig så mycket eftersom jag tycker att jag gjort det och det inte händer något.

Det fungerar inte med vilken bildfil som helst, se bifogad fil hur det ska se ut för att fungera.

post-20824-087207300 1318579554_thumb.png

Men det är ju det som är mitt problem, det fungerar inte för mig! Vad gör jag för fel? Tror att det är själva kopieringen som blir fel. Så om du kunde förklara exakt var jag ska gå in och kopiera den nya ikonen vore jag ytterst tacksam! Dvs "markera ikonen i info-rutan" säger inte mig så mycket eftersom jag tycker att jag gjort det och det inte händer något.

Mitt exempel är en extern png-bild som jag har klistrat i via info-rutan (en ikon på Macintosh HD som visar vilken dator det är). Sedan kopierade jag ut denna från samma info-ruta och klistrade in den i dmg-filens info-ruta. Gör så att du testar med en annan bild, förslagsvis en png-bild, och se om det fungerar.

Du kan *inte* markera ikonen i inforutan i en annan fil och kopiera den har jag bestämt för mig ...

Jo, jag gjorde det, men å andra sidan kom själva bilden "utifrån", vilket kanske ger dig till hälften rätt. Jag har stött på fall där kopiering+inklistring inte fungerar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...