Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac OS 10.6 på fabriksnya Macar

T-1000

Recommended Posts

Både jag och min far funderar på att skaffa nya datorer och vi är då angelägna om att få tag på sådana som går att köra i Mac OS 10.6. Det finns ju fortfarande några modeller till salu som lanserades före 10.7 och därmed borde gå att köra i 10.6. Då är frågan, hur är det när man köper exempelvis senaste iMac-modellen med 21-tumsskärm; kommer den förinstallerad med 10.6 eller är det kanske beroende på när datorn är tillverkad?

Om det är så att den kommer installerad med 10.7, går det enkelt att formatera hela hårddisken och installera 10.6 på den istället eller har Apple ändrat något i Firmware så att det inte ska gå att köra något lägre än 10.7 kanske? Jag antar också att man måste få tag på ursprungliga återställningsskivan för datormodellen för att kunna installera 'rätt' version av 10.6.

Förr var det så att när en ny systemvara lanserats efter datormodellen så skickade Apple med CD-/DVD-skivor med senaste systemet i lådan. Erbjuds man kanske numera en gratis nedladdning av 10.7 första gången man startar datorn?

(Jag har förstått att det kan vara lite jobb med att få väck 10.7 från vissa datorers hårddiskar.)

Någon som har köpt en dator nyligen och har en aning om hur det fungerar? Själv funderar jag på en Macbook Pro 13,3 och undrar hur det ligger till där med.

Tack på förhand!

Yes du har helt rätt. De datorer som ursprungligen lanserades med med snowleopard.. (i nuläget Macbookpro,iMac och MacPro) går att installera Snowleopard på oavsett vilket OS de kommer med. Dock så följer det inte med skivor i kartongerna till de modeller som kommer med Lion Förinstallerat. Om du ska köpa en dator i butik är det lätt att se om datorn kommer med 10.6 eller 10.7 genom att se vilken bakgrundsbilden datorn på kartongen har (lila=10.6 blå 10.7) Nu tror jag iof att det inte är så troligt att butiker har kvar speciellt många datorer med 10.6 installerat så du får förmodligen en dator med 10.7, I detta fall får du försöka låna/köpa en orginalskiva till samma modell så är det bara att köra!

Fundera gärna ett extravarv över behovet att köra 10.6. Är det behovet att köra Rosetta-program? Program som inte finns för 10.7? Rädsla för instabilitet i 10.7?

Det finns idag många alternativ till att köra äldre program, många av alternativen är dessutom gratis eller tämligen billiga. Om man köper ny dator så upplever iaf jag att 10.7 är mycket stabilt. Tror att många rapporter om problem kommer från uppgraderingar där tidigare system och programinstallationer stökar till det...

Precis, det är PPC-program som är det intressanta.

Finns det inga nyare alternativ? Vad är det för program som avses?

PPC är på utgående, bara att acceptera. Slängde ut alla mina och ersatte med annat.

Finns det inga nyare alternativ? Vad är det för program som avses?

För min del är det AppleWorks och ett släktforkningsprogram.

Om vi då tar AppleWorks så består det av olika delar:

Ordbehandling. Ja, det finns Pages och Word, men de är för avancerade. Massor med funktioner man inte behöver, så man ser inte skogen för bara träd.

Objektgrafik. Finns inte i iWorks alls.

Kalkyl. Finns i Numbers. Men Numbers år krångligt och har riktigt dåligt utnyttjande av skärmytan.

Register. Finns det alls något bra registerprogram någonstans?

Punktgrafik. Använder jag inte alls, så det kan jag avvara.

Att PPC är på utgående är det nog ingen som har ifrågasatt och det var inte heller det jag ville veta. För egen del rör det sig främst om gamla versioner av Photoshop (7 och CS2) samt något ftp-program jag vill kunna använda även fortsättningsvis. Lika mycket som det är fakta att PowerPC är på utgående är det fakta att folk vill kunna använda program de använder och som duger för deras behov utan att behöva köpa en ny version bara för att systemet är för nytt.

Är man professionell så är det kanske en annan sak, då har man råd att slänga ut gamla program och köpa nya grejer som förmodligen ändå är mer optimerade för de nya Macarna.

Nåväl, åter till ämnet;

Visserligen står det på den nät-butik jag tänkt handla från att datorn levereras med 10.6 men det behöver ju inte betyda något. Har en kompis som köpte en MBP 15 med 10.6 i somras. Den modellen lanserades samtidigt som den jag tänkte köpa, en kvalificerad gissning är att installationsskivorna till den fungerar även att installera 10.6 på min dator med?

Ordbehandling. Ja, det finns Pages och Word, men de är för avancerade. Massor med funktioner man inte behöver, så man ser inte skogen för bara träd.

Kalkyl. Finns i Numbers. Men Numbers år krångligt och har riktigt dåligt utnyttjande av skärmytan.

Open Office?

Pages upplever jag otroligt mycket enklare och mer avskalat än Word. Sen finns det en uppsjö med riktigt avskalade ordbehandlare. Även pages är mkt avskalad i helskärmsläge (lion).

Registerprogram: bento?

Sen finns ju såklart Google Apps på webben, även om jag inte fastnat för det arbetssättet.

Som ersättare för photoshop kanske pixelmator kan funka, för en bråkdel av priset?

• 2 weeks later...

Registerprogram: bento?

" On their website they say 'Looking for an AppleWorks replacement? You’ve found it' and 'Add power and functionality to Appleworks with Bento 2', which is somewhat misleading. Bento has nothing approaching the power of the AppleWorks database module, and follows the annoying iWeb trick of keeping all its data in one file buried in the user Library."

http://www.wilmut.webspace.virginmedia.com/notes/aw/page5.html

Vilket innebär att jag inte på ett enkelt sätt kan ta med mig ett registerdokument mellan mina Macar.

Bean!

http://www.bean-osx.com/Bean.html

Datorer som är förinstallerade med Lion har en återställningspartition på hårddisken med Lions installationsprogram.

Om man vill ha möjlighet till Lion i framtiden kan det vara en bra idé att behålla denna...

Det går också att spara Lion på USB-minne eller extern hårddisk..

Jo jag skred till verket och köpte en MBP 13" i5 igår. Sparade ner det som fanns installerat efter att inställningarna var gjorda i en dmg-fil, startade från installationsplattan jag fått låna av en kompis, formaterade hårddisken och installerade 10.6.6. Gick hur fint som helst men det tog klart sin lilla stund...

Såg ett par sidor om/hur att överge AppleWorks.. (= Word + Filemaker ??)

http://www.wilmut.webspace.virginmedia.com/notes/aw/page1.html (guide - 7 sidor)

http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/6144/~/converting-an-appleworks-database-to-filemaker-pro

Släktforskning... Kan det här vara nåt?

http://blogs.ancestry.com/ancestry/2010/11/04/family-tree-maker-for-mac-is-here/

http://itunes.apple.com/us/app/family-tree-maker/id406033247?mt=12

Om det är Reunion du har nu, så stod det nåt om att man kan exportera det och sen importera tillbaks i Family Tree.

Här verkar i o f s vara något nytt på G?

http://www.lionrosetta.com/

Som ersättare för photoshop kanske pixelmator kan funka, för en bråkdel av priset?

Är inte "Gimp" ganska likt Photoshop? Har för mig det såg ut/verkade vara ganska likt när jag provade det en gång.

Såg ett par sidor om/hur att överge AppleWorks.. (= Word + Filemaker ??)

http://www.wilmut.webspace.virginmedia.com/notes/aw/page1.html (guide - 7 sidor)

Jo, du såg nog länken i mitt inlägg tidigare idag.  :)

Kostnad $299. Dyrare än AppleWorks med alla sina delar.

Dessutom kan inte FileMaker heller läsa AppleWorks. Man kan få över det mesta av datan, men inte layouter, fältnamn, beräkningar etc etc.

Släktforskning... Kan det här vara nåt?

Tyvärr inte.

Det finns en handfull släktforskningprogram. Nästan alla har röriga användargränssnitt som dessutom slösar bort skärmutrymmet på färgblaffor. Likadant med utskrifterna av släktträden: Oftast slösas pappersutrymmet bort på stora färgblaffor som inte tillför något.

Jo, GEDCOM är det gängse sättet att flytta data mellan program. Tyvärr stödjer GEDCOM inte sådana saker som flyttning eller namn som ogift sådär utan vidare.

Här verkar i o f s vara något nytt på G?

http://www.lionrosetta.com/

Det hoppas jag på, tack för tipset. :)

Men det stupar nog på rättigheterna till Mac OS. Det räcker ju inte att emulera en PPC-processor (vilket är rätt enkelt). Man måste också få tag på Mac OS, emulera hårdvaran etc etc.

- har nog hojtat om detta tidigare.. - men inga problem egentligen att köra hur många olika system man vill på en och samma dator så länge hårdvaran spelar med .. - partitionera så många volymer som önskas; kör Snow Leopard på en, Lion på en annan – alla filerna på datorn är tillgängliga i båda ..

Den kan ju inte ens öppna AppleWorksdokument.

Men frågan gällde ju en avskalad ordbehandlare.

Men frågan gällde ju en avskalad ordbehandlare.

Nej, frågan gällde en ersättare till AppleWorks.

Nej, frågan gällde en ersättare till AppleWorks.

"Ordbehandling. Ja, det finns Pages och Word, men de är för avancerade. Massor med funktioner man inte behöver, så man ser inte skogen för bara träd.'

(fixar inte multicitering i mobilt läge)

"Ordbehandling. Ja, det finns Pages och Word, men de är för avancerade. Massor med funktioner man inte behöver, så man ser inte skogen för bara träd.'

(fixar inte multicitering i mobilt läge)

Resten av mitt inlägg är bara litet fler detaljer om varför AppleWorks är så bra.

Fast jag kan erkänna att jag inte tydligt nog skrev att ersättaren naturligtvis måste kunna öppna AppleWorks-dokument. :) Annars blir ju mina doukment värdelösa om man inte kan läsa dem.

Kan man inte köra Snow Leopard (och därmed Rosetta) inuti ett virtualiseringsprogram i Lion? (exempelvis VM Ware Fusion).

Den svenske deckarförfattaren Sören Bondesson skrev flera alster på Apple Works / Claris Works. Vet inte om han fortfarande gör det dock, jag har inte träffat honom på 20 år. :)

Resten av mitt inlägg är bara litet fler detaljer om varför AppleWorks är så bra.

Fast jag kan erkänna att jag inte tydligt nog skrev att ersättaren naturligtvis måste kunna öppna AppleWorks-dokument. :) Annars blir ju mina doukment värdelösa om man inte kan läsa dem.

Ja, det verkar vara knepigt att migrera från AppleWorks. Fast någonstans i slutänden hamnar man ju där till slut i a f.

EazyDraw verkar i a f kunna öppna dem (och/eller delar av).

And AppleWorks drawing files can be opened and edited with the $95 EazyDraw. It’s not an inexpensive option, but it’s one that doesn’t require that you futz about with converting files.

( http://www.macworld.com/article/160843/2011/06/last_appleworks.html )

Eller Intaglio kanske?

Intaglio version 3.2 adds Appleworks Drawing import support

Andra filer får man nog konvertera in till nya program/format.

http://www.straitmac.org/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=353

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...