Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför börjar inte vattnet koka vid kokpunkten?


Lurifax

Rekommendera Poster

Jag fortsätter med en för mig obegriplig fråga.

 

När jag kokar makaroner, så kokar man upp vattnet tills det bubblar (har uppnått kokpunkten runt 100 grader) Sedan häller jag i makaronerna och av naturliga orsaker svalnar vattnet eftersom makaronerna är kalla, men vattnet når inte bubblande kokpunkten, det spelar ingen roll hur länge jag har kastrullen på plattan. Makaronerna blir kokta och mjuka men vattnet kokar inte, bara sjuder fast plattan står på samma värme. Det förstår jag inte.

 

fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattnets temperatur är det nog inget fel på, men bubblorna får inte fritt spelrum eftersom makaronerna är där och simmar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattnets temperatur är det nog inget fel på, men bubblorna får inte fritt spelrum eftersom makaronerna är där och simmar också.

 

Ok det kan jag köpa, men jag tycker att jag har för få makaroner i förhållandet till vattenmängden, så det borde bubbla och inte bara sjuda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en testserie med först bara vatten, sen 10-20 makaroner, sen 50, sen 100, osv...

Om det blir mer sjud och mindre kok när antalet ökar verkar min förklaring rimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en testserie med först bara vatten, sen 10-20 makaroner, sen 50, sen 100, osv...

Om det blir mer sjud och mindre kok när antalet ökar verkar min förklaring rimlig.

 

Du har nog helt rätt, men ändå inte. För båda har vi sett våra mammor kokat köttgrytor, kalops där grytorna har varit knökfulla, men ändå har vattnet kokat och oftast kokat över på spisen, så man blivit tvungen att dra ner på värmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog helt rätt, men ändå inte. För båda har vi sett våra mammor kokat köttgrytor, kalops där grytorna har varit knökfulla, men ändå har vattnet kokat och oftast kokat över på spisen, så man blivit tvungen att dra ner på värmen.

 

Ja, det är nog en kombination av många olika saker. Grytor är ofta lite tjockare än rent vatten i konsistensen, vilket kan ha betydelse. Hos oss var det för övrigt mest pappa som lagade mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du kokar spaghetti blir det samma då eller kokar vattnet då?

För när jag kokar spaghetti så kokar vattnet igen efter några minuter. Måste kompensera det genom att dra ner värmen lite innan men gör man det för långt innan kokar det aldrig upp igen å så får man öka värmen vilket gör att det sen kokar över... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att din spisplatta gått sönder och inte lämnar så mycket effekt som den ska? Alltså effekten räcker för att koka upp vatten med lock, men inte för att koka upp vattnet igen, utan lock (sedan du hällt i makaronerna).

 

Testa en annan platta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var därför jag fråga om spaghettin...

Det är luft i makaroner, inte i spaghetti, kanske det kan påverka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon allihopa.

Min spis är ett år gammal, därför har jag inte provat andra plattor, men nästa gång skall jag testa med en annan. Spagetti har jag inte ätit på över ett år. Hål i makaronerna. Jovisst, det kan ju vara orsaken så länge inget annat kan utesluta hålteorin.

Tack

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen högre densitet = högre kokpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om:

Vattnet flyttar makaronerna, brysselkålen, eller vad man nu kokar av småting, och förlorar därmed en del rörelseenergi,

medan spaghettin och köttbitarna i grytan ligger still, vattnet strömmar förbi och bubblar upp häftigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...