Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför fladdrar flaggan i vinden?


Semmelman

Rekommendera Poster

Ja just det, mötte en bil med en vimpel på motorvägen idag, den fladdra som bara den, vimpeln alltså inte motorvägen, varför gör den det, den borde ju stå spikrakt bakåt i vindriktningen, för luften delas ju lika på båda sidor och om flaggan vill lite ut på ena sidan så är det ju lika mycket lufttryck som håller emot där liksom. Kan nån förklara? (kanske nån vars avatarnamn börjar på C t ex :D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det, mötte en bil med en vimpel på motorvägen idag, den fladdra som bara den, vimpeln alltså inte motorvägen, varför gör den det, den borde ju stå spikrakt bakåt i vindriktningen, för luften delas ju lika på båda sidor och om flaggan vill lite ut på ena sidan så är det ju lika mycket lufttryck som håller emot där liksom. Kan nån förklara? (kanske nån vars avatarnamn börjar på C t ex :D)

 

Flaggan är till skillnad från en vindflöjel flexibel, så jag ser den som flera vandrande flygplansvingar, flaggan har ju friktion mot luften och det bildas små vingeffekter med övertryck och undertryck.

Men det lär nog komma fler och bättre förklaringar på fenomenet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tycker ju att flaggan borde följa minsta motståndets lag, friktion och tryck borde ju va densamma över hela flaggans yta. Alltså borde den vid tillräcklig vindhastighet stå rakt bakåt.

 

M a o då skulle en flygplansvinge egentligen vilja fladdra fast den gör det inte då den är byggt stabil, men den skulle vilja...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tycker ju att flaggan borde följa minsta motståndets lag, friktion och tryck borde ju va densamma över hela flaggans yta. Alltså borde den vid tillräcklig vindhastighet stå rakt bakåt.

 

M a o då skulle en flygplansvinge egentligen vilja fladdra fast den gör det inte då den är byggt stabil, men den skulle vilja...?

 

Som jag ser det så är flaggan inte ett under av släthet och påverkar luftströmmen till turbulens. Det blir liksom fjärilen i Sahara, en ytterst liten störning skapar rörelse, under och övertryck på respektive sida och därmed söker flaggans buktning en rörelse åt andra hållet etc.

Det blir liksom ett servo, en liten rörelse förstärks.

 

Men det är bara flumfunderingar från min sida - men så är det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ett flöde delas ungefär lika, bildas ofta och snabbt vad som på engelska kallas "von Kármán vortex street", en sorts alternerande virvel som likt en dragkedja rör sig bakåt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0z_hFZx7qvE

 

Jag vet inte om det är denna, eller nån närliggande effekt, som får flaggor att fladdra, men jag skulle tro det. Rörelsen är för lik för att vara en slump, tycker jag.

 

Det är ett mycket vackert fenomen, och de största virvlarna på jorden kan vi inte ens se från marken. Här är det en ö som ger upphov till en virvelström:

 

Aug20_1999_Guadalupe.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ett flöde delas ungefär lika, bildas ofta och snabbt vad som på engelska kallas "von Kármán vortex street", en sorts alternerande virvel som likt en dragkedja rör sig bakåt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0z_hFZx7qvE

 

Jag vet inte om det är denna, eller nån närliggande effekt, som får flaggor att fladdra, men jag skulle tro det. Rörelsen är för lik för att vara en slump, tycker jag.

 

Det är ett mycket vackert fenomen, och de största virvlarna på jorden kan vi inte ens se från marken. Här är det en ö som ger upphov till en virvelström:

 

Aug20_1999_Guadalupe.jpg

 

Jo, men kravet är ju att det skall finnas en störning. En störning mot vänster ökar ju trycket på vänster sida, trycks tillbaka mot höger som sen tryck tillbaka etc etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske funkar med en helt likformig störning oxå, ön där skulle kunna va helt superrund men skapa vortexvirvlarna.

Men det är lite skillnad med en flagga, stången (el ibland snöre) som flaggan sitter på kan va väldigt smal å va liten störning, ändå fladdrar hela flaggan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske funkar med en helt likformig störning oxå, ön där skulle kunna va helt superrund men skapa vortexvirvlarna.

Men det är lite skillnad med en flagga, stången (el ibland snöre) som flaggan sitter på kan va väldigt smal å va liten störning, ändå fladdrar hela flaggan.

 

Hur ser en flagga ut i vindstilla?

 

Alltså har den friktion och därmed en påverkan på luftströmmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, du menar att om man först sträckte ut flaggan plant och höll den så i fast grepp och sen satte på vindmaskinen skulle flaggan inte fladdra utan peka rakt bakåt?

Tillåt mig tvivla lite. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flaggan fladdrar i vinden beroende på att den påverkas av friktion/luftströmmar/ och sina egna svängningar. Eftersom tyngden är mindre än friktionsytan så sjunker den inte förrän bilens hastighet har minskat i proportion av yta/hastighet/friktion.

 

Flygplansvingar fladdrar inte eftersom dom är styva och tunga och påverkas därför mest av tyngdkraften.

Lyftkraften får vingen av att vacumvirvlarna som kreeras automatiskt av vingprofilen och eftersom ingenting vill/kan vara vacum ute i det fria så fylls vacumområdet av omkringliggande luft genom att vingen sugs upp. Därför ger en flygplansvinges lyftkraft mest på översidan av vingen 75 procent och 25 procent på undersidan. Detta lärde jag mig när jag tog flygcertifikat.

 

Man blir insatt i detta fenomen när man gör en animerad flagga i Blender, då ser resultat ut så här. http://player.vimeo.com/video/18559432

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser en flagga ut i vindstilla?

 

Alltså har den friktion och därmed en påverkan på luftströmmen.

 

En flagga som inte påverkas av motstånd/friktion påverkas bara av tynglagen. Det vill säga hänger rakt ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, varför den inte sjunker var inte frågan, utan varför den fladdrar, å fladdrar mer å mer ju fortare man kör (bilen, fläkten etc) den borde ju bara bli rakare å rakare liksom då det är två lika luftströmmar på var sida som borde tvinga flaggan rak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, du menar att om man först sträckte ut flaggan plant och höll den så i fast grepp och sen satte på vindmaskinen skulle flaggan inte fladdra utan peka rakt bakåt?

Tillåt mig tvivla lite. :D

 

På vad sätt skulle friktionen mellan flaggans tyg och luften minska bara för att du sträcker på den?

 

När man vid segling går över stag kan, vid hård vind, seglet fladdra så kraftigt att det t.o.m. kan sköra.

Genom att hålla in skotet något kan du minska på fladdret och därmed skona seglet.

I ditt exempel, om du sträcker flaggan tillräckligt hårt så kommer den inte att fladdra, snarare vibrera, men så fort du släcker på strecket så fladdrar det för fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen du var inne på att börja med att flaggan hängde ner och var ett olikformigt motstånd som då genererade de oregelbundna vortexvirvlarna. Då menade jag att även om man började med flaggan helt likformigt så börjar den snart fladdra ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, varför den inte sjunker var inte frågan, utan varför den fladdrar, å fladdrar mer å mer ju fortare man kör (bilen, fläkten etc) den borde ju bara bli rakare å rakare liksom då det är två lika luftströmmar på var sida som borde tvinga flaggan rak.

 

Mycket riktigt fladdrar flaggan fortare ju fortare du kör bilen, men rörelserena när den tar sig från vänster till höger och tillbaks igen är mycket mindre och friktionen som det handlar om får snart flaggan att slitas sönder. Därför ser man ofta flaggor som utsatts för stark vind vara fransiga och sönderslitna. Friktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt fladdrar flaggan fortare ju fortare du kör bilen, men rörelserena när den tar sig från vänster till höger och tillbaks igen är mycket mindre och friktionen som det handlar om får snart flaggan att slitas sönder. Därför ser man ofta flaggor som utsatts för stark vind vara fransiga och sönderslitna. Friktion.

Jo det är ju så det funkar bevisligen, men om man tänker på det så borde det ju funka som så att flaggan blir bara rakare å rakare ju fortare det går. Luftströmmen blir ju bara starkare å starkare och lika mycket på bägge sidor av flaggan. Den borde ju följa minsta motståndets lag och hålla sig så smal som möjligt. Ju hårdare det blåser på en gräsmatta desto mer ligger gräset ner mot marken ju jämnare blir den... dåligt exempel kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju så det funkar bevisligen, men om man tänker på det så borde det ju funka som så att flaggan blir bara rakare å rakare ju fortare det går. Luftströmmen blir ju bara starkare å starkare och lika mycket på bägge sidor av flaggan. Den borde ju följa minsta motståndets lag och hålla sig så smal som möjligt. Ju hårdare det blåser på en gräsmatta desto mer ligger gräset ner mot marken ju jämnare blir den... dåligt exempel kanske...

 

Teoretiskt tänker du helt rätt, men det är alla små faktorer som påverkar flaggan. Om vi tog bort friktionen som bildas av att flaggan som är gjord av grovt tyg som vinden tar tag i när den åker förbi. Men luftrummet som bilen åker igenom har säkert inte samma riktning som bilens. Det påverkar, men den största orsaken efter friktionen är att när flaggan som är på väg till vänster/höger knuffas tillbaks av luftmotståndet och hamnar i ett evigt fladdrande för båda sidorna knuffar tillbaks flaggan men hela tiden för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen du var inne på att börja med att flaggan hängde ner och var ett olikformigt motstånd som då genererade de oregelbundna vortexvirvlarna. Då menade jag att även om man började med flaggan helt likformigt så börjar den snart fladdra ändå.

 

Meningen med att jag nämnde flaggans tillstånd i stiltje var för att visa att den har en massa. För att sträcka ut den massan så påverkas ju vinden också för att få flaggan att sträcka ut. Sen har du friktion, och flaggans instabila form. På innearenor där det saknas vind ser man till att flaggan hålls ut av en horisontell stång. Utsätter du den för vind är det bara den ostagade yttre underdelen som fladdrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo ni har nog rätt, det uppstår små virvlar mot friktionen mot flaggan som sen genererar sig själva, den nya luften som kommer bakifrån som jag tänkte skulle pressa tillbaka flaggan möter ju de oxå friktionen men oxå virveln luften innan bildat, alltså mera motstånd, mera vivrvlar. Detta borde då kunna bevisas genom att göra två sidenflaggor lika tunna men den ena tätare vävd belagd med teflon eller liknande som gör den slätare, den borde då fladdra mindre. Den kommer ju förstås va styvare av behandlingen men då får man stärka den glesare vävda så det inte påverkar resultatet.

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...