Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boing... sen bara svart skärm


cicki

Rekommendera Poster

Tillbaks till forumet, det var längesen!

 

Min tvååriga Macbook Pro 15" (Lion) började bete sig konstigt i morse. Vaknade ej ur viloläget när jag lyfte på locket, fick starta om för att få igång den.

 

Och nu startar den inte alls... Det konstiga är att jag hör "boing" och sen bara svart...Den är alltså inte 100% död då "boing"-et hörs - men inget mer : (

 

Har testat med PR o S-uppstart, hjälper ej.

 

Har någon en idë vilken komponent som kan ha pajat? (Har tyvärr inte Apple Care...)

 

cicki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den äldre än 2 år kan detta vara lösningen:

 

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

 

 

Kolla detta innan:

 

 

Hittade detta på MacRumours om det kan vara till hjälp:

Ok, so i have managed to get my mac going again, its not 100% and im never gonna switch it off or close the lid until i absolutely have to. Here is what i did:

 

1, switched it on

2, pressed the off button, then "S" then enter, this puts it to sleep

3, held the off button until hard shut down

4, switched it back on

 

the symptoms i had where:

 

my mac switched on, booted, made all the right noises, but had a black screen. When i closed the lid, the comp kept on running as normal and the light on the front glowed brightly (but did not pulsate). When i open the lid, it goes off.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stereotypen,

tack för snabbt svar!

Den är lite yngre, har NVIDIA GeForce 9600 M & MGT... så tyvärr verkar det inte som jag kan få det på utökad garanti. Men kanske en ledtråd iallafall, att det är grafikkortet? Verkar vara ungefär samma symptom...

 

tyvärr funkar det inte då jag inte ens kan få den att starta upp. Efter "boing" bara svart skärm så är den igång men skärmen är helt svart, testade att försöka enl beskrivningen men funkar ej... tyvärr... men tack ändå, känns alltid bra att testa allt som går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att lysa med en stark lampa mot skärmen. Kan du se bilden så är det belysningen i din skärm som gått sönder.

 

Provat att ändra ljusstyrkan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Liten lägesrapport:

 

Testade att få igång den, lyckades till slut (vet inte om det är nån logik men lite desperat startade jag med alt-cmd-P-R igen och då kom den igång, såpass att den såg "normal" ut en stund igen (jipii).

(och det var tack vare era uppmuntrande tillrop, jag hade packat ihop den och gett upp) - hade jag gjort som tidigare hade den "dött" när jag stänger locket - men nu bytte jag istället till grafikkortet med bättre prestanda (istället för batterispararvarianten). Peppar peppar då kan jag lägga den i vila och den fortsätter fungera...

 

Så kanske det är det ena grafikkortet som gett upp... ?

 

Har fått tid på Apple Store i morgon eftermiddag. Återkommer med lägesrapport (toppen att kanske diagnosticerat var felet ligger, kanske alltså... håller tummarna).

 

Det är ju rätt lyxigt att isåfall ha två grafikkort. Hmmm... om det är för dyrt att byta det som gått sönder kanske man kan klara sig på det andra några år till :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Det är ju rätt lyxigt att isåfall ha två grafikkort. Hmmm... om det är för dyrt att byta det som gått sönder kanske man kan klara sig på det andra några år till :fundersam:

Det gör du absolut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...