Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AirPort Express mot iMac och iPad


Lillvicka

Rekommendera Poster

Hej, hoppas att någon kan svara på detta för jag får inte riktigt ihop funktionen.

 

Jag har en iMac i ett rum och en iPad 2.

Om jar kör med en AirPort Express inkopplad till stereon i vardagsrummet, då antar jag att jag kan strömma musik till den både från iMac:en och iPad:en.

 

Jag kör internetåtkomst via Telia FiberLan in i en Time Capsule och använder den som router för att dela ut internetåtkomsten.

Måste då AP Expressen vara inkopplad med kabel till Time Capsule:n eller kan den också haka på trådlöst?

 

Airport:en på iMac:en kan ju bara vara uppkopplad mot ett nät samtidigt så hur kan den få internetåtkomst via Time Capsule:n och samtidigt strömma musik till AP Expressen?

 

Eller rör jag bara till det?

Vet någon en bättre konfiguration med dessa parametrar för att skapa förutsättningar för trådlöst ljud till stereon i vardagsrummet?:

Telia FiberLan, Time Capsule, iMac i ett rum, iPad2, AP Express till en stereo i vardagsrummet.

 

/D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det fungerar har jag ingen aning om. Men jag har det inställt precis så.

 

När du ställer in Expressen via Airportverktyget så får du ett antal frågor om vad du vill göra, bl a om Expressen ska ta emot musik via Airplay i t ex din iPad och skicka musiken till stereon. Expressen behöver inte vara ansluten med kabel till din Time Capsule som hanterar internettrafiken.

Jag spelar musik från min iPhone från köket till stereon i vardagsrummet genom min Express. Du behöver bara kabel mellan Expressen och stereon.

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla TM i fiberlan, ställ in i airportverktyg via din iMac att TM ska skapa ett trådlöst nätverk med allt vad det innebär, namn, lösen, m.m. etc. , koppla sedan in expressen i din stereo och ställ in den via airportverktyg att den ska ansluta till det trådlösa nätverket som TM skapat...

 

Nu har du ett nätverk som du både når internet och kan streama musik till expressen

Tips är att köpa airfoil - HÄR - då kan du streama från Spotify till din express + en massa annat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...