Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Error 36


ticho123

Rekommendera Poster

Hej

 

Köpte en Macbook Pro 13" med tanken att använda den för filmarbete.

Dessvärre är det bara vissa bilder och filmer jag kan föra över från min externa hårddisk, alla de övriga ger error 36 - filen kunde inte läsas/skrivas eller något sånt!

Har inte konfirmerat detta, men verkar mest vara de stora filmerna som krånglar.

 

Tips som inte hjälpte:

Gå in i terminal och gör någon dot_clean grej.

Fixa ett program som ger dig båda read och write rättigheter på den externa hårddisken (LaCie).

 

Verkar ha alla rättigheter jag behöver, har gjort dot_clean saken, vissa filmer fungerar och andra fungerar inte.

 

Allta filmerna är i full HD och rätt så stora, men en Macbook Pro 2011 ska väl rimligtvis klara av detta?

 

All hjälp uppskattad!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Vilket filsystem har du formaterat din externa hårddisk i? Kan vara FAT, som ej klarar filer över 4 Gb?

 

Edit: Kanske finner du tips i den här tråden: Formatera extern hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />Hej och välkommen!<br /><br />Vilket filsystem har du formaterat din externa hårddisk i? Kan vara FAT, som ej klarar filer över 4 Gb?<br /><br />Edit: Kanske finner du tips i den här tråden: <a href='https://forum.macworld.se/topic/136253-formatera-extern-haarddisk' class='bbc_url' title='Extern länk' rel='nofollow external'>Formatera extern hårddisk</a><br />
<br /><br /><br />

 

 

Kanske, men tror inte det då den misslyckats med att föra över filer <4gig. Kan det vara så att Macbooken inte klarar de längre HD filmerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara några problem att föra över filerna TILL Macen. Vad som kan vara problem är filer större än 4GB FRÅN Macen TILL en extern hårddisk, formaterad FAT32.

 

I ditt fall verkar det snarare vara något hårdvaruproblem.

Testa en annan USB-kabel.

Har den externa hårddisken egen störmförsörjning? Om den inte har det, dvs den försörjs endast via USB, så koppla in disken direkt i datorn. Om du måste använda en hubb, använd en med egen strömförsörjning.

Testa att läsa samma filer till en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara några problem att föra över filerna TILL Macen. Vad som kan vara problem är filer större än 4GB FRÅN Macen TILL en extern hårddisk, formaterad FAT32.

 

I ditt fall verkar det snarare vara något hårdvaruproblem.

Testa en annan USB-kabel.

Har den externa hårddisken egen störmförsörjning? Om den inte har det, dvs den försörjs endast via USB, så koppla in disken direkt i datorn. Om du måste använda en hubb, använd en med egen strömförsörjning.

Testa att läsa samma filer till en annan dator.

 

Den externa hårddisken drivs av en usb-sladd som sitter fast i den. Förstår inte riktigt vad du menar med att koppla in disken direkt i datorn, hur går jag tillväga rent praktiskt?

 

Ska testa att läsa in filerna till en annan dator (PC) imorgon, misstänker att det kommer gå, men får se, har aldrig varit problem med hårddisken (är iofs rätt ny) tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den externa hårddisken drivs av en usb-sladd som sitter fast i den. Förstår inte riktigt vad du menar med att koppla in disken direkt i datorn, hur går jag tillväga rent praktiskt?

Det betyder att du ansluter disken i ett USB-uttag på datorn, inte i tangentbordet eller annan hubb utan eget strömaggregat anslutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att du ansluter disken i ett USB-uttag på datorn, inte i tangentbordet eller annan hubb utan eget strömaggregat anslutet.

 

Mhm, ansluter den redan direkt till USB-uttaget...kan jag helt enkelt ha fått ett måndagsexemplar av Macbook? Börjar kännas som om ingen kan lösa mitt problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...