Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ytterligare en /mestadels/ seg Macbook Pro


supervalpen

Rekommendera Poster

Jag har en Macbook Pro 5,5 (Mid 2009)

 

Bra att veta innan jag börjar förklara problemet är:

1. Hårddisken bytt för knappt ett år sedan

2. Ramminnet uppgraderat till 8gb för 2 veckor sedan

3. 120 av 360gb ledigt utrymme ledigt

4. Gjort alla rutinkontroller, skivbehörigheter, rensat från skit säker start etc.

 

Nu till själva problemet:

Utan att jag egentligen tänkt på det har Macen blivit mer och mer långsam. Med endast 2 gb RAM och Lion installerat var detta fullt förståligt och badbollar var en vanlig syn. Sen uppgraderingen har badbollen försvunnit och därmed de flesta "låsningarna" gjort detsamma.

Men jag upplever flytet fortsatt segt och det småhackar hela tiden, oavsett vad jag gör.

 

Det som fick mig att börja reagera på problemet var att datorn, någon dag efter att jag installerat CrossOver, rätt som det var plötsligt fick tillbaka ett jättesnyggt flyt. I ren extas ramlade jag nästan av stolen då jag åter igen blev förälskad i min Macbook och hur snyggt det flöt på innan det försvann igen, lika snabbt som det kom.

Sen dess har detta prestandalyftet kommit och gått lite som det vill. Till en början oftare, men nu åter igen mer sällan och kortare stunder.

 

Jag har försökt att hjälpa prestandan på traven genom att gå igenom datorn och ta bort så mycket tomma mappar och gamla plist-filer m.m m.m jag hittat, jag har använd "Clean My Mac" och "OnyX" men ingenting tycks hjälpa. Därför vänder jag mig till er då jag börjar få slut på idéer. Jag vill verkligen känna den kära bokens speed ständigt, och inte bara när den själv får för sig att vara på bra humör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver låter som en "receptet" på en havererande hårddisk. Inte alls ovanligt att varken S.M.A.R.T. eller testprogram inte hittar några fel när det handlar om fysiskt trasiga diskar. Oftast är det enbart om det handlar om fel på filsystem mm som de reagerar.

 

Du har ingen extern disk du kan klona över systemet och prova om felet kvarstår med? Fortsätter felet vet du att det inte är den interna disken som ställer till det denna gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter det fortfarande som en havererande hårddisk om flytet är markant bättre när man startar från felsäkert läge?

(Bortsett från att prestandan inte är full vid start från felsäkert läge)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.. det gör det inte.

 

Prova skapa ett nytt konto och se om "felet" följer med. Gör det inte det så är det något i ditt konto som orsakar problemet. Följer det med, prova installera om OS X, utan aktiva val så ersätts enbart systemfilerna och alla dina program, inställningar mm finns kvar exakt som innan du startade installationen. Värt att prova när det handlar om "difusa" fel som kan ligga på systemnivå.

 

Men eftersom säkert läge "flyter på" så gissar jag på att det är något program eller något som startas i din användare som stökar till det. Provat att ta bort allt som startas automatiskt under konto -> startobjekt i systeminställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag tar och uppdaterar med lite nya händelser, lite mer egen kunskap och fler problem jag inte lyckas lösa.

 

Efter att ha testat vad mattem sa i senaste kommentaren utan någon framgång installerade jag om OS X (ominstallation av Lion är fruktansvärt plågsamt med långsamt mobilt internet). Inte heller detta gav något resultat vid en första anblick, men efter ca 3-4 omstarter fungerade det plötsligt felfritt och så fortsatte det under ungefär en månads tid.

 

Sen började det sega igen efter en viss tid, till att börja med då och då, men nu är det segt hela tiden. Under aktivitetskontrollen finner jag att processen kernel_task upptar mellan 80 och 90% processorkraft och över 600mb RAM, även direkt efter omstart. Eftersom kernel_task normalt bör ligga på ett fåtal procentenheter har jag efter detta helt fokuserat på att försöka hitta anledningen till detta och lösa det.

 

Jag har avinstallerat så gott som alla program på Macen, däribland Flash, BetterTouchTool, Perian och så mycket "djupa" program jag kan, jag har kört CleanMyMac, rensat all cache från biblioteket, gått igenom och raderat alla överblivna plist-filer från gamla program, reparerat skivbehörigheter, och självklart även resettat PRAM samt SMC.

 

När jag startar i felsäkert läge fungerar det fortfarande precis som det ska, men så fort jag loggar in med min användare eller en nyskapad slår kernel_task i taket och segar ner Macbooken. Det finns många trådar på olika forum om detta problemet på Google, men ingen av de lösningar jag hittat som löst problemet för vissa har fungerat för mig och nu är jag slut på ideer. Jag vill verkligen undvika ytterigare en ominstallation av OS X eftersom Apple gjort det till en sådan pina för oss Lion-användare som inte har något fast bredband .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...