Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Flytta email till ny iMac....hur?

Ulfie81

Recommended Posts

Hej!

Som rubriken säger:) Använde under 6 månader min egen mbp på jobbet (för att övertyga chifen om att mac e bättre peecee) nu är han övertygad och imac 27" är inhandlad:)

I alla fall, nu behöver jag flytta över 1000-tals mail innehållande filer mm till nya datorn. Dock behöver jag inte föra över hela mailkontona utan bara "enstaka" mail. Konton mm är redan installerat på nya burken då jag var tvungen komma igång fort. Så min förhoppning är att det på något sätt är möjligt att ta mailen med bilagor och lägga på ett USB tex och flytta över.

Inte heller mappar vill jag ha med mig utan vill kunna "lägga in" mailen från USB i respektive mapp på nya,........

Är detta möjligt?

Det kanske tom är möjligt att göra backup på dom gamla mailen...utan att lägga in dom.... bara det är möjligt att söka bland dom

Tack på förhand

//////Uffe

Ja, eftersom det handlar om vissa mejl men inte alla så kan du helt enkelt dra ut de mejl du är intresserad av från programmet Mail och lägga på valfritt ställe. Förslagsvis så skapar du en mapp på skrivbordet, kanske kallar den för "mina gamla mail" eller något. Öppna nu programmet Mail. Markera de mail du vill spara separat, om du håller nere knappen Cmd (run-tangenten) så kan du markera flera mejl. När du har markerat mejlen, släpp Cmd/run-tangenten och klicka på ett av mejlen och håll nere musknappen och dra över dessa mejl din mapp - de kommer haka på muspekaren och en siffra i rött talar om hur många mejl du flyttar. Klart! Om du klickar på ett av mejlen som nu ligger i din mapp, så öppnas det.

Den här mappen kan du nu lägga över på ett USB-minne och flytta över till din nya dator.

Drag-och-släpp-tekniken var en av de saker som Steve Jobs och hans team uppfann i början av 80-talet. Frid vare över hans minne!

Om ni i framtiden ser till att skaffa IMAP-servrar eller MS Exchange så slipper ni oroa er över att flytta Mail mellan olika datorer/telefoner etc. I dessa fall behöver man bara skriva in sitt lösenord och så är man igång. Brevlådan ser precis ut som på din gamla dator.

halloj!

asså det är så enkelt som drag å släpp :) Det är det jag gillar mest apple...dom enkla lösningarna...

Tack för hjälpen.

Vi hade IMAP på jobbet innan men med extern mailserver och begränsat utrymme funkade det inte så bra

vi får se hur det blir i framtiden:)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...