Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine, alla program


JokerM

Rekommendera Poster

Detta:

"Jag undrar hur hur länge den ska kryptera, kan inte avsluta skiten heller och den är nu på 4% efter 3 timmar... "

 

Ja som du kanske kan läsa i tråden så ser du ju att min Time Machine krypterar just nu och jag kan inte avbryta processen heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du avbryter Timemachine.

Det går väl.

Därefter får du kryssa ur rutan och börja om från början.

Hur mycket är det som ska tas backup på?

 

Försök att bryt med denna knappen,

 

post-113-012327700 1318177197_thumb.jpg

 

eller stäng av datorn bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du avbryter Timemachine.

Det går väl.

Därefter får du kryssa ur rutan och börja om från början.

Hur mycket är det som ska tas backup på?

 

Försök att bryt med denna knappen,

 

post-113-012327700 1318177197_thumb.jpg

 

eller stäng av datorn bara

 

Ne det funkar ju lixom inte. Har provat det. Stänga av Time Machine, startat om datorn, dragit ur externa hårddisken men rutan för att kryssa på eller av för kryptering är grå så jag kommer inte åt den rutan överhuvudtaget.

Oavsett ifall Time Machine är på eller av eller ifall externa hårddisken är i eller inte i i datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var knepigt..får jag titta på...

 

Har du öppnat upp Systeminställningar genom att klicka på hänglåsrt?

post-113-001764700 1318178922_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var knepigt..får jag titta på...

 

Har du öppnat upp Systeminställningar genom att klicka på hänglåsrt?

 

Självklart så har jag gjort det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Måste man ha leopard eller senare för att kunna komma åt filerna i TM?

Om min dator skulle bli stulen vill jag ju kunna komma åt min backup men mina andra datorer för windows ubunt och tiger. Kommer jag kunna komma åt TM-backupen från dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det tvivlar jag starkt på att du kan göra. Men jag är inte säker dock om det går att ansluta till den .sparsebundle som skapas via skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man skulle sluta förlita sig på TM och istället göra "vanliga" backupper,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, måste man komma åt allt från valfri enhet så måste man använda något som inte sparar ner infon i egna "paket" som t ex TM gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, måste man komma åt allt från valfri enhet så måste man använda något som inte sparar ner infon i egna "paket" som t ex TM gör.

 

 

Men räcker det med att man kopplar in en extern HD och kopierar hela datorn HD till den externa? asså filen i finder som heter "Min hårddisk"

för alla filer borde ju komma med då (inget kan ju lagras i datorn fast inte på hårddisken .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl just det som TM gör. Om man öppnar Timemachine disken kan man ju gå in i mappen backups.backupd > Min Macbook > 2010.10.10 > MACINTOSH och sen vad du nu vill hitta.

 

Om du behöver öppna en TMdisk (HFS+) med windows behöver du bara ladda ner något program som MacDrive som kan läsa HFS+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl just det som TM gör. Om man öppnar Timemachine disken kan man ju gå in i mappen backups.backupd > Min Macbook > 2010.10.10 > MACINTOSH och sen vad du nu vill hitta.

 

Om du behöver öppna en TMdisk (HFS+) med windows behöver du bara ladda ner något program som MacDrive som kan läsa HFS+.

 

Exakt. Fattar inte vad ni svamlar om?! TM gör en kopia av strukturen på HDD. Fullt läsbar och möjlig att "manuellt" gå in och plocka enskilda filer och mappar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man sitter på en annan Mac med OS X ivartfall. Kan man göra det från Windows också om man kan läsa HFS+, dvs gå in i .sparsebundle och bläddra i den katalogstrukturen som finns där. Att man kan ansluta den som en skivavbild i skivverktyg vet jag och att det då blir som vilken hårddisk som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Jag* kan läsa min TimeMachine-disk från vilken dator som helst (under förutsättning att den kan läsa filsystemet)någon .sparsebundle har jag inte och har aldrig haft, kör du filevault eller krypterar backupen, mattem?

Fattar inte hela grejen med "paket" då jag som sagt sedan jag började använda TM alltid haft en "öppen" filstruktur på TM-disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min TM-disk har det alltid sparats med en läsbar filstruktur i mappen backups.backupd.

 

post-43134-009663100 1323515262_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den har jag också, om jag mountar skivavbilden.

 

Hur kör du din TM? Lokalt eller över nätverket? Jag kör min via Airport Extreme till en extern disk som är utdelad på nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kört lokalt men nu när jag testade att köra via nätverket till den delade hårddisken skapas det mycket riktigt en .sparsebundle fil!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedär.... konstigt att den gör så. Men vet nu att man inte kan först göra en lokal kopia innan man kopplar disken på nätverket för att spara timmar i överföringstid. Dock kan man koppla en nätverksbackup lokalt för att spara tid vid återläsning t ex vid ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...