Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine, alla program


JokerM

Rekommendera Poster

När man säkerhets kopierar med Time Machine, tar den även med programmen då?

För jag tänkte formatera hela datorn efter detta och installera om den så att den blir helt fräsch och hämta alla mina filer från säkerhets kopian...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alla program såvida du inte under Alternativ valt att undanta något.

post-113-062436000 1318006397_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alla program såvida du inte under Alternativ valt att undanta något.

 

Fan vad bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just, en till fråga.

Jag vet ju att när man säkerhets kopierar iPhonen och ifall den skulle börja krångla som fan så ska man ju inte ta back upen från säkertets kopian efter man har jag gjort en fabriks inställning.

Gäller det samma sak med Macen?

 

Anledningen att jag ska formatera och installera om datorn är ju just för att datorn har blivit mongo seg och regnbågs bollen kommer upp med jämna mellan rum...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt gäller att om du formatera om din hårddisk har du ingen backup längre utan endast ett original på din Time Machine-disk.

Se till att ha backup på allt ditt data!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkrast är att två eller flera hårddiskar.

Själv använder jag Time Machine och SuperDuper.

 

Har man en SuperDuperklon kan man starta upp från den om ens interna hårddisk kraschat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt gäller att om du formatera om din hårddisk har du ingen backup längre utan endast ett original på din Time Machine-disk.

Se till att ha backup på allt ditt data!

 

Jo jo det vet jag ju, och det är ju det jag håller på med just nu med Time Machine.

Men ditt svar var inte svar på min fråga.

 

Så jag ställer den igen:

 

Om en iPhone krånglar så ska man återställa den helt till fabriksinställningar och man ska helst inte back up filen innan man återställde den för då finns det risk för samma problem.

Det borde väl vara samma sak när man gör detta med Mac?

Alltså inte ta back up/säkerthets kopian i sin nyinstallerade dator för då finns det riskt för samma problem väl?

 

Det jag vill ha kvar, dvs filmer, bilder, musik och program kan man ju föra över manuellt och sen ta in dom igen efter man har formaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du vill installera om din dator först, sedan föra över inställningar och filer via time machine. Det kommer upp när installationen är klar, bara att klicka o se glad ut medan det tar ett par timmar..... gjorde det själv igår, tog hela dagen propellerbaver.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du vill installera om din dator först, sedan föra över inställningar och filer via time machine. Det kommer upp när installationen är klar, bara att klicka o se glad ut medan det tar ett par timmar..... gjorde det själv igår, tog hela dagen propellerbaver.gif

 

A men fy fan vad bra, då är det bara o vänta på att säkerhets kopieringen är klar, formatera hela datorn och installera den och köra Time Machine så blir den som den är nu utan alla problem som den har nu om jag har fattat det hela rätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jo det vet jag ju, och det är ju det jag håller på med just nu med Time Machine.

Men ditt svar var inte svar på min fråga.

 

Så jag ställer den igen:

 

Om en iPhone krånglar så ska man återställa den helt till fabriksinställningar och man ska helst inte back up filen innan man återställde den för då finns det risk för samma problem.

Det borde väl vara samma sak när man gör detta med Mac?

Alltså inte ta back up/säkerthets kopian i sin nyinstallerade dator för då finns det riskt för samma problem väl?

 

Det jag vill ha kvar, dvs filmer, bilder, musik och program kan man ju föra över manuellt och sen ta in dom igen efter man har formaterat.

 

Det var svar för att hjälpa dig och även tala om att vad du skrev i inlägg #1 angånde backup. Du säger att du ska hämta tillbaka från Time Machine-backup men det är efter formatering ingen backup för det har du ingen utan ett original! väldigt många användare förstår inte detta och så går det åt pipan då Time Machine disken falerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var svar för att hjälpa dig och även tala om att vad du skrev i inlägg #1 angånde backup. Du säger att du ska hämta tillbaka från Time Machine-backup men det är efter formatering ingen backup för det har du ingen utan ett original! väldigt många användare förstår inte detta och så går det åt pipan då Time Machine disken falerar...

 

Oj, nu förstår jag inte dirket hur du menar?

 

Så denna säkerhets kopiering (som är 184 GB stor) kommer jag inte kunna använda mig av för att få tillbaka alla mina filmer, bilder osv efter jag har formaterat och installerat om datorn. Eller kommer jag kunna använda mig av den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ger ett exempel så får vi se om jag lyckas beskriva det bättre.

1. Du raderar din hårddisk.

2. Du ansluter din Time Machine disk till datorn.

3. Din katt kliver upp på bordet välter TM disken i golvet som nu är totalförstörd.

Var har du nu din backup?

 

Du kommer kunna använda din TM-disk så länge den fungerar (vilket den oftast gör) men den är ett ORIGINAL och inte en säkerhetskopia efter att du raderat din interna disk i datorn (viken var ditt original) för att återställa din disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickenyfiken

jag har precis börjat använda time machine och har en fråga, jag vill säkerhetskopiera endast en mapp. så jag har valt den och den är 50 gb stor, men det står att den börjar säkerhets kopiera över 200gb, varför? kopierar den något jag inte vill?

 

 

och efter att jag kopierat mappen så vill jag formatera om datorn helt, kommer jag sen kunna föra över det från min externa hdd som jag kopierat med timemachine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas det är GB och inte gb du pratar om...

 

Vilka mappar har du undantagit? TM kopierar allt från start och sedan väljer du bort det som inte ska vara med.

Vill du spara en mapp eller gäller det mer saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur hur länge den ska kryptera, kan inte avsluta skiten heller och den är nu på 4% efter 3 timmar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skit du pratar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur hur länge den ska kryptera, kan inte avsluta skiten heller och den är nu på 4% efter 3 timmar...

 

Vad pratar du om?

Vad är det som krypterar? Inte Time Machine för Time Machine krypterar inte, så du pratar om något annat.

Har du kört File Vault? Det är ett krypteringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många frågor i den här tråden så låt oss ta och reda ut det här från början en gång för alla...

 

TimeMachine gör en säkerhetskopia av användarmappen + ens program.

Inte av operativsystemet eller cache-filer eller så. Utan just av användarmappen - dvs, dina dokument, dina bilder, ditt iTunes-bibliotek, din mejl och dina inställningar - plus programmen som du har installerat.

 

Detta är grundinställningen.

 

Time Machine gör löpande säkerhetskopiering och behåller även den tidigare informationen så man kan göra en tidsresa bakåt. Alltså, har man fått ett problem i datorn - kanske orsakat av ett program man har installerat eller ett dokument som strulade... så hämta upp en tidigare version av din användarmapp. Time Machine gör att du kan gå tillbaks i tiden så att säga, du kan hämta upp tidigare versioner av dokument, program, inställningar... innan det strulade.

 

Så har jag gjort. Jag hade en kraschad fil. Så då gick jag tillbaks en månad och hämtade upp filen igen, där den inte var skadad. Och sen fungerade det igen.

 

När man installerar om datorn - formaterar hårddisken och installerar om Mac OS X, så får man en fråga i slutet om man har ett tidigare system att installera - och då använder man sin Time Machine säkerhetskopia och kör in och när man har gjort detta så får man tillbaks sina program och sin användarmapp med ens inställningar, dokument, bilder, musik i iTunes, foton m m.

 

Och det finns absolut en poäng med att göra en säkerhetskopia av sin Time Machine, för om Time Machine strular eller den hårddisken går sönder, ja då sitter man där...

 

Innan man gör någonting alls så är det bra att göra säker start, detta rensar datorn från skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad pratar du om?

Vad är det som krypterar? Inte Time Machine för Time Machine krypterar inte, så du pratar om något annat.

Har du kört File Vault? Det är ett krypteringsprogram.

 

Jodå, Time Machine krypterar visst. File Vault är inte ens aktiverat på min dator...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, Time Machine krypterar visst. File Vault är inte ens aktiverat på min dator...

 

 

 

 

Då har du lyckats kryssa i denna rutan

 

 

post-113-031982100 1318160806_thumb.jpg

 

Gör om, och kryssa ur den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du lyckats kryssa i denna rutan

 

 

post-113-031982100 1318160806_thumb.jpg

 

Gör om, och kryssa ur den

 

Det går inte o kryssa ur den.

 

Har startat om datorn o allt men ändå så krypterar den och den är på 67% nu haha. Nästan två dygn har den hållit på.

Hur ska man göra för att avbryta krypteringen?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem menar du?

 

Detta:

"Jag undrar hur hur länge den ska kryptera, kan inte avsluta skiten heller och den är nu på 4% efter 3 timmar... "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...