Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två iPhones i familjen, hur göra med Apple-id?


kilis

Rekommendera Poster

I dag har jag och frugan varsin iPhone. Kopplat til ett apple-id för att slippa köpa dubbletter av appar osv. Hemmadelning fanns ej när vi skaffade telefonerna vad jag kan minnas.

 

Nu är ju frågan om man skall ändra på detta. Det verkar ju som att nya iMessages m.m. är starkt kopplade till apple-id. Så tillvida kommer ju även min fru få mina meddelande och vice versa. Dessutom kan vi ju inte skicka meddelanden till varandra om jag förstått det hela rätt.

 

Så mest logiskt är väl att skaffa var sitt apple-id. Men hur funkar det då att synka mot ett gemensamt itunesbibliotek? Hur funkar det med appar som köps osv. Kan man ha olika apple-id i ett itunes? Är det här hemmadelning kommer in?

 

Hjälp mig någon insatt.

 

/Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara när man ska uppdatera eller installera en app som den frågar om apple-id. Du kan byta apple-id på telefonen i settings/store.

Mao så borde ni kunna använda samma id när ni synkar med datorn å sen får ni byta id i telefonen. Glöm inte byta tillbaka vid synkning bara.

Jag har inte provat detta så prova på egen risk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nackdel med att använda samma konto är att utrymmet i iCloud baseras per konto, inte per enhet. Så jag får t ex inte plats att backa upp både min telefon och min ipad.

Så antingen får man köpa mer utrymme vilket iofs inte är så dyrt, eller skaffa flera konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utrymmet i iCloud är inte så farligt, eftersom mycket är undantaget från det. Alltså app:ar, inställningar för mjukvara, bilderna (läggs i bildström) och musik - läggs utanför de 5Gb som iCloud ger som standard. De 5Gb är för dokument och mejl, punkt.

 

Du kan ha olika Apple ID i ett iTunes, men app:arna är ju kopplade till Apple ID så om du ställer om telefonen så blir det knas med synkning av det som tillhör annat Apple ID.

 

Musik och sånt är enkelt att dela mellan olika iTunes, men idén med app:ar är ju faktiskt att de är kopplade till en person (Apple ID) och den personens enheter. Inte flera personer...

Det kallas kopieringsskydd.

 

Ja iMessages går på Apple ID och förutsätter olika Apple IDs. Helt korrekt uppfattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tre iphones i familjen kopplat till ett id och det funkar perfekt idag. Man kan ju hoppas att de ändrar så imessage inte är beroende av id.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tre iphones i familjen kopplat till ett id och det funkar perfekt idag. Man kan ju hoppas att de ändrar så imessage inte är beroende av id.

 

 

Det kommer inte hända. Hela poängen med att de använder apple-id är för att du ska slippa regga ett nytt id bara för imessage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer inte hända. Hela poängen med att de använder apple-id är för att du ska slippa regga ett nytt id bara för imessage.

 

Så kan det väl iofs vara, men samtidigt uppmanar Apple till att använda samma id på flera i-prylar genom att tillåta upp till 5 enheter per Apple-ID. Det kan väl inte vara en nyhet för dem att det kanske inte per automatik endast är 1 fysisk användare då? Det är ganska sällan jag har 5 enheter med mig samtidigt. Högst två eller tre :-)

 

Jag hoppas också på att kunna använda samma Apple-ID i alla familjens enheter, men ändå kunna utnyttja iMessage. Det kanske är att hoppas på för mycket. Vi får se vad som händer, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lade in det iTuneskonto vi delar på som konto för Affär (Inställningar --> Affär), där vi synkar Appar, Musik samt Bilder.

 

För att sedan få våra iOS5-enheter personliga loggade jag in med ett annat iTuneskonto gällande

* FaceTime (Inställningar --> Facetime)

* iCloud (Inställningar --> iCloud)

 

För mig fungerar det hela väl, och jag hoppas att jag kan varit någon till hjälp

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lade in det iTuneskonto vi delar på som konto för Affär (Inställningar --> Affär), där vi synkar Appar, Musik samt Bilder.

 

För att sedan få våra iOS5-enheter personliga loggade jag in med ett annat iTuneskonto gällande

* FaceTime (Inställningar --> Facetime)

* iCloud (Inställningar --> iCloud)

 

För mig fungerar det hela väl, och jag hoppas att jag kan varit någon till hjälp

/A

 

Stor hjälp för mig! Och ett stort tack till @andreacz :-)

 

Nu är iPhone 4:an på turné för tillfället, men jag kan inte påminna mig att jag sett inställningsmöjligheter för olika konto under olika inställningsmenyer, dvs separata konto för Facetime, iCloud och Affär. Är detta en ny feature i iOS5, eller har jag bara inte sett det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha olika Apple ID i ett iTunes, men app:arna är ju kopplade till Apple ID så om du ställer om telefonen så blir det knas med synkning av det som tillhör annat Apple ID.

 

Jag har både svenskt och amerikanskt Apple ID med köpta appar på bägge, synkningen funkar utmärkt och strular inte ett dugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lade in det iTuneskonto vi delar på som konto för Affär (Inställningar --> Affär), där vi synkar Appar, Musik samt Bilder.

 

För att sedan få våra iOS5-enheter personliga loggade jag in med ett annat iTuneskonto gällande

* FaceTime (Inställningar --> Facetime)

* iCloud (Inställningar --> iCloud)

 

För mig fungerar det hela väl, och jag hoppas att jag kan varit någon till hjälp

/A

 

Låter ju bra, betyder det alltså att vi kan ha samma konto för inköp, men olika konton för kalender t ex?

 

Jag ser ju vad du skriver, jag vill bara vara övertydlig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen iMessage baserat på apple-id?

 

Jag å tjejen har samma apple-ide synkar allt tillsammans osv men imessage är hel skilda och fungerar som per enhet. Är det inte så för er andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen iMessage baserat på apple-id?

 

Jag å tjejen har samma apple-ide synkar allt tillsammans osv men imessage är hel skilda och fungerar som per enhet. Är det inte så för er andra?

 

Samma här, funkar perfekt fast vi har samma apple-id på 3st enheter

På telefonerna tar den emot på mobilnummret och på paddan på apple-id.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det funkar men ner jeg skickar ett meddelande med paddan se står mitt id som avsändare. Mitt id har inte mitt namn så det blir rörigt för anvädaren att förstå vem som skickar...hur löser man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar inte ner man kör samma id, det ramlade in meddelande hos alla familjemedlemmar. Kontentan är att jeg for stänga av imessage och köra sms och whatsup osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och min fru har varsin iPhone. Dessutom har vi en gemensam iPad. Alla dessa enheter har samma Apple-ID.

 

Jag hade också missuppfattningen i början om att vi inte skulle kunna använda iMessage imellan oss. Detta stämde dock inte alls, utan det går utmärkt att skicka iMessage-meddelande mellan oss. Det verkar som den använder sig av mobilnumret för att veta vart ett iMessage skall, och inte enbart Apple-ID.

 

Detta gäller dock bara våra iPhones. På paddan är det annorlunda. Där har vi inget SIM-kort och den är beroende av Apple-ID för att kunna veta vart meddelandet skall. Så där det bara en avsändare som fungerar (jag står som ägare till Apple-ID:t). Jag kan skicka meddelanden, men om min fru vill skicka ett meddelande från paddan blir jag avsändaren.

 

Har man flera iPads med samma Apple-ID så kan det nog bli strul. Flera iPhones fungerar dock utmärkt. Iallafall i vår familj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple-id är personligt så det är klart att det blir problem om olika personer använder samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har 1st Apple id men ibland skall apparna betalas av företaget och ibland privat, hur gör ni då?

Man kan ju inte gå in och ändra kontokort varje gång.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 1st Apple id men ibland skall apparna betalas av företaget och ibland privat, hur gör ni då?

Man kan ju inte gå in och ändra kontokort varje gång.....

 

Jag ändrar varje gång.

 

Det är nog smartare att ha ett Apple ID för firman, och ett privat egentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 1st Apple id men ibland skall apparna betalas av företaget och ibland privat, hur gör ni då?

Man kan ju inte gå in och ändra kontokort varje gång.....

Det går att ha flera Apple-id i telefon, man kan alltså ändra id. att ändra kontonummer tror jag bara kommer att bli strul. Bättre att två id:en i telefon, ett som är ditt o ett som är arbetsgivarens.

 

Men om nu arbetsgivaren står för telefon o jobbet kräver vissa appar, då borde också arbetsgivaren stå för det Apple-id som du då borde ha fått från arbetsgivaren. Och du borde inte alls behöva använda det privata id:et? Och på det så kan man ju tycka att du ska ha möjlighet att ladda ner de betalappar du behöver för jobbet. Betalappar för egen del kanske man ska ha i sin privata telefon? I övrigt så kanske man får klara sig på gratisappar för sitt privata bruk i en jobbtelefon?

 

 

Jag använder vissa appar i jobbet på jobbtelefon, men jag kör med mitt privata id även på den. Det blev så mkt enklare att göra så... Då har jag full tillgång till alla de appar som jag har på privata telefonen. Å andra sidan så är det bara gratisappar jag behöver i jobbet.

 

Jag håller isär de båda telefonerna genom hur jag valt att synka kontakter, privata mail och jobbmail. Det funkar jättebra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skapar ett till Apple id, kan dessa konton dela appar musik iTunes etc?

 

Annars blir det ju ett attans strul....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man kan inte dela inköp mellan olika Apple ID, men du kan ha inköp från flera Apple ID i samma enhet. Strul blir det om du behöver uppdatera något och du har inköp på olika Apple ID för då behöver du logga in på respektive Apple ID för att uppdatera de program som är köpta med just det Apple ID't.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man kan inte dela inköp mellan olika Apple ID, men du kan ha inköp från flera Apple ID i samma enhet. Strul blir det om du behöver uppdatera något och du har inköp på olika Apple ID för då behöver du logga in på respektive Apple ID för att uppdatera de program som är köpta med just det Apple ID't.

Aha tack, jag testar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...