Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är skillnaden mellan gråimport och "äkta" Apple TV 2?


Silverfox

Rekommendera Poster

Idag släpps ju ATV 2 i Sverige, men det har funnits gråimporterade ett tag redan i butikerna. Är det någon skillnad på dessa två maskiner eller är det bara det att idag är det officiellt att vi har Apple TV 2 i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag släpps ju ATV 2 i Sverige, men det har funnits gråimporterade ett tag redan i butikerna. Är det någon skillnad på dessa två maskiner eller är det bara det att idag är det officiellt att vi har Apple TV 2 i Sverige?

Tekniskt är det ingen skillnad.

Praktiskt kan det vara svårt att få gråimporterade (eller privatimporterade) lagade under garanti i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniskt är det ingen skillnad.

Praktiskt kan det vara svårt att få gråimporterade (eller privatimporterade) lagade under garanti i Sverige.

 

Jag kör en "gråad" sedan några dagar o den fungerar till 100%.

Gällande garantin så är det verkligen ingen skillnad. Premium resellers fakturerar alla garanti jobb till Apple oavsett. DET är en av fördelarna med att köra Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande garantin så är det verkligen ingen skillnad. Premium resellers fakturerar alla garanti jobb till Apple oavsett. DET är en av fördelarna med att köra Apple.

Även om Apple hittills varit "snälla" vid garantiärenden så är det ingen garanti för att det fortsätter så. Apples "världsgaranti" gäller bara bärbara apparater, dvs de som fungerar utan strömsladd. Apple TV funkar inte utan strömsladd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du en ATV2 på t ex NetOnnet så är det mot NetOnNet du får ställa dina garantianspråk. Och de lämnar ett års garanti på datorprodukter. Sen hur NetOnNet löser det mot Apple, det är deras problem. Du som kund skall bara behöva vända dig till den du köpt produkten av. Så i det fallet så har du lika bra skydd som om du handlar på Apple Store.

 

Sen kan det också skilja på själva strömkontakten man sätter i väggen beroende på var produkten har sitt ursprung. Hur det är med NetOnNet och ATV2, det vet jag inte men jag köpte en iPhone på Ellos (ett av få ställen som sålde olåst då) och fick engelsk kontakt som inte passade i ett svenskt uttag. Efter att mailat Ellos skickade de över en adapter mellan engelsk och svensk standard, typ reseadapter. Så det blev inte riktigt så elegant som familjens andra gråimporterade iPhone som köptes från Dustin och var av tyskt ursprung. Där var det naturligtvis samma kontakt som på telefoner av svenskt ursprung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du en ATV2 på t ex NetOnnet så är det mot NetOnNet du får ställa dina garantianspråk. Och de lämnar ett års garanti på datorprodukter. Sen hur NetOnNet löser det mot Apple, det är deras problem. Du som kund skall bara behöva vända dig till den du köpt produkten av. Så i det fallet så har du lika bra skydd som om du handlar på Apple Store.

Jovisst har du rätt: Det är där du köpt produkten du ska reklamera. Så därför är det alltid bäst att välja en etablerad återförsäljare. Fast efter OnOffs konkurs kan man inte vara säker på det heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag fick svensk nätsladd till min gråimporterade Atv2 från Bazula. Nu när atv2 är släppt är det inte säkert de är gråimporterade längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick svensk nätsladd till min gråimporterade Atv2 från Bazula. Nu när atv2 är släppt är det inte säkert de är gråimporterade längre

 

Det fick även jag när jag köpte från NetOnNet. De hade öppnat lådan och bytt ut kabeln.closedeyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast varför envisas folk med att säga att man ska utnyttja garantin hos återförsäljaren.. Självklart kan man göra det men det kan också vara bekvämt att veta att man inte behöver göra det i fallet Apple.

 

Går du in med en ej fungerande AppleTV till en Apple Authorized Service Provider (i.ex många utav de Premium Resellers som finns spridda över landet) så kvittar det vart produkten är köpt, NetoNet,Elgiganten, Abdullas Elektronikbutik i Turkiet, begagnat på blocket, hittat den i grovsopen när du var på besök hos din faster i Finland. Man kollar serienummret på produkten för att se om det finns garanti eller ej kvar, finns det garanti byts produkten ut..

 

 

Skulle det handla om ett reklamationsärende utanför garantin krävs såklart att produkten är köpt hos Svensk återförsäljare och att man har kvittot kvar annars samma procedur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast varför envisas folk med att säga att man ska utnyttja garantin hos återförsäljaren.. Självklart kan man göra det men det kan också vara bekvämt att veta att man inte behöver göra det i fallet Apple.

 

Går du in med en ej fungerande AppleTV till en Apple Authorized Service Provider (i.ex många utav de Premium Resellers som finns spridda över landet) så kvittar det vart produkten är köpt, NetoNet,Elgiganten, Abdullas Elektronikbutik i Turkiet, begagnat på blocket, hittat den i grovsopen när du var på besök hos din faster i Finland. Man kollar serienummret på produkten för att se om det finns garanti eller ej kvar, finns det garanti byts produkten ut..

 

 

Skulle det handla om ett reklamationsärende utanför garantin krävs såklart att produkten är köpt hos Svensk återförsäljare och att man har kvittot kvar annars samma procedur.

 

 

Garanti lämnas av den som säljer varan inte tillverkaren, grossisten eller tillverkaren (som i vissa fall ersätter återförsäljaren). Detta är reglerat i en lag samt i det avtal du gör när du köper varan och gäller alla återförsäljare sen må de hävda vad de vill. Vissa tillverkare har generösare "garantier" som är frivilliga och då skall man vända sig till tillverkaren efter garantitidens utgång, detta är inte reglerat i någon lag.

 

Serienumret kan visa när en vara är tillverkad eller möjligen såld till en återförsäljare och har inget med garanti att göra. Garantin gäller en viss tid efter att varan är köpt hos en återförsäljare och har inget med serienumret att göra. (En butik kan ha en vara i flera år på hyllan, du får fortfarande garanti från den dag du köper varan.)

 

Att vissa verkstäder tar emot och lagar varor som de kan debitera tillverkaren har inget med garanti att göra utan verkstaden tjänar pengar på detta sen om de får göra så eller inte är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garanti lämnas av den som säljer varan inte tillverkaren, grossisten eller tillverkaren (som i vissa fall ersätter återförsäljaren). Detta är reglerat i en lag samt i det avtal du gör när du köper varan och gäller alla återförsäljare sen må de hävda vad de vill. Vissa tillverkare har generösare "garantier" som är frivilliga och då skall man vända sig till tillverkaren efter garantitidens utgång, detta är inte reglerat i någon lag.

 

Serienumret kan visa när en vara är tillverkad eller möjligen såld till en återförsäljare och har inget med garanti att göra. Garantin gäller en viss tid efter att varan är köpt hos en återförsäljare och har inget med serienumret att göra. (En butik kan ha en vara i flera år på hyllan, du får fortfarande garanti från den dag du köper varan.)

 

Att vissa verkstäder tar emot och lagar varor som de kan debitera tillverkaren har inget med garanti att göra utan verkstaden tjänar pengar på detta sen om de får göra så eller inte är en annan sak.

 

 

 

 

Fast är du dum? läste du överhuvudtaget vad jag skrev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast är du dum? läste du överhuvudtaget vad jag skrev?

Jag tycker det är riktigt lågt att fråga om en annan männsika är dum. :ThumbsDown:

 

zaz har beskrivit precis vad konsumentköplagen skriver. Att sedan Apple råkar ha generösare regler är en annan sak. Det är en sak som kan upphöra i morgon, utan förvarning.

 

"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. "

"Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har givit garanti för säljarens räkning."

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast "en annan sak"? är det inte just det vi diskuterar här?

 

 

Jag vet inte om det är jag som är otydlig.

Jag påstår inte att du inte har garanti hos återförsäljaren, självklart har du det, men om produkten råkar vara t.ex Apple TV2 (som vi diskuterar i den här tråden) så behöver du inte vända dig till återförsäljaren utan det går bra att vända sig till viken Apple Authorized Service Provider du vill och förvänta dig samma service.

 

 

 

förresten.

Serienummer ger ett ganska exakt datum på när produkten är köpt (någon typ utav beräkning på hur länge den ligger på hyllan innan den säljs, dessutom justeras datumen när man online-registrerar sin produkt) När det gäller service hos Apple så räcker nästan alltid serienumret som garantibevis.

 

 

 

Så du missar ingenting. du kan självklart vända dig till säljaren om du vill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men detta med att man kan gå till viken apple återförsäljare som hellst funkar väl med allt tror jag, tex om du köpt en panasonic tv på lars bengtson så kan du lämna in den till en annan återförsäljare. Kan bli griniga men är man återförsäljare så skall man fixa sådant. Har varit så förut men det kan ju ha ändrat sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade på en apple tv på madiamarkt bäckebol idag, är de "äkta" svensk version eller grå import?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...