Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ångrar ni att ni gått över till Lion?


Greger-k

Rekommendera Poster

Ni som har gått över till Lion från Snow Leopard, ångrar ni ert switch? Om ni gör det, varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite. Gillade ikonerna bättre i förra. Mitt BT tangentbord tappar kopplingen vid varje omstart nästan. Gjorde det aldrig innan. Gillar inte alls den där play-knappen som dyker upp på ikonerna för film. klickar alltid fel och det börjar lagga en massa. Gillar inte heller riktigt att lejonet dödade alla mina dropletar till photoshop. Kunde jag ju läst mig till men tänkte inte på att de föll under den kattegorin.

 

Allt annat funkat bra. Men små grejor som stör mig som attan, kalendern är ful, adressboken är ful.

 

Hade verkligen inte behövt uppdatera. Men det var ju en kul grej...å billigt =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kanske, men på det hela stora - inte alls.

 

Finns en del ändringar som känns lite som dem ändrat bara för ändrandets skull s a s. Men annars är det bra, funkar som innan. En del menar på att det är lite slöare m Lion än innan. Inget jag märkt av i a f. Körde ju en gammal (moddad) G4 innan... så allt för mig är mkt snabbare. :)

 

Enda jag stör mig på r i k t i g t mycket är nya sättet att spara skärmdumpar med datum/tid inlagt. Helt ok om man kunde ha det som tillval. Har inte hittat nåt sät än att få bort det. (Jag hoppade ju över SnowLeopard... kanske det var så redan där?) :unsure:

 

 

Men som uppgradering? Det är väl alltid bra att vara uppgraderad till senasete hela tiden? :ThumbsUp: ...både OS och olika program man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktioner som LaunchPad och Mission Control är helt onödigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick Lion i samband med ny MBA, så jag vet inte riktigt vad som är hårdvaruskillnad och mjukvarudito, i min upplevelse.

 

Men jag är helt nöjd so far. Framförallt med de nya gesterna och hur programen agerar. Snabbt och responsivt, gillar bakåtsvepet i Safari exempelvis. Helskärmsläge har jag inte använt så mycket än, men kommer nog att göra. Gillar att det är helskärmsläge på "riktigt" och inte på Windows-vis.

 

Mission control och Launchpad kan jag nog få nytta av, har inte använt hittills. Men de är ju inga funktioner som stör, man behöver ju inte använda dem om man inte vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ångrar absolut ingenting. Det var inte många ändringar sen SL men tillräckligt för att jag inte har planer att gå tillbaka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ångrade det i början iom det var rejält buggigt. Körde en ren installation efter någon dag ca. o sedan dess har det flutit på kanon. Kör alla våra Macar utom 1 med Lion.

Kan verkligen rekommendera det, framförallt med tanke på att det är ändå Lion som kommer att gälla framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar lion, är väl mest småsaker som är förbättrat (iallafall vad jag märker av..) hade klarat mig lika bra med 10.6 egentligen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gått över för att Rosetta saknas, alltså man kan inte längre köra PowerPC-program.

 

Har ett par kolleger som fick nya Macar med Lion. Fy fåglarna. Inga riktiga rullningslister och så grått, grått, grått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt fungerar som det ska hos mig, men det blev lite väl grått i Finder-fönstret. Eftersom allting i vänsterlisten är gråtonat, så går det inte att snabbt se vad som är vad.

 

Jag försökte att färgkoda exempelvis Skrivbordet i blått, men det syns inte i listen - bara i fönstret.

 

Det är väl det jag stör mig på mest.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gått över för att Rosetta saknas, alltså man kan inte längre köra PowerPC-program.

 

Har ett par kolleger som fick nya Macar med Lion. Fy fåglarna. Inga riktiga rullningslister och så grått, grått, grått.

Dags att ändra beteende? Mus med skrollhjul, Apples egen mus, magic trackpad osv. Det var länge sedan jag letade efter en rullningslist för att skrolla. Möjligen kan listen vara bra för att se att det finns mer i dokumentet, men det märker man ju oftast ändå, samt att listen dyker upp när man skrollar.

 

Rullningslister är nog en stor anledning till musarm om du frågar mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att ändra beteende? Mus med skrollhjul, Apples egen mus, magic trackpad osv. Det var länge sedan jag letade efter en rullningslist för att skrolla. Möjligen kan listen vara bra för att se att det finns mer i dokumentet, men det märker man ju oftast ändå, samt att listen dyker upp när man skrollar.

 

Rullningslister är nog en stor anledning till musarm om du frågar mig!

Mus med hjul och/eller Apples Magic Mouse använder jag. Oftast använder jag dock "pluppen" i rullningslisten. Att rulla på hjulet (eller Magic Mouse) tar ju hela dan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara haft Lion sen i Lördags (1/10). Men det funkar bra. Datorn är betydligt snabbare. Visst, de nya ikonerna är lite gråa och inte lika tydliga, men jag tror man vänjer sig.

Men jag retar mig på att man måste dubbelklicka på "finderansiktet" i docken för att komma till Finder. Likaså rutan som jag måste bocka av för att fönstren inte ska återställas när jag stänger av datorn. Har ändå bockat av rutan "Återeställ fönster när program avslutas" i systeminställningar>allmänt. Konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det måste vara fel på din burk. Det funkar som det gjort de senaste tio åren, med ett enkelklick.

Jag måste dubbelklicka. Fel på min burk? Ja, säkert...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ångrar stort att jag kör Lion på 3 MacMini. SL fungerar klockrent med Citrix medans Lion är ett lotteri. Skrivare mappar fel i Citrix och via Parallels i Lion så mappar tangentbordet fel. Skall man surfa och "leka" lite i iLife funkar Lion men skall du arbeta med Macen så glöm Lion.

Jag har lagt ned åtskilliga timmar på att försöka få Lion att bli ett operativ för arbete, men tyvärr.

Vänta i 6 månader så alla barnsjukdomar är bort är mitt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..har fått skaffa nya versioner på en hel drös med program som inte ville fungera. Det var nog det sämsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppgraderat, kört reparera behörigheterna, kört Onyx för att resa ut gammalt skräp etc?

Jag gjorde rek. install. över SL, fick 10.7.1 direkt. Kört behörigheter 3 ggr + safeboot. Har ännu inte kört Cocktail (liknar Onyx). Ska bli spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märks att steve jobs inte var lika involverad i Lion, segare än Snow leopard, (både uppstart och finder) och inte helt självklara funktioner. Tror inte det hade gått igenom Steves slutgiltiga okej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Inte helt självklara funktioner* är vad vi levt med i tjugofem år vid det här laget. That's my Apple. Man lär sig utnyttja styrkorna med dem man behöver, de andra struntar man i.

 

Men innan kunde man iallafall tänka att om Steve tyckte det va okej så kan jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi kanske skall jobba för att John Sculley kommer tillbaka? Det var han som var VD de första tio åren jag använde Mac.

 

Ja det gick ju jättebra för apple då och det va ju han som sparkade steve från sitt eget företag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar Snow Leopard för att:

 

Exposé > Mission Control

 

Finder i SL > Finder i Lion.

 

 

Fördelarna i Lion:

 

AirDrop - Sjukt smidigt att vara ännu ett steg ifrån att använda USB-minnen.

 

Mail - Jag tycker att gränssnittet i Mail är en aning bättre.

 

Nackdelarna

 

Jag stör mig på att man inte kan spara som.

 

Gråa ikoner

 

Upplever det segare

 

Visst kan man väl kanske inte begära att det ska vara stabilare än Snökatten när det bara har funnits sedan vid slutet utav juli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...