Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lösenordsskydda mapp i OSX Lion


hejsan123

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis köpt en Time Capsule och har precis lagt in alla mina filer/bilder. Nu vill jag dock lösenordsskydda specifika mappar som man endast kommer in i om man har ett specifikt lösenord.

Hur löser jag det med OSX Lion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skivverktyg >Ny avbild

 

Finns många trådar i ämnet, använd Sökfunktionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag alltså redan lagt över en mapp (mappen X) på min Time Capsule, så går jag sedan in i skivverktygen -> ny avbild, väljer då mappen X och sedan bockar i att mappen ska vara lösenordskyddad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skapa ny, lösenordskyddad mapp och dra sedan dit din/dina mappar.

 

Läs MacHjälp i Skivverktyg om hur du ska skapa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här

 

post-113-077879100 1317572643_thumb.jpg

 

post-113-097326400 1317572659_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ta läs-/skrivbar avbild eller gles skivavbild?

 

För när jag börjar skapa en 100 GB stor läs-/skrivavbild så tar det jättelång tid.

Vad är optimalt för mig om jag ska lägga in filer sporadiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gles skivavbid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera TrueCrypt förutom den lösning som presenterats. Med TrueCrypt har du förutom möjlighet att läsa de låsta/krypterade mapparna i både Mac, Windows och GNU/Linux, även möjlighet att maskera dem som valfri filtyp. Man kan även välja att låsa upp den krypterade filen med en annan fil. (Dvs du väljer en nyckelfil, kanske ett foto, som måste användas för att öppna mappen.)

 

Det kan hända att TrueCrypt inte är bästa lösningen i ditt fall, men det kan vara bra att känna till iaf. Jag tycker det är smidigt just tack vare att det kan öppnas även i andra datorsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats skapa en avbild, tack så mycket pocahontas!

 

Dock återstår ett problem. En mapp (45 GB) ligger redan på min Time Capsule i en annan mapp, när jag nu vill förflytta den till den andra mappen (avbilden, tar det cirka 3 timmar). Borde inte det gå snabbare om de "ligger på samma hårddisk - trots olika avbilder"?

 

Finns det något bättre sätt än att kopiera över den ena mappen till den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen TimeCapsule, men jag tror att det beror på att du kör trådlöst och då går det långsamt.

Men jag är inte rätt person att svara...så jag hoppas någon annan kan ta vid här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...