Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Comhem + trådlös skrivare


Linuus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min mamma har en trådlös skrivare från Lexmark och en MBP. Skrivaren fungerade trådlöst perfekt innan hon flyttade. Nu har hon fått bredband via Comhem och en trådlös router till detta. Jag har fixat alla inställningar i skrivaren och den kan ansluta korrekt till nätverket. Den dyker dock inte upp när jag försöker lägga till den i "Systeminställningar > Skrivare & Fax".

 

Jag har stängt av allt vad brandvägg heter i routern men det funkar ändå inte. Kör man med USB fungerar det bra, men har man köpt en trådlös skrivare vill man ju gärna utnyttja det.

 

Routern är en Cisco EPC2425.

 

 

Är någon som har några tips? Börjar bli lite halvt galen på detta nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du kopplat skrivaren? Oftast är det via någon av routerns LAN-utgångar du kopplar en sladd till skrivaren. Du kan först testa att koppla en ethernet-sladd till datorn och se att det inte är routern det är fel på.

Testa sedan att lägga till skrivaren via Systeminställningar -> Skrivare och skanner -> Plussymbolen nere till vänster. Detta borde sätta igång nerladdning av drivrutiner och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du kopplat skrivaren? Oftast är det via någon av routerns LAN-utgångar du kopplar en sladd till skrivaren. Du kan först testa att koppla en ethernet-sladd till datorn och se att det inte är routern det är fel på.

Testa sedan att lägga till skrivaren via Systeminställningar -> Skrivare och skanner -> Plussymbolen nere till vänster. Detta borde sätta igång nerladdning av drivrutiner och annat.

 

Det finns USB och WiFi i skrivaren. Det finns alltså ingen Ethernet-port.

 

Man gör inställningar för WiFi genom att koppla USB:n mellan dator och skrivare och ställa in nätverksnamn, lösenord osv. Den ansluter korrekt (ser att den är ansluten när jag loggar in på routern) men hittar den inte via "Skrivare och Skanner"-menyn :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skrivare är det?

 

Hittar du skrivaren under fliken Förval när du trycker på +knappen under Skrivare och Skanner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skrivare är det?

 

Hittar du skrivaren under fliken Förval när du trycker på +knappen under Skrivare och Skanner?

 

Nej den dyker inte upp där. Det är en Lexmark Impact S305.

 

Den fungerade som sagt med den gamla routern, så det lär ju vara något i den här nya skiten från ComHem som behöver ställas in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde ju inte behöva finnas stöd för skrivardelning på routern om skrivaren kan konfigureras och anslutas som vilken enhet som helst på nätverket fundersam.gifSka ju enbart behövas om man kan ansluta och dela ut skrivaren direkt från routern via USB.

 

Prova konfigurera routern och skrivaren för att just den ska ha fast tilldelad IP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...