Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X Lion - Slå ihop två användarkonton?


ClabbeW

Rekommendera Poster

Har just köpt en MacBook Air till frun - kom installerad med Lion.

 

Vid installationen fick jag möjlighet att köra Flyttassistenten, men hade inte tillgång till hennes gamla PC just då så jag körde den igår

enl. följande instruktioner: http://support.apple...iewlocale=sv_SE

 

Som det står på ovanstående sida:

Obs! Den här processen kommer att skapa ett nytt användarkonto på din Mac som kommer att innehålla den information från Windows-datorn som flyttas över. Den kommer inte att slå ihop informationen med ett existerande användarkonto på Mac-datorn.

 

Så har vi nu 2 användar konton i datorn - ett som skapades vid installationen - 'Maria' samt ett som skapades vid överföringen av Windows filerna (inkl. alla Outlook mails etc) samt kontot 'Mia'.

 

Men eftersom vi redan gjort en hel del inställningar och installationer av Office paketet m.m. på det första kontot 'Maria' så skulle jag vilja "lägga ihop" de två kontona till ett ('Maria') eller på något sätt lyckas flytta över alla gamla outlookmails, bilder etc. (som just nu ligger på 'Mia' kontot) till 'Maria' kontot. Finns det några sätt, eller hur gör man ?

För det känns ju inte rimligt att behöva logga ut och in användare för att kunna använda mailen.

 

Eller måste man t.o.m. göra en total ominstallation (går det?) och direkt när man får upp frågan om att flytta över filer med flyttassistenten göra det då (hamnar det då i ett konto ???) ?

 

Tacksam för tips och ideer !

Clabbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! Jag förtydligade rubriken en smula. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Matrix,

 

Är nog inte 100 på hur du menar nu.

Både 'Maria' och 'Mia' är admin konton - ska jag då ändra användarkontot 'Mia' till 'Maria' med BatChmod ??

 

Frågan är om en total ominstallation av OS X Lion där man gör överföringen av Outlook e-mails etc redan under grundinstallationen skulle göra så att man bara får ETT användarkonto redan från början ?!

 

// Clabbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...