Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grå loadingbar i bootup-läge innan datorn stängs av?!


AndTuts

Rekommendera Poster

Hej hej. Jag har drabbats av något som SKULLE kunna vara ett virus. Jag har alltid sagt att det är ofarligt, och kört utan virusprogram. Men när jag hade igång Final Cut Pro och skulle exportera en film till YouTube, så fryste sig datorn. Så jag stängde av den med knappen, och skulle sedan starta den igen. Det jag fick fram var detta:

http://news.softpedia.com/news/Mac-OS-X-Gray-Startup-Screen-Progress-Bar-Explained-130017.shtml

http://imageshack.us/photo/my-images/96/progressbar.png/

En grå loadingbar som laddar lite, sedan åker den ner igen, sedan upp och slutligen ner igen innan datorn stängs av. Finns det någon här som drabbats av detta? Som vet hur man gör? Jag skall lämna in den till MacSupport, (eller mStore som det kanske heter) på måndag direkt efter skolan. Men om det finns någon här på forumet som vet hur man skall göra, så SNÄLLA försök hjälpa mig. Det går inte heller med en säker start :( Skall söka hjälp på 99.se också.

Tack för svar på förhand! Och lägg helst inte bara in en quote, utan snälla pm:a mig med svaret om ni har det.

 

/AndTuts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så att du laddad ner och installerat nått program från illegal sajt?

Tar du inte backup på din hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så att du laddad ner och installerat nått program från illegal sajt?

Tar du inte backup på din hårddisk?

 

Båda, tar inte backup :( Jag gjorde en i julas, men den tar ju bara lite av det jag hade D:

På en annan tråd, och på 99.se sa de hårdvaruproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade en färsk klonad backup varit bra att ha nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade en färsk klonad backup varit bra att ha nu.

 

Kan jag få ut mina saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan hämta hem det du vill rädda om nu hårddisken är på väg att lämna in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan hämta hem det du vill rädda om nu hårddisken är på väg att lämna in.

 

Tack! Du är den bästa moderatorn någonsin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men något virus har du garanterat inte fått. Möjligen en trojan, men du är du nog först i världen med att få en som angriper hårdvaran på en Mac/PC så det är inte heller troligt. propellerbaver.gif

 

Min gissning är att ditt filsystem har havererat av hängningen av datorn. Orsaken till hängningen kan också vara att din hårddisk fysiskt pajat. Båda de sakerna förklarar att dator inte startar, även om en mapp med ett frågetecken brukar vara det som möter en vid uppstart vid trasig disk/filsystem.

 

Provat säker start? Håll nere shift vid start av datorn

Vad kör du för OS? 10.7, håll ner CMD + R och kör skivverktyg. 10.6 och tidigare, sätt i din systemskiva, starta datorn med C nertryck, starta skivverktyg från verktygsmenyn efter du valt språk.

 

Men varför piratkopiera ett program av den kalibern som är så löjligt billigt? (2.300:- ) Du vet om att du har iMovie för att redigera filmer som följer med datorn? Inte lika kraftfullt, men räcker gott och väl till för de allra flesta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...