Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Komma billigt undan för att kunna spela 1080p?

Pretorian

Recommended Posts

Jag har en Mac Mini från 06/07 och en Macbook från typ samma tid men ingen av dem klarar av att spela 1080p-material. Tom 720p börjar krångla lite på minin. Hur gör jag för att kunna spela 1080p utan problem? Vill helst inte köpa en helt ny mini.

Din mini är helt för långsam för det. Gör som jag gjorde. Köp en xtreamer sidewinder. Min kostade 795 spänn på webhallen.

Jag har en Mac Mini från 06/07 och en Macbook från typ samma tid men ingen av dem klarar av att spela 1080p-material. Tom 720p börjar krångla lite på minin. Hur gör jag för att kunna spela 1080p utan problem? Vill helst inte köpa en helt ny mini.

Jag kör med en Boxee Box och är grymt nöjd, den har hittils svalt alla format som jag har skickat till den även RAR filer spelar den upp direkt på tv:n..

Plex har jag i Minin. Och det var just något sånt tips jag var ute efter, Xtreamer eller Boxee som jag tror jag hört lite om. Men går dem att köpa helt klara och bara plugga in HDMI så får jag full-HD på min projektor och digitalt ljud till min receiver? Jag är ju mac-kille så jag vill helst bara ha en stor knapp att trycka på. Är det Windows som används på dem, är det liksom en PC?

Den där Xtreamer verkar ju kanon. Men fungerar den så bra och enkelt som det verkar? Inga hack eller liknande med filmer 12-15 gb? Är det bara att plugga in och köra? Kan jag använda min "gamla" Lacie HDD som nu är kopplad till min Mini? Går det att hämta filmer som ligger på mina övriga macar i huset via wifi?

Finns det någon anledning att skffa Sidewinder 2 om jag endast ska ha den till 1080-video?

Ursäkta alla frågor men jag blev så j***a sugen på denna!

Xtreamern fungerar utmärkt. Använder min i sovrummet till min tv. Jag delar ut mina filer från min mac med NFS till min xtreamer och det funkar fint. Jag kör mkv som är 25GB stora utan problem.

Jag kör dock med kabel. Ska du köra wifi så får du köpa till antennen som kostar några hundralappar. Den ingår inte.

Sidewinder 2 bör du inte köpa. Mjukvaran till de nya xtreamerna är otroligt buggig.

Perfekt. Ok, ingen 2:a då. Vad är NFS? Om jag har en HDD kopplad till min Xt, hur får jag då dit filerna? Måste jag flytta min HDD till en annan dator som har dem eller är det det du gör trådlöst via NFS?

Xtreamer Sidewinder har ingen hårddisk när du köper den. Antingen så kan du koppla in en extern usbdisk eller strömma data från andra datorer eller montera en intern 2.5" disk. Du kan också gör alla 3 sakerna om du vill.

NFS använder jag istället för SMB för att dela filer från min mac. Det är mycket smidigare och effektivare än smb.

http://www.macupdate.com/app/mac/5984/nfs-manager

• 4 weeks later...

En fråga till om Xtreamer: klarar den av 3d-filer, alltså 3d-filmer?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...