Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

4, 6 eller 8 GB RAM i MBP 3,1


leenuss

Rekommendera Poster

Tänkte förlänga livslängden på min MacBook Pro 3,1 med (2*1) 2 GB RAM och 2,2 GHz Core2Duo.

Har googlat i saken men det är lite motsägelsefullt så jag tänkte höra efter om någon här vet.

 

Apple säger max 4 GB RAM men det är väl också för att det var max "på den tiden".

Macoteket hävdar att 4 GB RAM är max och att datorn inte nyttjar mer än 3 GB - men det gäller väl enbart datorer som kör med 32-bitars kärna?

Vissa sidor (t ex MacRumors) hävdar att 6 GB RAM funkar bra och att 8 GB ger problem.

Andra sidor hävdar att 8 GB funkar eftersom MBP3,1 släpptes på rätt sida om mid 2007...

 

Fast med 6 GB blir det 2+4 och då tappar jag Dual Channel och det är väl bra att ha... eller?

Är det kanske (2*2) 4 GB som är mest lämpat ändå?

Har någon här provat att stoppa 8 GB i en så gammal MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/stats/macbook-pro-core-2-duo-2.2-15-santa-rosa-specs.html

 

6gb e det max du kan ha i som datorn kan använda! Kör du i 4gb så kommer du kunna ha dator ett tag till utan strul!

dagen då du känner att den e långsam o vill testa 6gb så e det e ju bara och köpa 1*4gb!

 

Jag skulle ha tryckt i 4gb och kanske en SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, då stoppar jag i 4 GB. Jag tror det blir ett dugligt lyft och har kvar Dual Channel.

 

SSD behövs inte i den här maskinen, hårddisken har jag bytt tidigare och den är hyffsat snabb. Jag har dessutom ett antal externa WD MyBook Studio Edition II (dubbla diskar i RAID) för lagring. Det är bara RAM som är den ordentliga flaskhalsen.

 

SSD och 16GB RAM får bli i en ny dator nästa år när Ivy Bridge landat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 4GB ram i min MBP 2.4 ghz och märker stor skillnad mot 2GB. Men i helgen monterade jag även i en SSD och WOW! Gjorde stor skillnad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mactracker är det officiella inofficiella redskapet för alla fakta om alla Macar. Kolla där när du vill veta! 6 GB är det som gäller. :ThumbsUp:

...

Ingen har hittills påvisat praktisk skillnad i en Mac med två identiska minnen mot två olika, så stoppa i det du vill ha. I äldre PowerMac G5 så var man tvungen att stoppa i dubbla identiska minnen, men det var då.

...

2 GB RAM är nätt om man vill använda sin dator idag och det upplevs som stor skillnad många gånger att få i 2 GB till dvs 4 GB totalt. Skillnaden mellan 4 till 6 blir i jämförelse marginell men det beror ju på vad du gör med din dator. PS kan aldrig få nog av RAM.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mactracker är det officiella inofficiella redskapet för alla fakta om alla Macar. Kolla där när du vill veta! 6 GB är det som gäller. :ThumbsUp:

...

Ingen har hittills påvisat praktisk skillnad i en Mac med två identiska minnen mot två olika, så stoppa i det du vill ha. I äldre PowerMac G5 så var man tvungen att stoppa i dubbla identiska minnen, men det var då.

...

2 GB RAM är nätt om man vill använda sin dator idag och det upplevs som stor skillnad många gånger att få i 2 GB till dvs 4 GB totalt. Skillnaden mellan 4 till 6 blir i jämförelse marginell men det beror ju på vad du gör med din dator. PS kan aldrig få nog av RAM.....

 

Nej, PS slukar RAM så det smäller! Jag märker stor skillnad på att datorn är snabbare nu med 8GB istället för 4GB, speciellt i PS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...