Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Apple Works - databas, konvertering?!

Mandlit

Recommended Posts

Jag har under många år använt Apple Works och fr.a. dess registerfunktion (enkla databas) med bra resultat. När nya iWorks kom fanns det ingen motsvarighet, så det var bara att fortsätta med gamla Apple Works.

Så uppdaterade jag till Lion, då sket det sig!

Nu går det inte längre att nyttja dessa gamla program och d:o filer. I några fall har jag haft tur och lagrat själva tabellen som kalkylblad för inte allt så länge sen, då går det att rädda informationen lätt (som jag ser det), även om andra problem kvarstår.

Nåväl, några filer har jag inte gjort detta med.

Jag behöver alltså hjälp med att öppna filerna igen på något sätt och sedan skapa något för framtiden läsbart av dem, för FileMaker eller OpenOffice databas.

HJÄLP!

oroligoledsen.gif

Enklast om du har tillgång till en annan Mac med Appleworks. Där kan du spara som en textfil (med tabbar mellan fälten). Denna fil kan du sedan tanka in i de program du nämner.

Själv har jag funderat på Bento, men inte bestämt mig ännu.

Ja du..Appleworks tillhörde mina favoriter också..

Om du varit förutseende hade du haft två partitioner på din dator.

Haft kvar Snowleopard på den ena, och lagt Lion (om du nu behövde den) på den andra partitionen.

Då hade du kunna kört dina Appleworksdokument där.

Jag gjorde så ett tag.

Konverterade sedan alla dokument till NeoOffice och efter det helt gått över till Lion.

Har inget annat tips än att du får backa ner till SnowLeopard i så fall

Tack för svaret om textfilerna, det var välkommet. Men, jag behöver konvertera några register, Kanske någon skulle kunna göra det åt mig?

Hej!

Med "Pages" i iWork så kan man konvertera AppleWorks

text-filer.

Visst, men nu var det inte textfiler...

Enklast om du har tillgång till en annan Mac med Appleworks. Där kan du spara som en textfil (med tabbar mellan fälten). Denna fil kan du sedan tanka in i de program du nämner.

Själv har jag funderat på Bento, men inte bestämt mig ännu.

Det hade förstås varit bra om jag haft en mac till, men bytte i våras (april) då min gamla Powerbook G4 faktiskt lade av. Har bevarat dess minne som en extern hårddisk, en mycket bra lösning.

Bento har jag provat för en bra tid sedan, kom aldrig på vad jag skulle med det till.

Det hade förstås varit bra om jag haft en mac till, men bytte i våras (april) då min gamla Powerbook G4 faktiskt lade av. Har bevarat dess minne som en extern hårddisk, en mycket bra lösning.

Bento har jag provat för en bra tid sedan, kom aldrig på vad jag skulle med det till.

Om det bara är några få registerdokument, säg färre än 10 kan jag exportera dem åt dig. PM:a mig med din e-postadress.

Hum... för register? :)

Hum... för register? :)

Det har Du förstås helt rätt i, men jag såg inte behovet när jag tittade på det första gången. Skulle Bento kunna läsa Apple Works register förresten?

. . .Skulle Bento kunna läsa Apple Works register förresten?

Bento är ganska dåligt på att importera information. Det går inte ens att importera ett FileMaker-register direkt utan man måste gå via kommaseparerad fil.

"Bento supports importing information in a variety of file formats: comma-separated values (CSV) file, tab-separated values (TAB) file, Numbers, Excel, Excel 2008, and library template."

På något sätt måste du alltså kunna köra AppleWorks, från en äldre dator eller eller på något annat sätt. Sedan skulle jag själv leta på t.ex. Blocket eller Tradera efter en lite äldre version av FileMaker Pro (såvida du inte vill hosta upp 4000:- för en ny licens), då är du rustad för diverse databaser. Passa i så fall bara på, FileMaker har blivit ganska känsligt för vilka systemversioner det fungerar med.

• 1 month later...

Jag kör FileMaker... de e bra. Men det kan inte importera AppleWorks-register, måste exporteras från Appleworks först.

Jag kör FileMaker... de e bra.

För drygt 4000 spänn BORDE den vara bra.  ;)

• 1 month later...

Är det någon som lyckats importera Appleworks databas till Bento med gott resultat? Jag har gjort en import enligt anvisningarna men det ser inte klokt ut då en den första posten i importen hamnat i rubrikfältet (det som beskriver själva fältet typ "Namn") och jag kan inte få bort det. Jag har försökt att skapa en tom post men det blir inte bra ändå. Är det någon som lyckats strukturera den importerade informationen i Bento? Jag har Lion och senaste Bento och sparade tabformaterade appleworksdokument.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...