Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänga av interna högtalaren?


Snoken76

Rekommendera Poster

Hej kära forummedlemmar.

 

Jag har senaste Mac Minin som HTPC hemma.

Den är kopplad till min förstärkare via HDMI

 

Problemet som jag har är att den alltid prioriterar den interna högtalaren istället för min förstärkare. Så jag måste varje gång gå in o ändra i ljudinställningarna att den ska ta ljudet från HDMI.

 

Går det på något sätt att "Disabla" den interna högtalaren?

Eller kanske ändra prioriteringsordningen så att den i första hand väljer förstärkaren när den är aktiv?

 

Tack på förhand

/Snoken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...väljer förstärkaren när den är aktiv?

Det är väl det som är den springande punkten: Se till att förstärkaren är igång hela tiden.

Macen vill nämligen skicka ut ljud till varje pris. Stänger du av förstärkare så väljer Macen en annan "kanal".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att förstärkaren är igång hela tiden.

 

Det är ju precis det jag vill undvika. Inget kul att ha en klass A förstärkare på hela tiden. Blir inte billigt i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis det jag vill undvika. Inget kul att ha en klass A förstärkare på hela tiden. Blir inte billigt i längden.

Nej, men då har du bäst ljud. Och så slipper du vänta flera timmar efter påslag tills den har stabiliserat sig innan du kan börja lyssna.

 

Vad finns det för förstärkare i klass A som har HDMI?

 

Testa SoundSource: http://www.rogueamoeba.com/freebies/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kan du gå via extern usb-dac istället så att du undviker avaktiveringen av hdmi-anslutningen? Usb-dacar finns i alla kvaliteter och prisklasser och kan många gånger låta bra mycket bättre än vad som sitter i de flesta hemmabioreceivrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... Vill inte krångla till det allt för mycket.

Tänkte mest om det fanns nått sätt att avaktivera de interna högtalarna, eller ändra prioriteringsordningen för ljud ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag gissar på att problemet är det som du verkar vara inne på, att när hdmi-anslutningen inte längre är aktiv så försvinner hdmi som en ljudutgång och Macen återgår till den interna högtalaren varje gång.

 

Kolla in Soundsource nedan som kan snabba upp processen att alltid få rätt ljudutgång:

http://rogueamoeba.com/freebies/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...