Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa filmer i iTunes


iOnas

Rekommendera Poster

Jag har ett svenskt iTunes-konto och har aldrig ägt ett amerikanskt men lyckades alldeles nyss köpa en film från iTunes SE.

 

Jag donade i mitt filmbibliotek och hade strax innan öppnat iTunes Sidebar, döm om min förvåning om när jag går in i mitt bibliotek får rekommendationer i Sidebar:en på toppfilmer som är populärast i iTunes.

Jag klickar på en på måfå, tror att det är nåt fel, men får upp en bekräftelseruta på engelska där iTunes frågar "...if I would like use the betalkort registered in iTunes..." Mycket märkligt och med tankte på icke-översättningen av betalkort konstigt. Men nu så laddar iTunes ner Disney-filmen Mulan för fullt....

 

post-47665-035007000 1317147975_thumb.png

 

post-47665-017384000 1317148018_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jädrar... Jag sökte på "Cars" i iTunes store och när man sedan väljer att filtrera Media type på "Movies" så dyker den upp, både för köp och hyr. Och nu tankar den ner filmen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone för tidigt att ropa "nu börjar filmen", för nedladdningen är riktigt seg ... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmen är utan svensk text och svenskt tal. Så förmodligen går det väl snart över... filmköpandet alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl inne i iTunes store i "Hyresobjekt" kan man klicka på "Hyr fler filmer", verkar vara det enda sättet att hitta filmer i nuläget (finns ingen flik för filmer vad jag kan se). Många filmer finns där, men endast ett fåtal har pris. Har de kommit överens bara med vissa bolag och smygsläppt detta?

 

(finns även en knapp "hyr fler tv-serier", men den funkar inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag var hemma hos min morfar idag, han har en apple TV gen1 som jag köpte begagnat först och främst för att se på digitala foton i vardagsrummet, bildspel osv. Han har även lärt sig köra handbrake på mac minin och sedan konvertera till m4v vilket går bra.

 

Efter att hans ISP hade ändrat SSID för att det strulat med wifi i hemmet hjälpte jag honom att få igång sin ATV och vi bläddrade i programbiblioteket. Jag hittade filmen Garfield gick jag in i den kunde jag se 1 se trailer, 2 att hyra , 3 hyra i HD och köpa?!

 

Jag har ingen apple-tv själv men kan detta vara sant? Priserna var i svenska. Om jag inte minns fel var det 29:- 39:- och 79:-

 

Om detta nu är sant så har apple TV verkligen nått upp till sitt fulla Potential.

 

Jag ville inte prova för det skulle belasta morfars Visa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, men enbart om man går in i sitt eget filmbibliotek. då dyker ett litet antal "top movies" upp. inget annat....

hittar ni filmer någon annanstans???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl inne i iTunes store i "Hyresobjekt" kan man klicka på "Hyr fler filmer", verkar vara det enda sättet att hitta filmer i nuläget (finns ingen flik för filmer vad jag kan se). Många filmer finns där, men endast ett fåtal har pris. Har de kommit överens bara med vissa bolag och smygsläppt detta?

 

(finns även en knapp "hyr fler tv-serier", men den funkar inte)

 

Om du ser skärmdumpen i min artikel är det bara att klicka på fliken "Movies" längst upp till vänster för att hitta fler filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag var hemma hos min morfar idag, han har en apple TV gen1 som jag köpte begagnat först och främst för att se på digitala foton i vardagsrummet, bildspel osv. Han har även lärt sig köra handbrake på mac minin och sedan konvertera till m4v vilket går bra.

 

Efter att hans ISP hade ändrat SSID för att det strulat med wifi i hemmet hjälpte jag honom att få igång sin ATV och vi bläddrade i programbiblioteket. Jag hittade filmen Garfield gick jag in i den kunde jag se 1 se trailer, 2 att hyra , 3 hyra i HD och köpa?!

 

Jag har ingen apple-tv själv men kan detta vara sant? Priserna var i svenska. Om jag inte minns fel var det 29:- 39:- och 79:-

 

Om detta nu är sant så har apple TV verkligen nått upp till sitt fulla Potential.

 

Jag ville inte prova för det skulle belasta morfars Visa :)

Slår ihop med befintlig tråd. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar även att hyra. Det vi gjorde var att gå på söka efter nåt och kolla längst ner på sidan efter Browse, välja movies och sen go nuts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ATV2 och amerikanskt iTunes konto. Där finns ju fler flikar som movies, tv etc. De filmer de lagt ut just nu är en bråkdel av de som är tillgängliga. Jag tror inte på någon revolution snarare kanske ett litet test som inte marknadsförts.

 

Egentligen är detta med upphovsrätter och regioner löjligt då man enkelt kan gå runt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, nu blir jag riktigt frestad att prova på. Har väntat väldigt länge på det här.

 

Får hoppas TV-serier börjar komma där snart också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stora är standardfilmerna? och hur många filmer finns i HD?

 

När jag bläddrade runt online så lyckades jag inte hitta någon med HD alternativ....det kanske ser lite annorlunda ut om man letar via iTunes?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stora är standardfilmerna? och hur många filmer finns i HD?

 

När jag bläddrade runt online så lyckades jag inte hitta någon med HD alternativ....det kanske ser lite annorlunda ut om man letar via iTunes?!

 

EDIT: Glömde säga att filmkategorin (i iTunes, för övrigt) säkert läggs in från och med iTunes 10.5, när den är färdig för release (givetvis 4 oktober, eftersom den ska ha stöd för nya iPhones).

 

 

Jag har hittat några filmer i HD, men hittills bara som köpfilm. Priset jag sett har varit 169 kr för HD-versionen, medan standardversionen kan kosta till exempel 139 kr.

 

Jag gissar, precis som många andra, att det blir en fullskalig lansering i samband med iPhone-eventet 4 oktober. Då blir det dessutom enkelt att ladda ner filmerna från vilken iCloud-enhet som helst, sedan synkas allt mellan de anslutna iCloud-enheterna.

 

Svensk undertext förväntas givetvis. Det tror jag säkert kommer. Tills dess finns det titlar som har engelsk undertext, om det hjälper någon (Closed Captioning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen ingen officiell information angående detta? Rätt vig deal så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur efter jag ær med detta men: Macrumors.com har lagt ut en artikel om just filmer till itunes i europa

 

"http://www.macrumors.com/2011/09/28/apple-rolling-out-itunes-movie-content-in-new-european-countries/"

 

Just as Apple is apparently planning to bring the iTunes Music Store to ten more European countries, the company also seems to be rolling out access to iTunes movie sales and rentals in a number of European countries where it already offers music content.

Reports of the new movie offerings began coming in from MacRumors readers late yesterday, with Belgium, Denmark, Finland, Netherlands, and Sweden so far having been cited as adding the new movie content. Apple has not yet added a dedicated movie section to the iTunes Store in these new markets, but content is accessible through the store's search function.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bäst att ni börjar kolla i iBookstore också. Verkar som om det börjar dyka upp lite "köp-böcker" där också celb%20(7).gif

 

post-37841-025710700 1317249116_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bäst att ni börjar kolla i iBookstore också. Verkar som om det börjar dyka upp lite "köp-böcker" där också celb%20(7).gif

 

post-37841-025710700 1317249116_thumb.png

För prat om böcker hänvisas till denna tråd: Köpa böcker i iBooks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu syns även kategorin i toppmenyn i svenska iTunes itms.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med HD-filmer?

Jag tycker det är en smula förvirrande. Om jag kollar i iTunes går vissa filmer enbart att få i HD-format om man köper den. Hyrfilmsvarianten är enbart SD.

Om jag däremot går in via iPaden och kollar på samma film i iTunes kan jag både hyra och köpa den i HD.

Ett exempel är Fast Five (Fast and Furious Five). I iTunes via datorn går det bara att hyra i SD men köpa i HD. I iPaden kan jag hyra den i HD.

 

Hur funkar det för er som har Apple TV? Går det att hyra filmer i HD då? Skulle någon av er kunna testa med just Fast Five som exempel och se hur det ser ut?

Står nämligen i begrepp att skaffa en Apple TV om det är så att man kan hyra HD-filmer.

 

En annan fråga: Om man hyr/köper en HD-film i iPad och sedan väljer att streama den till en Apple TV, hur många ljudkanaler får man med då? HD-filmerna har ju 5.1-ljud men frågan är om det blir 5.1 när man streamar från iPad? Hittar ingen info om detta på Apples webplats, någon som provat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...