Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte öppna mappar


ewza

Rekommendera Poster

Har fått ett märkligt men besvärligt problem... Plötsligt kan jag inte öppna mappar på skrivbordet, mer än "inifrån" HDn. En del av mapparna på skrivbordet öppnas, för att omedelbart försvinna ut från skärmen igen. När jag sedan försöker öppna igen händer ingenting. Jag har loggat in och ut, kört skivverktyg, reparerat behörigheter, installerat om Snow Leopard, skapat nya mappar, flyttat innehållet från de gamla (varvid det kopieras!). Är ensam användare på datorn - iMac 24" 2006, Snow Leopard. Alltihop började samma dag som en DVD hade fastnat, vilken jag lyckades mata ut efter många om och men. Problemen började dock betydligt senare. Ett mysterium är att inuti några av mapparna har innehållet kopierats till en ny mapp med det märkliga namnet Mitt7... Alldeles av sig självt. Kan det vara något så osannolikt som virus? Eller vad har jag missat? /Eva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus NEJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har kollat skivan och den hade några småfel, men det reparerades så den är nu felfri. Men - det kan ju ändå vara så illa att jag kanske måste formattera. Vilket jag inte behövt göra med en Mac mer än en gång på snart 20 år... Ska leta upp min gamla Tech Tools-skiva, vad tror ni om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gick det: Jag testade säker start och körde nya rundor med skivverktyget, inget hjälpte. Men plötsligt slog mig tanken att det kunde vara något med skärmen... att fönstren helt enkelt hamnade "utanför". Och si! Jag satte på skärmbildsdubblering och slog av den igen - problemet löst. Konstigt men enkelt och nu har jag ju på kuppen en oerhört uppfräschad mac :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...