Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Döda autostart av program?!


nickluz

Rekommendera Poster

Hej.

Jag undrar som rubriken lyder. Jag vill döda lite program som startar när jag slår igång Macbooken. Det är Chrome, mailen spotify och lite annat som väljer att starta upp och fylla skrivbordet med ikoner. Jag har kollat i systeminställningar-användare-autostart och där ligger bara dropboxen som startobjekt. Har även högerklickat på programen i dockan o kollat att dom inte är iklickade att dom ska starta.

 

Nån som har nåt bra förslag på vad det kan va?

 

MVH Nicklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en ny MacBook med Lion så minns Lion de program du hade öppet sist och öppnar datorn med dem automatiskt. Lösningen är att du stänger ner varje program manuellt innan du stänger av datorn.

 

Om du har ett tidigare Mac OS X än Lion så finner jag tyvärr ingen råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att startade program fyller skrivbordet med ikoner? fundersam.gifProgram som startas ska inte lägga ikoner där utan enbart med en blå prick i dockan om den redan finns där eller så läggs programikonen där tillfälligt (i dockan) om den inte finns där i vanliga fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lion, senaste versionen köpte den för en vecka sen. Jag har dom program som startas i dockan men det är inte alla program som startas. Excel tex. ligger i dockan och startar när jag slår igång datorn men word som också ligger i dockan startas inte. Jag har stängt ner alla program på det röda krysset innan jag startar om datorn. Men dom dyker upp ändå. Väldigt skumt.

 

// Nicklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lion, senaste versionen köpte den för en vecka sen. Jag har dom program som startas i dockan men det är inte alla program som startas. Excel tex. ligger i dockan och startar när jag slår igång datorn men word som också ligger i dockan startas inte. Jag har stängt ner alla program på det röda krysset innan jag startar om datorn. Men dom dyker upp ändå. Väldigt skumt.

 

Där har vi problemet.

Du stänger inte ner program genom det röda krysset. Du stänger ner fönstret. Programmen är fortfarande där!

För att avsluta program, så går du till programnamnets meny och där Avsluta (Typ: Safari - Avsluta Safari) eller tryck run-tangenten plus Q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Jag hittade en annan sak som gjorde att det fungerade bättre också. Bockar ur "öppna fönster igen vid återinloggning" då kommer det inte upp några program. Vet nån om man kan kan välja så att denna bock alttid är urbockad? För den bockar i sig automatiskt.

 

MVH Nicklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så jobbigt att avsluta program på rätt sätt? :)

På Windows avslutar man i fönstret för att på Windows så finns programmen i fönster.

I Mac öppnar programmen fönster, men de finns inte i fönster de finns i menyn högst upp. Stänger du fönster i Mac så stänger du bara fönstret, inte programmet. Programmet är fortfarande igång och körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så jobbigt att avsluta program på rätt sätt? :)

 

Nej det är inte jobbigt, men när man har haft en mac i några dagar så vet man kanske inte hur systemet fungerar men nu vet man ju det så då gör man ju som man ska. Tyvärr har man ju vant sig under många år så är det lite svårt att byta över en natt. Men det är bara att nöta in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släpp PC-tänket och upptäck Macen :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I lion behöver man väl inte stänga ner varje program manuellt ? Det räcker väl bara och bocka av kryssrutan när man ska stänga av ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...