Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dator för gammal för flyttassistent?


tece

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har gjort århundradets prestandaförbättring och bytt upp mig från min Powerbook G4 550 mhz till en ny iMac med 2,5 Ghz i5.

Powerbooken kör Mac OS 10.4.11, medan iMacen är laddad med 10.7

 

Glad i hågen startade jag min nya maskin och tänkte flytta över inställningar och dokument från min användare på gamla datorn. Möts av beskedet: "Du måste uppdatera Flyttassistent på din gamla mac." Körde programuppdatering, men inget fanns att uppdatera…

 

Nu har jag startat upp det nya systemet och försökt en gång till med samma resultat. Är det så att min gamla dator är för gammal?

 

mvh,

tece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså det som stökar till tror jag det är att du har en G4 - en Power PC processor - och troligen flera program som är anpassade för Power PC och inställningsfiler och cache etc anpassast för Power PC. Med Lion är all kod och stöd för Power PC borta. Lion är helt gjord för Intel-processor.

 

Jag tror att om du hade haft en Intel med 10.4.11 så hade det fungerat..

 

Du kan då behöva flytta över dina dokument manuellt, vilket också fungerar...

 

Anslut båda till varandra via FireWire.

Håll nere T-tangenten på PowerBook och starta den i "target disk mode".

Den kommer nu att monteras (eller "mountas" som det tydligen heter i detta forum) som en diskenhet på din iMac. Nu kan du öppna denna i din iMac och flytta över de dokument du önskar. När du sedan är klar så matar du ut den som vilken annan enhet som helst...

 

Eller så gör du tvärtom, dvs starta iMac i target disk mode så den kommer upp som hårddisk i Powerbook... jag tror inte det spelar någon roll vilken som är "target disk" här, för man kan flytta både till och från en "target disk" (målenhet)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att inställningar i Safari, mejlprogram, itunes bibliotek mm måste mekas in i datorn manuellt?

 

Jobbigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar kan du säkert föra över, men strunta i programmen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan flytta över iTunes biblioteket utan problem och då följer dina inställningar med av spellistor och annat, det finns i iTunes library-filen i mappen Musik.

 

Apple Mail - dra över brevlådan till nya datorn. I Apple Mail på den nya datorn väljer du importera brevlåda från Apple Mail, och då bör du få med dina inställningar. (Jag har inte provat själv, men enligt Apple ska det funka så :) )...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för er hjälp!

 

Känns ändå konstigt att det inte funkar.

Från apples supportsida:

"Alla Mac-datorer som kör Mac OS X v10.4.11 Tiger, Mac OS X v10.5 Leopard eller Mac OS X v10.6 Snow Leopard kan utföra en systemflytt via nätverket."

 

Har även följt dessa instruktioner:

http://support.apple.com/downloads/Migration_and_DVD_and_CD_Sharing_Update?viewlocale=sv_SE

 

Se bifogad fil för dialogrutan.

 

mvh,

tece

 

post-1459-052787400 1317063718_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ändå konstigt att det inte funkar.

Från apples supportsida:

"Alla Mac-datorer som kör Mac OS X v10.4.11 Tiger, Mac OS X v10.5 Leopard eller Mac OS X v10.6 Snow Leopard kan utföra en systemflytt via nätverket."

 

Mac OS X 10.7 Lion, som nya Mac:ar levereras med, finns inte med i den listan. Lion är första Mac OS X som helt saknar stöd för Power PC. Mac OS X 10.6 Snow Leopard kan köra Power PC genom att man kan hämta hem Rosetta och installera det, Rosetta emulerar Power PC. Rosetta finns inte för Lion. Snow Leopard var sista Mac OS X som kan köra Power PC grejjer. Du har en Power PC dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael!

 

Jag känner till och har följt utvecklingen av hårdvara och mac OS sedan jag köpte min förra dator för snart 10 år sedan.

 

Jag förstår att jag inte kan använda mina gamla uråldriga program på den nya datorn, men det känns trist omacigt att behöva leta reda på alla inställningsfiler och bibliotek manuellt och sedan hitta deras nya placering i ett OS som förändrats ganska rejält... :fundersam:

 

Dags att kavla upp ärmarna och bita i det sura äpplet alltså. (oavsiktlig ordvits ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...