Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa bil eller privat-leasa


venacava

Rekommendera Poster

jag är så otroligt sugen på och köpa/leasa en ny bil, och undrar om det finns egentligen några som helst fördelar med att leasa privat?? (kanske underförstått, men ddet ska alltså inte leasas till ett företag!)

just nu har jag en bil som är värd cirka 100.000 i begpris och siktar mej på en ny bil på runt 300.000kr-klassen..

 

så, fördelar o nackdelar????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid leasing så har bilen ett restvärde vid periodens slut. Kan inte bilen säljas av leasingfirman för minst detta värde kan du bli ersättningsskyldig för mellanskillnaden.

 

Det är bara dumt att köpa en sprillans ny bil. En bil tappar oerhört mycket i värde de första två åren, så köp en två år gammal begagnad bil i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par gånger köpt begagnat direkt från officiell återförsäljare, då fick man garanti och bilen var rekonditionerad. Nybilskänsla, men billigare. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst någonstans att 25 procent av värdet på en ny bil försvinner när du kör runt hörnet med den från bilaffären. Köp en nästan ny och välskött och välservad bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst någonstans att 25 procent av värdet på en ny bil försvinner när du kör runt hörnet med den från bilaffären. Köp en nästan ny och välskött och välservad bil.

 

 

25% var nog att ta i lite för mycket. Fast dt beror lite på vilken bil det är.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man köper från privatperson är köplagen tillämplig, köper man från näringsidkare är det konsumentköplagen, vilken ger mer skydd. :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25% var nog att ta i lite för mycket. Fast dt beror lite på vilken bil det är.

 

 

Jo, en del märken håller andrahandsvärdet bra, medan andra störtdyker. Hursomhelst är det en hel del pengar som bara "försvinner". Men var och en avgör hur viktig nybilskänslan är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leasing är ett företagsfenomen där man hyr saker i stället för att köpa dem, så de blir avdragsgilla. I stället för att pajja likviditeten eller öka på inventariekontot är det fördelaktigare att "bränna" pengarna på att leasa. Då betalar man den beräknade värdeminskningen under hyrtiden och har ett restvärde som man antingen kan lösa in prylen på eller lämna tillbaka den och leasingen är över.

...

Sett ur detta perspektiv är privatleasing meningslöst annat än när biltokiga personer nödvändigtvis MÅSTE ha en alldeles för dyr bil. Men det är en roulette med djävulen. Du kan bli skyldig att pynta upp tiotusentals kronor när den ska lämnas tillbaka. Tro inte att det blir billigare för att kalkylen ser fin ut. Värdeminskningen och kostnaderna är lika hur du än gör...

...

Ett smartare sätt är att köpa en bil och betala lite mer per månad så att man har kontantinsatsen klar när man ska byta nästa gång. Då rullar man bara på..... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar:

- Man behöver inte ha 20% i kontantinsats

- Man får hos vissa ett garanterat restvärde (kan lämna tillbaka bilen utan extra kostnader när leasingperioden är slut). Du vet alltså vad bilen kommer kosta per månad. Bilfirman står för värdeminskningsrisken.

 

 

Nackdelar:

- Man får inte dra av räntan som är inbakad i leasingavgiften

- Det blir antagligen dyrare, bilfirman vill ha betalt för fördelarna du får.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det finns lite olika sorters avtal.

 

Mina föräldrar har en Volvo V70 via ett leasing-avtal. Där betalar de en fast kostnad varje månad, och står enbart för drivmedel, tvätt, spolarvätska och liknande själva. All service ingår i avtalet, och de behöver bara boka tid på den avtalade verkstaden för att fixa saker.

 

Avtalet löper över tre år, och därefter finns inga skyldigheter, utan bilen återgår till den som står bakom avtalet, men det ska visst finnas möjlighet att köpa loss om man vill det.

 

Fördelen är att man alltid vet exakt hur mycket bilen kostar varje månad, förutom bränsle som man nog ändå kan räkna på ganska bra. Det är lite som att binda elpriset eller räntan på bolånet. Det blir kanske många gånger dyrare, men det är tryggare.

 

När de valde att ta ett sånt avtal så jämförde de den faktiska totalkostnaden de haft för den föregående bilen, som de köpte ny och hade i ungefär lika lång tid som leasing-avtalet skulle löpa. Skillnaden var försumbar.

 

Men fråga mig inte var, hur och hur mycket, för det vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två problem med dessa privatleasingar. Det ena är att man får i regel betala skjortan om man överstiger det miltal som är avtalat. Det andra är att bilen ska värderas vid återlämnandet. Det ligger i uthyrarens intresse att hitta minsta skavank för att du ska få betala extra.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan nackdel med privatleasing är att om avtalet säger 2 eller 3 år så är det den perioden som gäller. Det är mycket mycket svårt att avbryta det avtalet.

 

Idag korrigerar de flesta leasingkontrakt för eventuella räntehöjningar/sänkningar och du står för den kostnaden. Bilen värderas när du lämnar tillbaka och det står exakt i avtalen hur skador hanteras. Volvo hade för några år sedan en förhöjd självrisk om det skulle vara något ögonfallande.

 

Jag skulle själv aldrig binda mig i ett sådant kontrakt då jag sälja min egen bil om det skulle krisa ekonomiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer.. håller nog med axelmans kommetar ; Ett smartare sätt är att köpa en bil och betala lite mer per månad så att man har kontantinsatsen klar när man ska byta nästa gång. Då rullar man bara på..... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...