Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket sparar du och till vad?


Tobb@

Rekommendera Poster

Som rubriken, Hur mycket sparar du varje månad och vad sparar du till ?

 

Jag försöker varje månad avsätta minst 5000 kr eller mer. Pengarna ska finnas som en buffert ifall man blir arbetslös eller något oförutsett skulle hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska börja arbeta igen i november och jag ska försöka spara ihop till en Thailandsresa nästa år, ska försöka få ihop 10 000 åtminstone, farsan betalar biljetten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnade på Plånboken i P1 för några månader sedan och de rekommenderade att man sparade åtminstånde 1/4 av lönen efter skatt, så nu gör jag det!

 

Annars sparas det alltid lite extra till konserter (eftersom det troligtvis är det bästa som finns)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparar ett par tusen i månaden till oförutsedda utgifter och ett riktat sparande till förutsedda men glest förekommande utgifter på kapitalvaror.

Dito.

 

post-5952-008542300 1317057269_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vårt hushåll har sparat hårt det sista året för att komma ikapp efter föräldraledigheter som knaprat av sparkapitalet. Ca 50% av vår disponibla inkomst fördelas på sparande till barnen, fonder samt köpa-hus-kontot.

 

Köpa-hus-kontot sparas i ett vanligt sparkonto då tiden till husköpet är inom 2-3 år och enligt min egen erfarenhet så är det för kort tid för att spara i aktier/aktiefonder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnade på Plånboken i P1 för några månader sedan och de rekommenderade att man sparade åtminstånde 1/4 av lönen efter skatt, så nu gör jag det!

:chock:

Vem har råd att lägga undan en fjärdedel av lönen?!?

Ja tjänar man så mycket skulle det va straffbart att inte spara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:chock:

Vem har råd att lägga undan en fjärdedel av lönen?!?

Ja tjänar man så mycket skulle det va straffbart att inte spara...

 

Bor man ensam i hyreslägenhet, jobbar heltid och inte gör så vansinnigt mkt annat har man en JÄVLA massa pengar över, även fast man inte har så hög lön....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

400:-/mån till pensionen. Annars blir det väl också 1/4 av lönen som är kvar efter alla utgifter (även jag singel, jobbar heltid o hyreslgh)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:chock:

Vem har råd att lägga undan en fjärdedel av lönen?!?

Ja tjänar man så mycket skulle det va straffbart att inte spara...

 

 

Jag har råd med 1/4 av lönen.

 

Bor i en bostadsrätt på 2 rum och kök med låg avgift på 2800 kr i månaden inklusive varmgarage, parkering och el.

 

Har även sambo som står för maten så mina utgifter är väldigt låga och då har man mer pengar över som går till sparande.

 

Delar även kostnaderna för bilen med sambon så det blir ett billigt bilägande.

 

Hade jag varit själv hade det självklart blivit dyrare och mindre till sparande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite roligt när man läser politiktråden får man intrycket av vissa att svenska folket är jättefattigt å så kommer man hit å då är det uppånervända världen... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar. Har sparat ca 130000 på 2.5 år. Dock så har 80000 gått till att betala av topplån samt lån till föräldrarna som jag behövde vid lägenhetsköp.

Förutom det så har jag pensionssparat ca 1000 spänn i månaden.

Blir ändå en hel del pengar kvar till lyx ;) Sen jag slutade supa varenda helg så får man helt plötsligt vansinnigt mycket mer pengar över varje månad.

Förr så hade man inte en spänn kvar dagarna innan lön. Nu har man minst 5000 kvar varje månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen jag slutade supa varenda helg så får man helt plötsligt vansinnigt mycket mer pengar över varje månad.

Förr så hade man inte en spänn kvar dagarna innan lön. Nu har man minst 5000 kvar varje månad.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som pappa i en barnfamilj på 4 barn som nu är vuxna så har det passerat 20 år som i princip gått runt men inte mer. Nu börjar det bli lite pengar över men det går till huset som skriker renovering..... Huset är min långtidssparbössa. Köpte det för 360.000:- 1989 på ett attraktivt läge i stan. I dag gissar jag att jag kan få ut 1,700 000:- Jag är miljonär men har inte ett öre kontant.... ( minus en massa banklån...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...