Jump to content
Just nu i M3-nätverket

"tiden" blir fel när jag synkar MacPro och Iphone 4 med iCal

Damir_T

Recommended Posts

Har ett något konstigt problem.

När jag synkar iCal (från macen) till min Iphone4 så blir VISSA aktivitet i kalendern i telefonen flyttade till en annan tid.

Exempel: På måndag ska jag träffa J, detta skulle vara 11:30, och det står på på Macken, på telefonen står det 02.30

Onsdag ska jag träffa K, 11.11 till 12.11, i telefonen blev det 02:11 - 03.11.

Dessa två aktiviteter har jag markerat som "hem" alltså så de är blå. (båda verkar ju "gå bak i tiden" med 9h.

Något som dock fungerar är de "gröna - arbete" aktiviteterna. Dessa är alla schemalagda föreläsningar jag har i skolan, och de direkt-importerade jag från skolan. Dessa blir rätt.

1) Hur kan jag lösa det? klockinställningarna verkar vara ok.

2) I kalendern, så går det som sagt bara att välja mellan "grön/blå" aktivitet, går det att ändra och få in fler olika kategorier (måste väl gå, bara inte hittat det).

Tack på förhand.

Hur synkar du?

Via Mobile Me, Google eller iTunes?

• 1 month later...

Har ett något konstigt problem.

När jag synkar iCal (från macen) till min Iphone4 så blir VISSA aktivitet i kalendern i telefonen flyttade till en annan tid.

Exempel: På måndag ska jag träffa J, detta skulle vara 11:30, och det står på på Macken, på telefonen står det 02.30

Onsdag ska jag träffa K, 11.11 till 12.11, i telefonen blev det 02:11 - 03.11.

Dessa två aktiviteter har jag markerat som "hem" alltså så de är blå. (båda verkar ju "gå bak i tiden" med 9h.

Något som dock fungerar är de "gröna - arbete" aktiviteterna. Dessa är alla schemalagda föreläsningar jag har i skolan, och de direkt-importerade jag från skolan. Dessa blir rätt.

1) Hur kan jag lösa det? klockinställningarna verkar vara ok.

2) I kalendern, så går det som sagt bara att välja mellan "grön/blå" aktivitet, går det att ändra och få in fler olika kategorier (måste väl gå, bara inte hittat det).

Tack på förhand.

På iPhonen under inställningar, kalender, hittar du Tidszonsstöd. Jag gissar att du råkat mata in dina olika möten med olika inställningar på tidszonstöd, en med amerikansk tid och en med svensk. Därmed så visas ditt möte kl 11:11 kalifornisk tid = 02:11 svensk tid i din kalender. De korrekta mötena är förmodligen inställda på svensk tid från början och visas då korrekt i din svenska kalender.

Detta kan vara ytterst förvillande. Fördelen är att när du sedan reser till Kalifornien så dyker dina amerikanska möten upp kl 11:11 = "rätt", och dina svenska möte poppar upp i sin amerikanska tids motsvarighet = "fel".

På iPhonen under inställningar, kalender, hittar du Tidszonsstöd. Jag gissar att du råkat mata in dina olika möten med olika inställningar på tidszonstöd, en med amerikansk tid och en med svensk. Därmed så visas ditt möte kl 11:11 kalifornisk tid = 02:11 svensk tid i din kalender. De korrekta mötena är förmodligen inställda på svensk tid från början och visas då korrekt i din svenska kalender.

Detta kan vara ytterst förvillande. Fördelen är att när du sedan reser till Kalifornien så dyker dina amerikanska möten upp kl 11:11 = "rätt", och dina svenska möte poppar upp i sin amerikanska tids motsvarighet = "fel".

Hur fixar ja till det då ? :)

Avaktivera tidzon i Inställningar - Kalender - Tidszonstöd.

Avaktivera tidzon i Inställningar - Kalender - Tidszonstöd.

Hej.

Gjorde detta på iCal i macken och sedan i Iphone, och alla "vanliga" saker som är "arbete" fungerar. Men om jag lägger till något som är "HEM" blir FEL i min Iphone sen??

Jättekonstigt... ?

Så vad har du då för inställningar på kalendern Hem?

Och synkar du via iTunes eller via iCloud? Jag misstänker du synkar via iTunes eftersom Hem är en lokal kalender, inte en moln-kalender. (om du inte har skapat en moln-kalender med samma namn...).

Om kalendern Hem har blivit korrupt, kan ha kommit in skräp i filen, så rekommenderar jag att du gör en ny kalender på Macen - och exempelvis kallar den "Personligt" eller "Privat" eller vad du vill :) men annat än Hem så att du vet vilken som är vilken..

Kopiera sedan över de händelser du vill spara från den tidigare kalendern till den nya.

Ta bort den tidigare kalendern, radera den helt.

Nu kan du synka den nya kalendern och se vad som händer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...