Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac tappar koppling till pekdon efter vila


Emret

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett problem med min nya iMac.

Jag burkar inte stänga av datorn över natten utan bara sätta den i viloläge (Äpplemeny, Vila)

När jag kommer dagen efter och väcker datorn genom att trycka på strömbrytaren kommer det upp meddelanden om att kopplingen till tangentbordet, magic trackpad och magic mouse har förlorats. Jag har alltså inget sätt att styra datorn på utan måste hålla nere strömknappen och starta om.

 

Jag har provat trycka på enheternas strömbrytare men det hjäpte inte.

Kör senaste versionen av Lion.

 

Vad gör jag för fel?

 

//Emret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Vadå trycka på strömbrytaren) Det måste vara ett Lionproblem. Jag själv kör fortfarande på 10.6.8 fast min iMac är den senaste versionen http://www.apple.com/se/imac/ Om du stänger av den med strömbrytaren så stänger du ju av din mac, inte låter den gå i vila.

 

 

Jag har under Äpplet - Systeminställningar - Skärmsläckare - Strömsparare ställt in så skärmsläckaren börjar vid 15 minuter och mac:en går i vila efter 18 minuter. När jag sedan vill väcka den till liv igen då klickar jag bara på musen så öppnar den sig igen. Det är viloläget. Sedan kan du välja det du vill använda. Se B.

 

 

http://i1023.photobucket.com/albums/af353/Spender19/Skrmavbild2011-09-25kl112148.jpg

Kalle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trycker inte på stömbrytaren för att sätta datorn i vila, jag använder alternativet Vila under Äpplemenyn för att sätta datorn i vila, vilket också framgår av mitt inlägg.

För att väcka datorn trycker jag på datorns strömknapp.

 

Mitt problem är inte hur jag sätter datorn i vila eller hur jag väcker den ur vila. Det vet jag redan. Mitt problem är varför den tappar kopplingen till mina pekdon när den vaknar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trycker inte på stömbrytaren för att sätta datorn i vila, jag använder alternativet Vila under Äpplemenyn för att sätta datorn i vila, vilket också framgår av mitt inlägg.

För att väcka datorn trycker jag på datorns strömknapp.

 

Mitt problem är inte hur jag sätter datorn i vila eller hur jag väcker den ur vila. Det vet jag redan. Mitt problem är varför den tappar kopplingen till mina pekdon när den vaknar.

 

Du säger ju själv här " För att väcka datorn trycker jag på datorns strömknapp" Varför då. Trycker du på strömknappen AV/PÅ då är datorn avstängd och då lär han inte reagera när du klickar på musen. Om du startar din dator med strömbrytaren så får du för det mesta problem med mail och safari om du försöker att öppna dem för fort, eftersom nätverket inte hunnit med att hitta servarna. I viloläge har dom aldrig stängts av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger ju själv här " För att väcka datorn trycker jag på datorns strömknapp" Varför då. Trycker du på strömknappen AV/PÅ då är datorn avstängd och då lär han inte reagera när du klickar på musen. Om du startar din dator med strömbrytaren så får du för det mesta problem med mail och safari om du försöker att öppna dem för fort, eftersom nätverket inte hunnit med att hitta servarna. I viloläge har dom aldrig stängts av.

 

 

Jag trycker på datorns strömknapp för att väcka datorn eftersom det är den enda sättet. Jag vill inte kunna väcka datorn med någon av pekdonen eller tangentbordet eftersom jag inte vill att datorn vaknar om någon råkar trycka på en tangent på tangentbordet (min lille son tillexempel). Datorn är aldrig avstängd. Den är i vila. Om datorn hade varit avstängd hade en grå Apple-logga visats mot en vit bakgrund och jag hade hört startljudet när jag tryckt på AV/PÅ-knappen. Så är inte fallet. Datorn vaknar direkt och visar skrivbordet omgående när jag trycker på strömknappen. Det är inte så att datorn går från viloläge till avstängd när jag trycker på knappen.

 

Mitt problem är fortfarande inte hur eller om min dator går i vila, utan hur jag får liv i mina pekdon efter att jag väckt den. Nätverket funkar men det verkar som att den tappar bluetooth-kopplingen till mina enheter.

 

Alltså: Varför tappar min iMac kopplingen till mina bluetoothenheter efter att den går från vila?

 

//Emret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lurifax: Man kan väcka datorn genom klick på mus eller tangentbord, men även genom ett snabbt tryck på strömbrytaren.

 

Emret: Tyvärr använder jag inte BT-mus och -tangentbord och kan inte hjälpa dig med frågan. (Kommer säkert andra som kan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lurifax: Man kan väcka datorn genom klick på mus eller tangentbord, men även genom ett snabbt tryck på strömbrytaren.

 

Emret: Tyvärr använder jag inte BT-mus och -tangentbord och kan inte hjälpa dig med frågan. (Kommer säkert andra som kan.)

 

OK ,det visste jag inte. Det låter ju inte heller så logiskt. De gånger jag har använt strömbrytare, på strykjärn, radio, tv och min iMac så har dom antingen startat eller stängts av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Upptäckte att jag inte följt upp den här tråden.

 

Problemet är löst. Felet var en bugg i programmet Magic Prefs som jag använder för att anpassa pekdonens inställningar. Problemet försvann efter en uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att jag inte följt upp den här tråden.

 

Problemet är löst. Felet var en bugg i programmet Magic Prefs som jag använder för att anpassa pekdonens inställningar. Problemet försvann efter en uppdatering.

 

Det var ju en idé, men jag har samma problem som du på min nya Mac Mini, ett gammalt fullstort BT-tangentbord måste synkas om varenda gång den gått i vila eller efter omstart.

Jag skall prova att avinstallera Magic Pref, då jag inte använder det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...