Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ge rättigheter till program och/eller användare?


tintin4fun

Rekommendera Poster

Hej!

 

Mitt första inlägg här...

 

 

Jag har ersatt ett trasigt trådlöst nätverkskort i MBP med ett DLINK DWA-131 och det funkar jättebra. Man använder en programvara/drivrutin som heter Wireless Assistant för att ansluta sig mot nätverket. Prolemet är att man måste ange ett admin-lösenord varje gång man startar datorn för att programvaran/drivrutinen skall kunna få behörighet att starta. Detta är jobbigt eftersom barnen har hanterade konton och jag vill inte ge dem lösenordet.

 

Hur gör man för att ge programmet/drivrutinen rätt behörighet att starta utan detta lösenord. Eller hur ger jag de hanterade kontona rätt att starta programmet/drivrutinen?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte förstå att du behöver starta ett program varje gång du startar datorn för att ditt nätverkskort ska fungera.

 

Rimligtvis så installeras det en drivrutin till nätverkskortet (om det ens behövs) och det sker på systemnivå, dvs helt utanför användarnas kontroll och sen bara fungerar det.

 

Om du tittar under systeminställningar -> nätverk, finns ditt nya nätverkskort i listan över enheter där utan att du startar det programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, du har helt rätt i att det ligger där - men i denna dialogruta finns inga möjligheter att ansluta sig mot WLAN. Man kan ge IP-adress, ange DNS, WINS, Proxy etc men inte ansluta mot WLAN. Kanske beror det på att man skall använda Airport för detta och att detta kortet inte är Airport-compliant. Det verkar som att jag måste använda en tredjepartsprogramvara för att ansluta mot WLAN - Wireless Assistant heter den.

 

Men om man följer ditt resonemang så kanske man kan göra så att wireless assistant startar som en system-komponent. Hur gör jag då isåfall?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar på på databladet till den modellen så anger de inget stöd alls för OS X fundersam.gif

 

Men du ska inte behöva ha någon programvara för att hantera och ansluta till trådlösa nätverk utan det ska operativsystemet sköta. Men kan det vara så att det inte fungerar alls till det programmet i OS X? propellerbaver.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...