Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmlös iMac för $500


Addex

Rekommendera Poster

Om det här är sant så är det kanske det bästa Apple kan göra just nu. Tror många leker med tanken på att switcha och vad som behövs då är ju en billig 'instegsmodell'.. Jag hoppas innerligt att det är sant. :)

MacWorlds version av nyheten.

.. och kommentarerna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec

Jag tror intuitivt att en sådan Mac skulle kunna bli en succé. Hm, jag skulle nog själv köpa en direkt. Som en barebone-pc fast snyggare och med OS X. Vad mer kan man begära? :tummeupp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad mer kan man begära? :tummeupp:

Mitt svar på den frågan blir; ingenting. Det är f ö intressant att det refereras så mycket till kuben eftersom det är just den mina tankar har gått till när jag har drömt om den perfekta macen för mig just nu. Litet, snyggt, Macintosh och dessutom billigt.. Jag bara instämmer; Vad mer kan man begära? :tummeupp: :tummeupp:

 

För övrigt säger jag bara; Apple! :wub:

När jag drömmer om den perfekta Mp3-spelaren så lanserar ni den (iPod).. och när jag drömmer om den perfekta hemmaservern och htpc:n så lanserar ni den. :wub:

Apple ser in i mina drömmer och förverkligar dem.. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple borde släppa en billig skärm, typ LG, så fick vanliga människor råd med Apples skärmar.

Inte hystar jag upp 15.000:- för att köpa en 20" Apple Cinema Display

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju vad många har frågat efter under många år nu, men aldrig kännts särskilt troligt. Men det vette katten om inte tiden är inne nu. För att öka marknadsandelarna rejält så är det nog ett lågt pris som krävs. Jobs har gjort det mesta rätt med Apple o frågan är om inte detta är rätt väg att gå... Eller inte. Jag är lite kluven. Exklusiviteten med Apple kan få sig en törn med billighetsprodukt... Men för att flirta in sig hos massorna är det helt rätt väg att gå!

 

För övrigt är Thinksecret väldigt tillförlitliga för att vara en ryktessajt. De har nog inte publicerat något totalt påhitt på säkert 2 år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon på Macrumors har itat ihop ett förslag på hur den kommer se ut, med hjälp av den informationen som "läckts" ut.

icentre.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det här verklighet så står jag långt fram i kön.

Undrar om man får med något ramminne alls i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon på Macrumors har itat ihop ett förslag på hur den kommer se ut, med hjälp av den informationen som "läckts" ut.

Nja... Det är en gammal "mockup" så den är inte baserad på de nya uppgifterna. Men den kan mycket väl visa hur den nog kan se ut. Men jag skulle tippa på att den kommer ha en design som påminner om iPod mini, fast större såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att man ska få över fler från PC-sidan så måste Apple göra följande med iMac mini:


  •  
     
  • Utbytbart grafikkort
     
     
  • Minst en PCI-kortplats
     
     
  • Minst 4 USB 2.0-portar
     
     
  • SuperDrive som tillval
     
     
  • Inget "inbyggt minne" utan minst tre rena minenskortsplatser
     
     

Hur många av "normalköparna" bryr sig om dessa saker? Jag skulle tro att 75% av alla svensson-datorköpare aldrig byter ut eller köper till något till datorn. Så gällande grafiken, PCI, o tre minnesplatser så tror jag det inte har någon större betydelse om Apple skippar det. Denna kommer vara avsedd för de som behöver en dator till vardagsbehoven. De som köper de billigaste nya datorerna för att de är just det, -billiga. Ok att 4 usb behövs o 1 ev 2 rena minnesplatser. Men inte mer. Mer kommer det nog inte finnas heller... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att "normalkonsumenten" bygger ut eller byter ut delar i datorn. Men när man står och väljer så låter det bättre om det går att uppgradera datorn efter hand. Grafikkortsutbudet till Mac är väll inte görastort direkt så det kanske inte behövs. Däremot fler en än ledig minnesplats.

 

Men varför skulle man kunna bygga ut en femtusen kronors dator från Apple när man inte kan det med en femton eller tjugotusen kronors burk ens en gång? Om den här datorn blir verklighet, så kommer inte mycket att kunna ändras. Det är jag säker på. Går det ens att byta batteri på en iPod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker samma sak jag, för att möta potetiella switchare med nyinköpta ipodar så behövs det något sådant här. Som går att uppgradera efter hand. Större hd t.ex. Tyvärr så är det tydligen inte Apple´s policy att göra den typen av datorer. Men kanske ändrar de på det.

 

Det står alltså inget i handboken om batteribyte på iPod? Jag gissade där. :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte riktigt ordet normalanvändare.. men frågan är om det överhuvudtaget är relevant.

 

Tycker thinksecret formulerar det riktigt bra..

"the so-called "headless" iMac will allow Apple's target audience -- Windows users looking for a cheap, second PC -- to keep their current peripherals or decide on their own what to pair with the system, be it a high-priced LCD display or an inexpensive display."

Tänk 'riktigt billig men avskalad mac' och se vilka som är intresserade, många tror jag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tror jag att "normalanvändaren" är utrotningshotad.

Finns inte många kvar.

"normalanvändaren" är nog den person som kan använda datorn men inte mer, typ som min mamma som kan surfa skriva men inte så mycket mer..

 

En kanske man ska kalla den nya datorn "Screenless eMac" -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj. Det finns så otroligt många pc-användare som först haft en kass flash-mp3-spelare och tröttnat på den och lite motvilligt skaffat sig iPod och blivit överväldigade av den och enkelheten med iTunes. Det är klart att de börjar snegla på vad Apple har att erbjuda i form av datorväg. Men att köpa en ny mac är ett för stort steg delvis för priset men ännu mer i form av att slänga ut PC:n och helt överge den med alla spel, specialprogram mm.

 

Om Apple släpper en billig mac utan skärm innebär det att i princip alla kan köpa den och ställa den intill sin PC och det kräver inget engagemang att ta ställning till hur man ska göra sin switch. Man får alltså det bästa av två världar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är märkligt att ingen har tänkt att en sådan billig Mac blir perfekt för företagen som tvekar att uppdatera gamla Macar för de anses för dyra :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så märkligt när man betänker att Apple finns för att tjäna pengar, mycket pengar. Det sker oftast och enklast genom att producera exklusivare och dyrare produkter med bättre förtjänst än massproducerade billiga produkter.

 

Att Apple missat att man måste ha något att locka folk med är en annan sak....... men de är ju rädda att folk ska köpa en 5000:- Mac istället för en 15.000:-..................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Apple missat att man måste ha något att locka folk med är en annan sak....... men de är ju rädda att folk ska köpa en 5000:- Mac istället för en 15.000:-..................

Apple har väl visst saker att locka med!? - iPod om inte annat.

 

Om Apple släpper en billig mac utan skärm innebär det att i princip alla kan köpa den och ställa den intill sin PC och det kräver inget engagemang att ta ställning till hur man ska göra sin switch. Man får alltså det bästa av två världar.

 

Klokt resonerat! :)

 

Själv menar jag att Apple inte har någon anledning alls att vara rädda.. för det är ju fortfarande mycket mycket bättre att folk köper en 5000-kronorsmac än att de inte köper någon mac alls. :)

 

Näe.. om det ligger sanning bakom dessa rykten så tror jag att det är en förestående succé. Jag kommer själv garanterat att köpa en sådan här mac för den matchar väldigt väl det jag behöver.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det blir bra prestanda på den så kan jag tänka mig att köpa en också. Men då ska det vara en G5-prolle i den.

 

Finns väl ingen anledning at stoppa i G4, annat än priset. Jag vill kunna spela med den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll fortfarande brist på G5:or, så det blir nog inte någon G5:a i, tror jag. Det enda jag tror kommer nytt med G5, är om apple lyckas trycka in en G5:a i powerbooken. Men jag tror inte att de fixar det än. Blir nog inte förrän till sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det blir bra prestanda på den så kan jag tänka mig att köpa en också. Men då ska det vara en G5-prolle i den.

 

Finns väl ingen anledning at stoppa i G4, annat än priset. Jag vill kunna spela med den :)

Grejen är den att det vill även de tänkta pc-switcharna. Problemet är ju att det inte finns en suck av konkurrens här, eftersom utbudet för spel till mac vs pc är så kass. Det är alltså aldrig ett argument för att switcha vilket alla vet.

Därför är det så smart av Apple att skita i det och i stället satsa på att "iMac mini" i princip bara ska handla om iLife. Detta pga att så många blivit så sugna på mac genom iPod.

Med "iMac mini"-strategin lyckas Apple göra switchen mycket mjukare genom att övergången inte längre handlar om pc eller mac, utan snarare pc och mac. Dvs "Behåll din pc för spel mm, men använd din mac för det som betyder något musik, foton, hemvideo, mm"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig RCA-utgång för ljud kanske, för att smidigt kunna ansluta till stereo, och TV-utgång, för att få möjlighet att på ett smidigt sätt visa de filmer man gjort i imovie?

 

Tror ni andra att detta skulle hjälpa till att locka PC-användare?

Jag tror det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

De måste nästan ha G5, för annars blir datorn för kass för att vara en stationär. Visst står man ut med iBooks prestanda, men det är en bärbar. Att bara ha 167 MHz systembuss och PC133-minnen i en ny stationär, det funkar helt enkelt inte.

 

Fast om de har en ny variant av G4 med modern arkitektur runtomkring, så är ju det lika bra som G5, naturligtvis. Den skulle väl iof inte kallas G4 längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...