Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem vid nyinstallation av Lion :(


Lugnegård

Rekommendera Poster

Hej!

 

Idag fick jag min efterlängtade iMac 27"! Jaaa, oj så efterlängtad den stora kartongen var! Jag började med att köra över min Time-machine backup från min MPB (sen 2007:a). Det visade sig dock att det inte var ngn höjdare. Många av de små sjukdomssymtomen följde med TM-backupen :( och Lion gick segt! Grafiken var som död och bla dockans grafiska funktioner funkade inte

 

Jag läste i instruktionsboken och bestämde mig för att radera hela disken för att vara säker på att få en helt ren installation utan ngr gamla inställningar el program, så att datorn skulle bli som ny (vilket den ju är;)). Sagt och gjort. Jag startade om med äpplet+r nedtryckt om kom till Apple Verktygs-program. Jag gick in till skivverktyg och raderade disken (1Gb). Då var det bara att installera om Lion eller hur?

Allt gick bra tills installationsprogramet bad mig ange mitt Apple-ID, sure, inga problem tänkte jag. En dialogruta ploppar upp som säger att det inte finns ngt registrerat inköp av Lion på mitt konto. Nej, det stämmer, jag har inte köpt/laddat hem Lion, det finns ju i min nya dator, eller??

 

Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag kommer ingen vart. Datorn är tömd och jag får inte till ngn nyinstallation pga ovan nämd anledning. Varför kan inte Apple skicka med gamla vanliga DVDer med OS X? Vad ska jag göra?

 

Jag är lite rookie på sånt här tekniskt, kör mest bara programmen och pysslar inte så mycket med operativsystemet :P

 

Snälla hjälp mig :D

 

Mvh,

Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring supporten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en Macbook Pro Snow Leopard (version 10.6.7 till exempel) så kan du installera Snow Leopard på den. Sen kan du uppgradera kostnadsfritt till Lion... Men rekommenderar att du ringer Apple Support som Pocahontas har skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lion finns på hårddisken i form av en s k "recovery partition". Detta är en skärskild del av hårddisken som används när man ska installera om Lion. Eftersom du har rensat hela hårddisken har du även tagit bort möjligheten att ominstallera Lion... Recovery partition är nya Macars svar på DVD-skivorna som tidigare skickades med.

 

Man kan skapa sina egna DVD's med installationsprogrammet av Lion (det finns även ett litet program från Apple som fixar detta åt dig, alltså gör en Lion-DVD), och det gör man ju då innan man raderar Lion för eftersom när du har raderat Lion så är det försent.

 

Jag hoppas supporten ger dig en möjlighet att få Lion ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att bränna själva den nedtankade installationsfilen av Lion på en DVD. Jag har gjort två installationer av Lion, den första direkt vid nedladdningen, den andra från installationsfilen som brändes på DVD:n.

Man måste först installera Snow Leopard från en komplett systemskiva (inte en update, det går inte). Passa på att formatera hårddisken (GUID måste det vara för att Lion ska kunna skapa sin återställningspartition) så att den blir helt ren.

När Snowinstallationen är klar är det bäst att direkt ladda in allt från sin TimeMachine-backup (om man nu har någon). Sedan uppdatera systemet med sista versionen Snow från Programuppdatering.

Därefter ar det bara att kopiera över Lioninstallationen från DVD:n och köra den installationen. Klart.

 

(Har alltså testat Lion två gånger, men insett att jag måste vara kvar i Snow eftersom många av mina ljud plugins inte funkar i Lion, ännu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det ej går att installera Lion direkt på en den GUID formaterad disk utan att man först har Snow lepoard?

 

Har nämligen problem med att installera Lion på en gammal Macbook pro mid 2009. Den hittar disken fint och så men det går fanimig ej att installera lion på den från scratch.

Om jag gör det innifrån lion på "orginal" disken uppgraderad Snow->Lion som medföljde datorn så kan den boota upp i nyinstallerat lion direkt efter installationen slutförts. Men så fort jag startar om datorn så hittar den inte längre disken. Bara står och blinkar med Apple loggan och en mapp med frågetecken på.

 

Och om jag försöker från ett USB minne så vägrar den också.

 

Det går att bränna själva den nedtankade installationsfilen av Lion på en DVD. Jag har gjort två installationer av Lion, den första direkt vid nedladdningen, den andra från installationsfilen som brändes på DVD:n.

Man måste först installera Snow Leopard från en komplett systemskiva (inte en update, det går inte). Passa på att formatera hårddisken (GUID måste det vara för att Lion ska kunna skapa sin återställningspartition) så att den blir helt ren.

När Snowinstallationen är klar är det bäst att direkt ladda in allt från sin TimeMachine-backup (om man nu har någon). Sedan uppdatera systemet med sista versionen Snow från Programuppdatering.

Därefter ar det bara att kopiera över Lioninstallationen från DVD:n och köra den installationen. Klart.

 

(Har alltså testat Lion två gånger, men insett att jag måste vara kvar i Snow eftersom många av mina ljud plugins inte funkar i Lion, ännu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollfråga

Har du formatterat disken rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya disken är formaterad GUID Journalförd.

har provat att skriva över den med 0:or för att sedan formatera den igen, bara föratt se att inget blev fel. Men jag tycks kört fast.

Har provat att installera Lion på den då disken vart installerad "internt" i MBP'n och externt i en USB docka. Verkar inte göra någon skillnad.

 

Kontrollfråga

Har du formatterat disken rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, ska ta och läsa igenom när jag är kommit hem från jobbet.

 

Det är tydligen så att Snow Leopard krävs. Läs här t ex : http://www.macworld....y_for_lion.html

 

Det går att köpa en USB-sticka med Lion på som ska vara en full installtion:

http://www.idg.se/2....on-pa-usb-minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avslutade just ett samtal med Apple supporten. Killen i andra änden var trevlig men ganska (väldigt) okunnig :chockadskeptisk:. Han tyckte det hela var väldigt konstigt och efter ett långt samtal, rådslag med flera kolleger så bestämde de att jag får en ny iMac:pompoms::lol::respekt:!!!! Så grymt smidigt! Orderbekräftelsen är redan i inbox:en!

 

Tack Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avslutade just ett samtal med Apple supporten. Killen i andra änden var trevlig men ganska (väldigt) okunnig :chockadskeptisk:. Han tyckte det hela var väldigt konstigt och efter ett långt samtal, rådslag med flera kolleger så bestämde de att jag får en ny iMac:pompoms::lol::respekt:!!!! Så grymt smidigt! Orderbekräftelsen är redan i inbox:en!

 

Tack Apple!

 

Det borde varit både enklare/snabbare och billigare att skicka ut en USB-sticka med Lion på istället för att först skicka en ny iMac och sedan returnera den tidigare. Knappast miljö- eller ekonomismart av Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt supporten skulle det ta längre tid att skicka en usb-sticka eftersom den skulle åka från Irland och det primära för mig är få kunna arbeta asap, därför valde vi att göra så. De gjorde iaf kunden nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste först installera Snow Leopard från en komplett systemskiva (inte en update, det går inte). Passa på att formatera hårddisken (GUID måste det vara för att Lion ska kunna skapa sin återställningspartition) så att den blir helt ren.

När Snowinstallationen är klar är det bäst att direkt ladda in allt från sin TimeMachine-backup (om man nu har någon). Sedan uppdatera systemet med sista versionen Snow från Programuppdatering.

Därefter ar det bara att kopiera över Lioninstallationen från DVD:n och köra den installationen. Klart.

 

(Har alltså testat Lion två gånger, men insett att jag måste vara kvar i Snow eftersom många av mina ljud plugins inte funkar i Lion, ännu)

 

Det går alldeles utmärkt att installera Lion utan att ha snöleoparden innan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att installera Lion utan att ha snöleoparden innan!

 

Exakt. OS X 10.6.8 är enbart ett krav om du ska köpa (och ladda ner) OS X 10.7 från App Store. För fristående installation som du kan skapa från den nerladdade filen igenom program för ändamålet. Antingen från Apple eller andra källor....

 

Har du bara kopierat över den köpta filen på ett USB utan att skapa en fristående installation som du kan boota ifrån så ska du kunna installera 10.7, dvs starta installationen, redan från OS X 10.5(.8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...