Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur suger Macbook Pro in luft?

Tankadin

Recommended Posts

Har den senaste modellen av Macbook Pro, 13-tummaren.

Funderar lite på vart insugen sitter? Min pc-laptop har ju "skåror" under, som den suger in luft från, och blåser ut varmluft i bak.

Men hur funkar det på Macbooken? Jag hör ju att fläkten sätter igång när jag spelar WoW och redigerar video.

Så; vart suger den in luft, och vart blåser den ut? Tacksam för svar! =)

jan.karlsson75

Om du tar en titt under datorn när du har skärmen uppe så kommer du förstå.

huh.gif

Ok. Vidare till nästa person som kan komma med lite tekniska fakta

istället för att låta mig hänga med mina egna funderingar.

Macbook och macbook pro tar in luft genom tangentbordet och blåser ut mellan gångjärnen till skärmen.

Ofan! Där ser man.. men hur funkar det då om man vill köra med extern skärm och ha datorlocket stängt? Får den tillräckligt med luft då?

Men vilken suverän grej att den tar in luft ovanifrån.. då kan man ju ha macbooken i sängen. borstatanderna.gif

Ofan! Där ser man.. men hur funkar det då om man vill köra med extern skärm och ha datorlocket stängt? Får den tillräckligt med luft då?

Men vilken suverän grej att den tar in luft ovanifrån.. då kan man ju ha macbooken i sängen. borstatanderna.gif

Nja, se då till att du inte blockerar utblåset genom att ställa den på täcket eller liknande. Problemet med de som vill köra med locket stängt är som sagt att datorn blir väldigt varm i vissa lägen, detta då datorn inte kan kyla sig som den skall, när jag en gång i tiden körde film på datorn inkopplad till TV:n så stängde jag aldrig locket helt, hade alltid en glipa på 10-15 cm, bara att dra ner ljusstyrkan i botten så blir skärmen svart.

Var det svårt att titta under datorn? :-)

696419.jpg

Känner du dig smart nu? Jag fattar nog så långt att datorn inte suger in luft genom

gummifötter och skruvar. Tittat under datorn.. wow alltså.

Varför skulle jag känna mig smart. Kommentaren gällde att jan.karlsson75 i sitt inlägg beskrev hur du skulle göra, vilket du inte ville testa...

Nja, se då till att du inte blockerar utblåset genom att ställa den på täcket eller liknande. Problemet med de som vill köra med locket stängt är som sagt att datorn blir väldigt varm i vissa lägen, detta då datorn inte kan kyla sig som den skall, när jag en gång i tiden körde film på datorn inkopplad till TV:n så stängde jag aldrig locket helt, hade alltid en glipa på 10-15 cm, bara att dra ner ljusstyrkan i botten så blir skärmen svart.

Fungerar utblåset bara snett bakåt?

Tänkte ifall det blåser upp vid "macbook pro"-texten, på skärmen, om du förstår hur jag menar..

Näe jag har inga funderingar på att köra med extern skärm heller. Tänkte bara ifall att =)

EN ANNAN SAK:

Jag stängde locket och lyfte upp datorn i famnen för att bege mig in i köket. Då "kluckade" det till. Det låter från nedre högra hörnet, antar att hårddisken sitter där. Reagerade på det igen då jag bara lyfte upp datorn lite försiktigt för att torka bordet under den, och då kluckade det till igen. Är det skadligt? Vill ju inte få hårddisk-krash direkt.. även fast jag lyfte försiktigt så kluckade det till.

phika.gif

Varför skulle jag känna mig smart. Kommentaren gällde att jan.karlsson75 i sitt inlägg beskrev hur du skulle göra, vilket du inte ville testa...

Tror du på fullaste allvar att jag INTE tittat runt, och därav funderat på min fråga?

Det finns inga insug under datorn, som du säkert ser på bilden med.

Det är hårddiskens skyddskrets som lägger hårddiskarmen vilo-läge. Detta för att skydda hårddisken mot skador, uppkomna av våld utifrån.

Det är hårddiskens skyddskrets som lägger hårddiskarmen vilo-läge. Detta för att skydda hårddisken mot skador, uppkomna av våld utifrån.

Aha! Ok tack så mycket. Då behöver jag inte oroa mig när det kluckar till då. donjuan.gif

För att svara på din fråga Tankadin, så suger en MBP in luft genom tangentbordet, och ut på baksidan, i gångjärnet där skärmen sitter fast i själva datorn. sorry.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...