Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ska jag bygga nätverket?


pettik

Rekommendera Poster

Hm. Mitt första inlägg här på forumet. *newbie*

Har inte järnkoll på detta med nätverk, alla begrepp och så, men tänker att med lite hjälp så... :)

 

Har tills nu haft adsl bredband men har fått stadsnät indraget i källaren i huset och funderar på hur jag ska lägga upp nätverket.

 

Har alltså en fiberkonverter i källaren. Har även en skrymmande kopiator/nätverksskrivare samt en Bubba-server som med fördel får stanna kvar där nere och ta plats och väsnas.

På entréplan har jag ett par aktiva studiomonitorer i bokhyllan dit jag trådlöst skickar musik via en airport express.

Självklart vill jag även kunna surfa i hela huset (finns en övervåning också).

Ska sägas att det vore kul att kunna titta på film och foton på TVn på övervåningen också, utan att ha en lös hårddisk liggande vid TVn, om det går alltså...

 

Problemet är, som jag ser det, att det (som jag förstår det) inte går att splitta signalen direkt vid fiberkonvertern, innan routern.

Annars tänkte jag köra trådat i källaren, dra upp en kabel till köket och där ha antingen en airport express eller extreme.

Troligen skulle den täcka hela huset (alt. att jag skaffar ytterligare en express på övervåningen) Huset är på 180m2 + 100 i källaren...

 

 

Vad tycker ni verkar smartast att göra?

Att köpa en router i källaren, en trådlös router i köket + ev. extra express till övervåningen (förutom den jag redan har i bokhyllan) skulle ju funka, men det känns dumt om det finns ett enklare sätt...

 

 

Sen allt detta med hastigheter och gigabit hit och dit...

Är det nåt jag ska tänka på när det gäller ev. router och de kablar jag måste införskaffa för server och skrivare?

Idén är ju att jag vill komma åt servern med bästa möjliga hastighet både hemma och borta.

Kommer att initialt ha 30/30Mbit bredband.

 

Tacksam för input i ärendet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...