Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slippa musarm med trackpad?


xma

Rekommendera Poster

Efter många långa dagar och nätter framför datorn under tonåren har jag fått en musarm som inte är av denna värld. Jag har nu beställt en magic trackpad i hopp om att slippa det hela. Har någon med liknande problem upplevt en förbättring i samband med övergången till trackpad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skaffade trackpad (hittade en ny billigt) och hade den höger om tangentbordet...fick jävligt ont i armbågen. flyttade den så att den låg under tangentbordet (som på laptoparna) och känner inte av något mer. nej, hade ingen musarm innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ritbräda med penna kan rekommenderas, man kan få musarm av det oxå men det är lite naturligare, och främst så är det bra med några olika inmatningsdon så man kan variera under dagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har placerat min Trackpad så att armen ligger helt vilandes på bordet.

Du kan få musarm oavsett vilket verktyg du använder, det gäller bara se till att ha rätt stöd.

Jag hade musarm när jag gick i gymnasiet. Fick ha armen i mitella och sedan dess har jag varit noga med hur jag belastar armen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ritbräda med penna som nämnts ovan kan verkligen rekommenderas, tillsammans med en trackpad och en vanlig mus. Variation gör mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha ett bord med 90 graders vinkel så att jag smidigt kan ha musarmen med stöd från armbågen fram till handen så har inte haft något problem. Då har jag arbetat 8 timmar per dag som programmerare/designer sendan mitten av 80-talet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är oftast att handloven vilar mot bordet och då blir det en konstig vinkel mellan underarm och hand.

Med en handlovskudde avhjälps de flesta musarmarna, vare sig man har trackpad eller mus.

 

Min erfarenhet är i alla fall att trackpad är helt suverän jmf med mus. Bara det att slippa flytta runt på en "tung" puck är värt inköpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att ta bort ngt från trackpad'ens alla braiga grejjer, men att gå från mus till trackpad för att slippa musarm... Blir inte det på sikt en "trackpadarm"? :unsure: (spontan tanke bara).

 

Jag brukar ha hela underarmen ligga på skrivbordet - så rör man på handleden/fingrarna. Så slipper man spänna sig i axeln.

 

Fast oftast brukar jag försöka köra med så mkt kortkommandon som möjligt. Det tror jag är bästa (för-)medicineringen mot alla sortera "armar". :)

 

 

ritbräda med penna kan rekommenderas

DET skulle jag vilja ha en o prova. Tycker inte dem nya mössen med optik är lika noga som dem gamla med kula. Lite hoppigt ibland. Märker man oftast om man skall frilägga nån bild och man blåst upp den för att gå in på kanten.

 

Vet du nån bra modell som inte kostar allt för mkt?

 

 

Den här musen skrämmer dig säkert vid första anblicken men är fantastisk när man vant sig, vilket tar en 3-4 veckor. Värt mödan tycker jag!

http://www.evoluent.com/

Vilken kool! B) Men den var ju stor som... Behövs ett bygglov kanske? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortkommandon och att slappna av. Har aldrig haft problem med musarm och detta är det ända jag tänkt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Efter många långa dagar och nätter framför datorn under tonåren har jag fått en musarm som inte är av denna värld. Jag har nu beställt en magic trackpad i hopp om att slippa det hela. Har någon med liknande problem upplevt en förbättring i samband med övergången till trackpad?

 

Det viktigaste är att man har arbetsplatsen rätt inställd med tillräckligt stort skrivbord.

Följande gäller som riktmärke:

 

* Ställ in höjden på skrivbordet så att armbågarna kan arbeta i ca 90 grader.

* Ställ in stolen så att du sitter skönt och kan ha fötterna stadigt på golvet.

* Ställ skärmen ca 60-70 cm in på skrivbordet. Ställ in höjden så att överkanten på skärmen är i höjd med dina ögon.

* Placera tangentbord och mus minst 15 cm in på bordet. Du skall inte behöva sträcka dig efter mus och tangentbord.

* Att variera mellan sittande och stående arbete är mycket bra.

 

Tangentbord:

Tangentbordet skall vara litet och lågt. Använd inte stöden i bakkant av tangentbordet.

Detta medför att handleden blir böjd uppåt. Använder du ofta den numeriska delen skall den placeras till vänster om tangentbordet.

Detta för att du inte behöver sträcka dig efter musen.

Jag rekommenderar Kinesis Freestyle Solo. Det är ett tangentbord som är delat. Det medför att handleden kan arbeta i en rak position.

Läs gärna mer på deras hemsida http://www.kinesis-ergo.com/

 

Mus

Den skall vara anpassad efter din storlek på handen och dina arbetsuppgifter.

Standardmusen resulterar i att handen och armen blir vriden ner åt, vilket resulterar i att benen i armen blir vridna.

Detta medför minskad blodtillförsel och smärtor vid långa tider vid datorn.

Förflyttningen av musen skall komma från armbågen med rak handled. Detta medför att större muskler används.

Jag rekommenderar också Evoluent Vertical Mouse 4. Musen underlättar att använda större rörelser och rak handled.

Det är viktigt att du väljer rätt storlek. Läs mer om storleken på Evoluents hemsida, http://www.evoluent.com.

 

Handlovsstöd skall inte användas.

Den ger upphov till ökat tryck på karpaltunneln. Detta ökar besvären om man har problem med karpaltunnelsyndrom.

Handlovsstöd tvingar dig att förflytta musen med fingrarna och vrida handleden i sidled. Detta ökar belastningen på handleden och armen.

Förflyttningen av musen skall komma från armbågen med rak handled i en avslappnad position.

Evoluent Vertical Mouse 4 underlättar detta.

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig.

 

M. v.h

Henrik Mattsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...