Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför öppnas gamla filer när jag öppnar nya i prgm?


thrandor

Rekommendera Poster

Efter att jag uppdaterat till Lion öppnas gamla filer när jag öppnar en ny. T ex öppnar jag en word-fil, då öppnas samtidigt några gamla filer som jag jobbat med tidigare. Varför?

 

När jag stänger av datorn kommer det upp en dialogruta som frågar om jag vill öppna gamla filer (el motsvarande), jag trodde att problemet skulle lösas genom att jag avbockar den rutan men icke.

 

Någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nyhet i Lion är versionshantering, som innebär att Lion automatiskt håller reda på äldre versioner av dokument. Det är alltså operativsystemet som hanterar detta nu, inte programmen där de ursprungligen skapades. Se det som en TimeMachine speciellt för dokument.

 

MS Office för Mac har haft några smärre problem med Lion och en uppdatering sägs precis ha lanserats, så uppdatera och se om versionshanteringen är mer integrerad i Word nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, eftersom jag inte visste vad jag skulle söka på

 

sorry

 

men tack för hjälpen :-)

 

Gjorde du någon sökning innan du startade ny tråd?

 

Öppnar flera dokument

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja det är sjukt irriterande. Går det inte att disabla det på något sätt? Känns väldigt PC aktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag stänger av datorn kommer det upp en dialogruta som frågar om jag vill öppna gamla filer (el motsvarande), jag trodde att problemet skulle lösas genom att jag avbockar den rutan men icke.

 

Frågan när man stänger av gäller öppna fönster i program som är aktiva när man stänger av datorn. Om man bockar ur så öppnas inte de programmen igen, men om man har det ibockat så öppnas programmen som var igång igång när man körde datorn och då öppnas även programmen med de dokument som var öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är sjukt irriterande. Går det inte att disabla det på något sätt? Känns väldigt PC aktigt.

 

Jag tycker det är härligt bra. Jag tycker det är väldigt smidigt att program öppnas med de dokument och där jag var senast i dokumenten och jobbade. Känns mer PC aktigt att behöva öppna program, sedan gå till en "senast använda" dokument för att öppna dem. Nu när det sker av sig självt så slipper jag ägna massa extra klickande åt det, och just detta med att klicka flera gånger för att utföra något väldigt enkelt det är ju typiskt PC-aktigt, och nu slipper man det med Mac det är väl toppenhärligt. Hur kan det bli mer fantastiskt än så?!

 

Men för den som vill uppleva mer hur det är att köra PC så går funktionen att stänga av. Det är klart, med Mac kan man ju göra allt - finns alltid flera sätt att använda en Mac på.

Du stänger av funktionen i Systeminställningar - Allmänt och "Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng dokumentfönstren innan du avslutar programmet.

 

Ja, det funkar också. Har man fönster öppna när man avslutar programmet så öppnas samma fönster igen - om man har funktionen "Återställning av fönster" påslaget.

Stänger man fönstrena innan man stänger programmet, så öppnas de inte igen.

Och vill man att de inte öppnas alls oavsett om de var öppna eller inte i programmet, så stänger man av funktionen "Återställning av fönster" i Systeminställningar - Allmänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...