Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Markera och dra med Magic Trackpad?


adzer

Rekommendera Poster

Jag har nyligen skaffat en magic trackpad som jag är mycket nöjd med. Enda problemet är att jag kan inte markera text eller flytta på fönster och filer utan att klicka fysiskt på plattan.

Jag vill bara kunna "dubbeltappa" på plattan och sedan dra en fil eller fönster. har för mig att det fungerat tidigare. Är det någon inställning jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte som på MBP'n, bara att bocka i alternativet "Dra" i styrplatteinställningarna?

post-61850-071683100 1315935732_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv markerar jag och drar med Three finger drag

System preferences > Trackpad (Point & Click)

 

har bockat i allt på Point & Click-fliken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Mus och styrplatta -> Styrplattealternativ -> Klicka för rutan ”Dra”, och välj om du vill ha draglås eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Mus och styrplatta -> Styrplattealternativ -> Klicka för rutan "Dra", och välj om du vill ha draglås eller ej.

 

TACKAR!!!

 

 

Varför den inställningen ligger där kan man ju undra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACKAR!!!

 

 

Varför den inställningen ligger där kan man ju undra.

 

Själv är jag helt förälskad i funktionen "Dra med tre fingrar". Funkar för att flytta fönster, markera flera filer i Finder, dra och flytta filer etc.

 

Bonus: Du kan använda denna funktion på ett speciellt sätt. Om du initierar denna funktion genom att bara lätt dra med tre fingrar på ett fönster eller en fil så kan du sedan med pekfingret "slänga iväg" fönstret eller filen så att den glider i väg i rätt riktning. På det viset kan du stötvist, utan att flytta fingrarna över plattan, flytta objekt över hela skärmen.

 

post-38847-007292500 1316132089_thumb.png

 

 

Dra med tre fingrar fungerar också för att ändra storlek på fönster, markera text etc..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joj ag vet om den funktionen. Problemet är att jag använder tre fingers swipe i alla 4 riktningar för andra saker. Går inte att kombinera smidigt utan man råkar utföra fel saker hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Det går inte att ha två eller tre fingers swipe mellan sidor och samtidigt flytta och dra med tre fingrar, ändras automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...