Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Brumljud


xeric

Rekommendera Poster

Är det någon mer än jag som tycker Mac Pro'n är lite brummig av sig? Är väl lite skadad kanske av att haft mitt gamla kärnkrafverk till G4 ... låter massor med fläktar och sånt, men inget brum. Mac Pro'n är ju läskigt tyst så man kanske hör andra saker lättare istället?

 

Nu känns det lite som om vibrationerna från diskarna "vandrar" och slutligen ger ifrån sig ljudet nerifrån facket längst ner... och i o m facken så blir det ju ett riktat ljud mot luckan som sen typ förstärker det. (tystare utan lucka - blir som en resonanslåda med den)

 

Inte alls jättehögt ... bara otroligt frustrerande/irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Brukar räcka med att flytta på datorn någon centimeter och om inte det hjälper, ställa den på någon form av dämpande material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning så brukar det bli mer vibrationer från mina hårddiskar om jag haft igång datorn ett tag, satt den i vila och sen väckt den. När då hårddiskarna går igång igen från viloläge uppstår mer vibrationer än när jag först startade den. Så var det inte med bara en hårddisk installerad. Men jag har den i klädkammaren så jag hör ändå inget ifrån där jag sitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar räcka med att flytta på datorn någon centimeter och om inte det hjälper, ställa den på någon form av dämpande material.

Nej det är inte sånt brumljud, och den står redan på skum. Har 2 skumbitar jag klippt ut - just mot sånt, men oxå för att kunna skjuta den lite försiktigt om man behöver utan att få repor på handtagen nertill. Lyfter jag datorn 10-20cm så låter det fortf.

 

Inte så jättehögt ljud, men irriterande.

 

 

Av någon anledning så brukar det bli mer vibrationer från mina hårddiskar om jag haft igång datorn ett tag, satt den i vila och sen väckt den. När då hårddiskarna går igång igen från viloläge uppstår mer vibrationer än när jag först startade den. Så var det inte med bara en hårddisk installerad. Men jag har den i klädkammaren så jag hör ändå inget ifrån där jag sitter.

Även så lite med här... Orginaldisken på 1TB är ju lite känd för att vibrera en aning (Caviar Svart). Funderar på att köpa sån konverterare med gummiupphängning och flytta in den under DVD'n. (Såg nån guide som sa att man kan få plats med en liten SSD i samma montage) Har 2 st Hitachi 250GB annars. Dem har varit tysta hittills. Kanske dem börjar bli slitna?

 

Man får väl börja tänka lite på något SSDalternativ kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Motorerna slits och kan med tiden börja låta ordentligt. Med 250 gigsdiskar torde vara rätt åldrade vid det här laget så har du råd att byta dessa mot ssd så får du mer än bara tystnad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Ja, på sikt blir det nog SSD. Har kikat på den på OWC. Verkar riktigt bra, och inget överpris. :) Fast mina 250 är inte så himla jättegamla... 2006 tror jag jag köpte dem. Men nu när jag köpte nya datorn - Tycker orginaldisken på 1TB lät mer. Nu är den är helt 0-formatterad och flyttad till fack 3 o ligger förmodligen i vila mestadels. Skriver inget till den (än). Skall nog ha den som backupdisk bara.

 

Skall nog prova nån dag o dra ut diskarna några cm och starta upp datorn från USBsticka. Mest för att kolla så det är diskarna och inte några fläktar el nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

5 år gammal hårddisk som går 8 timmar om dagen? Ett snabbt överslag ger 2 000 till 3 000 miljarder varv med en motor som inte är mycket större än ett par femkronor. Klart det blir slitage. Alla hårddiskar jag avverkat och fortfarande sitter på ökar sitt ljudbuller gradvis. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker min macbook pro sedan 2010 är helt underbart tyst, till skillnad från mina gamla pc som man nästan fått använda hörselskydd till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...