Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera mac os x under /


byzance

Rekommendera Poster

Hej

 

Håller på och försöker byta hdd i min macbook pro mid 2009 2.53ghz.

Har den i usb dockan och startar upp recovery hd och formaterar den GUID mac os extended journalförd bla bla "Check".

avslutar skivverktyget och startar installationen av Lion. Allt går bra och sedan när den är klar så provar jag boota från den nya fräsha installationen i USB dockan genom att hålla in "ALT" . jag ser mina diskar och väljer den nya.

Då börjar det apple logotypen blinka och blinkar från det traditionella äpplet till en förbudssymbol och en "mapp" med ett frågetecken på.

 

Stoppar i den internt samma visa. Plockar ur disken sätter den i dockan igen och stoppar i den gammla. Bootar normalt från den gammla och hittar disken inne i systemet utan problem.

Kollar inne i skivverktyg och ser där att det står att OS X är installerat som under /Volumes/<namn>

 

Hur skall jag bära mig åt för att installera lion på den nya?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Håller på och försöker byta hdd i min macbook pro mid 2009 2.53ghz.

Har den i usb dockan och startar upp recovery hd och formaterar den GUID mac os extended journalförd bla bla "Check".

avslutar skivverktyget och startar installationen av Lion. Allt går bra och sedan när den är klar så provar jag boota från den nya fräsha installationen i USB dockan genom att hålla in "ALT" . jag ser mina diskar och väljer den nya.

Då börjar det apple logotypen blinka och blinkar från det traditionella äpplet till en förbudssymbol och en "mapp" med ett frågetecken på.

 

Stoppar i den internt samma visa. Plockar ur disken sätter den i dockan igen och stoppar i den gammla. Bootar normalt från den gammla och hittar disken inne i systemet utan problem.

Kollar inne i skivverktyg och ser där att det står att OS X är installerat som under /Volumes/<namn>

 

Hur skall jag bära mig åt för att installera lion på den nya?

Att det står /Volumes/<namn> för din externa hårddisk när du inte bootat från den är inget konstigt. / är den disk som systemet körs från, dvs din "gamla" disk. Din externa disk monteras i /Volumes/<namn>.

 

Vad som dock är konstigt är att du inte verkar lyckas med installationen.

Hårddisken är partitionerad med GUID-parttionstabell samt Mac OS Extended (jounalförd) säger du? Allt är OK med det i så fall.

Installationen löper igenom utan problem i övrigt också? Inga felmeddelanden?

 

Har du testat att köra installationen med den nya disken inuti datorn istället för kopplad via USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det står /Volumes/<namn> för din externa hårddisk när du inte bootat från den är inget konstigt. / är den disk som systemet körs från, dvs din "gamla" disk. Din externa disk monteras i /Volumes/<namn>.

 

Vad som dock är konstigt är att du inte verkar lyckas med installationen.

Hårddisken är partitionerad med GUID-parttionstabell samt Mac OS Extended (jounalförd) säger du? Allt är OK med det i så fall.

Installationen löper igenom utan problem i övrigt också? Inga felmeddelanden?

 

Har du testat att köra installationen med den nya disken inuti datorn istället för kopplad via USB?

 

Hej ja jag kom på det jag också att det naturligtvis lägger alla enheter under volumes när den inte är den man kör ifrån.

Ja installationen löper normalt. Japp har provat att installera med den nya disken inuti också men det hjälps ej. Har även provat carbon copy cloner.

Inga felmedelanden under instalationen. Den löper som den skall men när den bootar om för att starta operativet så hoppar man antingen in i det gammla eller om man väljer att starta via option key "alt" så står det bara och blinkar... håller på att bli knäpp på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet inte, jag ska försöka leta på något gammalt usb minne och kolla om jag kan lägga recovery installations grejjen på det sedan skriva över den nya disken med bara 0:or och köra installationen från usb minnet.

 

Tror ej det är något fel på den, den verkar fungera utmärkt som lagrings media.

Det är den Seagate Momentus XT 500gb, sådan där hybrid disk 4gb flash och resten normal 7200 rpm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är din nya disk trasig på något sätt?

 

Funderar det sitter ju stift back vid anslutningen precis som på 3.5" diskar som för att bygla slave eller master. Men det står ingen betäckning på vad de är. Finns inga sådana på den gammla Hitatchi disken.

Lär man bygla den något månne tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då SATA inte har någon master/slave så måste dom ha någon annan funktion.

Kanske är de till för service eller för att styra disken på något sätt.

 

 

Kanske kan man stänga av SSD-delen eller något liknande med dom. Jag skulle iaf inte grejja med det för mycket utan att veta vad dom har för funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då SATA inte har någon master/slave så måste dom ha någon annan funktion.

Kanske är de till för service eller för att styra disken på något sätt.

 

 

Kanske kan man stänga av SSD-delen eller något liknande med dom. Jag skulle iaf inte grejja med det för mycket utan att veta vad dom har för funktion.

 

 

Bör tillägga att jag provat att tanka ner installen igen från den gammla disken i appstore och sedan installerat det på den nya disken.

Det går bra att installera och när installen gjort sitt startar om datorn och bootar upp i det nya fräsha lion på den nya disken.

allt verkar frid och fröjd. Men så fort jag startar om datorn eller så så kan den ej hitta systemet jag precis installerade....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att installera och när installen gjort sitt startar om datorn och bootar upp i det nya fräsha lion på den nya disken.

allt verkar frid och fröjd. Men så fort jag startar om datorn eller så så kan den ej hitta systemet jag precis installerade....

Så det går bra att starta om och starta nya systemet en gång. Men inte en andra gång?

 

Och du håller ner ALT för att se till att rätt hårddisk väljs osv?

Även testat rensa PRAM osv?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Korrekt, det går att installera systemet _OM_ jag gör det från existerande system. Ej ifrån t.ex usb sticka etc.

Vidare efter installationen så kan jag ej stänga av datorn eller boota om då hittar den ej disken.

 

Och om jag håller in Alt eller " option key " så ser man disken utmärkt men när man väljer att boota den så blir det bara en symbol i form av en "mapp" med ett frågetecken på eller ett förbuds tecken (cirkel med streck igenom) som blinkar.

funderar på om mbp 5,4 mid 2009 ej är kompitabla med hybriddiskar eller ssd diskar. Min är en Seagate momentus xt 500gb.

Så det går bra att starta om och starta nya systemet en gång. Men inte en andra gång?

 

Och du håller ner ALT för att se till att rätt hårddisk väljs osv?

Även testat rensa PRAM osv?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är det ju inte alls som jag skrev. Då har du ju aldrig startat från den nya installationen.

 

Dum fråga:

Är du säker på att du har GUID-partitionstabell samt installerar en version av OS X som är lika ny eller nyare än den som levererades med datorn?

 

Hur gör du för att installera det från det existerande systemet? Startar du installeringen inuti en fungerande installation av OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör installer från min orginalhårddisk. Vilket kör Mac OS X 10.7.2.

När installern som tankats hem från appstore körs så löper den på fint och startar efter ett tag om och man bootar upp i det nya fräsha Lion.

 

Väl där efter så kan jag ej boota om eller stänga av datorn då som jag tidigare beskrev hittar den ej operativsystemet på disken.

Se utdrag ur "Verbose" på videon.

 

Ok, då är det ju inte alls som jag skrev. Då har du ju aldrig startat från den nya installationen.

 

Dum fråga:

Är du säker på att du har GUID-partitionstabell samt installerar en version av OS X som är lika ny eller nyare än den som levererades med datorn?

 

Hur gör du för att installera det från det existerande systemet? Startar du installeringen inuti en fungerande installation av OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser en massa Read errors. Kanske är det något problem med disken trots allt.

Antingen trasig disk eller inkompatibel på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att när den ska läsa från ssd delen på disken så slår det bakut...

 

ska försöka få tag på en vanlig 7200 rpm och prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...