singe Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Hej. Jag håller på att skriva en uppsats i pages där radavståndet ska vara 1.5 men när jag försöker ställa in det blir avståndet inte rätt, för stort eller för litet. Jag har prövat alla alternativ som finns i granskaren, enkelt, dubbelt, flera, exakt och allt det där men får det inte att funka. Har googlat sönder det men hittar inget som förklarar det. Har även en fråga om styckestilar. Vet ju att man kan omdefiniera en stil så samma kan användas genom hela texten, men då finns den bara i det dokumentet som jag ändrade den i. Går det att spara en egen stil så den finns med i varje nytt dokument jag arbetar med, utan att behöva göra om inställningarna? Tack för svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Känner inte igen problemet med radavstånd som du anger. Skriver själv alla mina rapporter och uppsatser för mina studier i Pages'09 och har aldrig haft problem med radavståndet. Angående styckestilar så blir de fasta om du skapar dessa och sparar det tomma dokumentet som en mall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 "Enkelt, dubbelt, flera" är snabbval. Strunta i dem här eftersom du inte ska använda 1 eller 2 som radavstånd. Dra i skjutreglaget eller tryck på pilarna upp-ner vid rutan för radavståndet, eller skriv helt enkelt in "1.5". Ja, du kan markera rutan och skriva in värdet 1.5. Pages, som flera program på Macen, erbjuder flera möjligheter att göra en och samma sak. Och du har fyra sätt att ställa in radavståndet på till 1.5... Men observera, detta gäller enbart inom det stycke som markören befinner sig. Om du vill att det ska gälla för hela dokumentet så får du ställa in en styckestil med radavstånd 1.5, och så väljer du denna styckestil för hela dokumentet. Om du vill ha vissa inställningar för ett dokument så kan du, som tidigare redan angetts, spara ett malldokument som har de inställningar du önskar gällande mängder med parametrar - radavstånd, sidfot, sidnumrering, typsnitt, styckestilar och så vidare och så vidare. Ställ in ett dokument som är som du vill ha det, så sedan in på "Arkiv - Spara som mall" och spara det som en mall. Kanske kalla det för "Uppsats" eller så. När du sedan startar Pages så väljer du mallen "Uppsats" för dokumentet, och ett nytt dokument skapas med dina inställningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
singe Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 Tack så mycket för era svar, funkade nu, vet inte vad jag höll på med innan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.