Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur många GHz?

mac-mac

Recommended Posts

Hej! Jag ska snart köpa en imac 21,5 men jag har ett problem: Hur många ghz behöver jag? Ska jag köpa den med 2,5GHz elr den med 2,7GHz.. taksam för svarbiggrin.gif

Jag anser skillnaden i prestanda är marginell, om du inte tänker köra väldigt tunga applikationer. Däremot så levereras 2,7 GHz varianten med dubbelt så stor hårddisk.

Oftast när man väljer en snabbare processor på en Mac så blir det ingen större skillnad. MEN: ibland betyder det att man får en annan typ av processor som orkar massor mer.

EXEMPEL:

Från 2,5 till 2,7 är det samma processor, i5. Skillnaden är liten och du kommer inte att märka det. Men kliver du från 2,7 till 2,8 så får du en annan processor som heter i7 och den ger ett rejält prestandakliv. Men då har priset ökat med 5 lakan...... å tredje sidan får du ett riktigt bra grafikkort och en större hårddisk.

...

Som vanlig användare ser jag inte vitsen att köpa en kraftigare än den billigaste. Den är kraftfull så det räcker till det mesta. Lägg i stället pengar på mycket RAM. OS X Leion drar mycket RAM så 8 GB bör du ha, gärna ännu mer.

Håller med helt och hållet. Om man kliver upp från en äldre burk är det ändå *rejält* mycket snabbare, och de 20% extra i hastighet man vinner på att kliva upp ett snäpp märks inte. Mer framtidssäkert är det inte heller, eftersom skillnaden är så liten, och när man blir sugen på att byta efter ett antal år spelar inte heller de 20 procenten i hastighet någon skillnad.

*Host* :blink: ... i min räknedosa blir det bara knappt 10%... :behave:

Håller med helt och hållet. Om man kliver upp från en äldre burk är det ändå *rejält* mycket snabbare, och de 20% extra i hastighet man vinner på att kliva upp ett snäpp märks inte. Mer framtidssäkert är det inte heller, eftersom skillnaden är så liten, och när man blir sugen på att byta efter ett antal år spelar inte heller de 20 procenten i hastighet någon skillnad.

Sant sant.... enda gången det är smart att köpa "största bästa" är om man jobbar professionellt med tunga cpu/grafikapplikationer, dels kan man dra momsen sen är det ett arbetsredskap i ett sammanhang där tid är pengar.

För normal/hobbyanvändaren med en uppgraderingscykel på några år spelar det absolut inte någon roll och vid försäljning (oavsett tidsrymd) så ger det inget mervärde med den vassare modellen.

Redigera vad? Lite skillnad på att redigera textfiler och att redigera högupplösta bilder eller videofilmer whistling.gif

Men generellt så är det bättre att satsa på mer minne än lite snabbare processor. Som jag sa, driver du företag och datorn är ditt leverbröd, köpt det bästa du kan. Annars inte...

SSD är den största prestandavinsten du kan få. Köp en sån istället för snabbare processor eller mer RAM.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...