gustaff Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Hej! Min macbook blir väldigt varm och fläkten börjar surra som ett flygplan för nästan ingenting. Vad kan man göra för att åtgärda detta? Jag har läst några trådar om detta problem där tips gavs om att dammsuga macbooken mm, men önskar fler svar om det är någon som vet andra metoder. Tack på förhand! Mvh Gustaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korken1 Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Du ska absolut inte dammsuga din MacBook! Är datorn några år kan det vara damm i den och då fungerar det bra med tryckluft på flaska, finns på t.ex. Clas Ohlson för 129 :-.... Du kan kolla i min tråd om du hittar något! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaff Posted September 3, 2011 Author Share Posted September 3, 2011 Du ska absolut inte dammsuga din MacBook! Är datorn några år kan det vara damm i den och då fungerar det bra med tryckluft på flaska, finns på t.ex. Clas Ohlson för 129 :-.... Du kan kolla i min tråd om du hittar något! Hej Korken och grymt stort tack för ditt svar! Jag installerade ett program tidigare idag som heter FAN CONTROL. Bifogad bild på statusen med programmet gjorde mig lite bekymrad. På bilden står det att höger fläkt är negativ och att vänster fläkt kör på. Kan det vara så att den högra fläkten är sönder och att den vänstra jobbar för två? Mvh Gustaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Hej Korken och grymt stort tack för ditt svar! Jag installerade ett program tidigare idag som heter FAN CONTROL. Bifogad bild på statusen med programmet gjorde mig lite bekymrad. På bilden står det att höger fläkt är negativ och att vänster fläkt kör på. Kan det vara så att den högra fläkten är sönder och att den vänstra jobbar för två? Mvh Gustaf Jag får samma resultat. Kan det vara så att MacBooken bara har en fläkt. Jag gissar att så är fallet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 ... eller klarare uttryckt, min går svalare, men har nog bara en fläkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korken1 Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Kan det vara så att den högra fläkten är sönder och att den vänstra jobbar för två? Min MacBook har bara en fläkt, det kan du se på bilden som är i det sista inlägget i den här tråden: Kolla Här! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Hej! Min macbook blir väldigt varm och fläkten börjar surra som ett flygplan för nästan ingenting. Vad kan man göra för att åtgärda detta? Jag har läst några trådar om detta problem där tips gavs om att dammsuga macbooken mm, men önskar fler svar om det är någon som vet andra metoder. Tack på förhand! Mvh Gustaf Vilken MacBook har du? Är det MacBook eller MacBook Pro? Den nyaste MBP är känd för att leka vindtunnel.... ... Du ska inte damsuga som sagt var utan avlägsna damm vid behov. ... Du kan ha drabbats av frispel i SMC som är en styrkrets för hårdvarufunktioner. Återställ den och se om det blir skillnad. http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE ... Om du surfar på webbsidor med mycket Flash så drar Flash väldigt mycket processorkraft vilket man kan se om man tar fram Aktivitetskontroll och lägger processorfönstret flytande på skrivbordet eller i docken. Flash leder ofelbart till brölande fläktar..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korken1 Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Vilken MacBook har du? Är det MacBook eller MacBook Pro? Den nyaste MBP är känd för att leka vindtunnel.... Tror att TS har en MacBook, det står på dennes profil och tråden är postad i MacBooks avdelning... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Tror att TS har en MacBook, det står på dennes profil och tråden är postad i MacBooks avdelning... Efter år av undsättning på detta forum så kallar folk fortfarande sin bärbara Mac felaktigt. Med tanke på att vissa modeller väsnas mer än andra så KAN det ju vara så att man har misstagit sig. Jag bara frågar för att vara säker.... än har jag inte blivit helt puckad. :totaltgalen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korken1 Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Efter år av undsättning på detta forum så kallar folk fortfarande sin bärbara Mac felaktigt. Med tanke på att vissa modeller väsnas mer än andra så KAN det ju vara så att man har misstagit sig. Jag bara frågar för att vara säker.... än har jag inte blivit helt puckad. :totaltgalen: Hmmm... Det har du nog rätt i.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dwelitz Posted August 5, 2012 Share Posted August 5, 2012 Vilken perfekt tråd! Tror jag.... Jag har iaf en MacBook (eller BlackBook som så många vill kalla den!) som jag tror är från sent 06. Fläkten på den har nog iaf lagt av helt! Den lät oroväckande mycket för en tid sen utan att göra någonting. Det var liksom bara att öppna burken utan några program eller någonting uppe och den lekte värsta vintunnel! (tyckte det var ett roligt utryck, så jag ska nog börja använda det! Tack Axelman!) Men efter att den var så i en två veckor så slutade den låta som en idiot och jag tänkte, Fan va bra! Det löste sig!! Och några minuter efter det så stängde burken av sig..... Och på den vägen är det. Nu stänger den av sig när den börjar bli lite varm och känner för det.... Det är ganska svårt att flytta grejer från gamla datorn till nya då jag knappt kan öppna Finder!! Men jag antar att det var fläkten som bestämde sig för att dö och att datorn då stänger av sig för att inte skada data och sånt. Men är det någon som vet hur man fixar det här och hur mycket det skulle kosta? Och jag vet att tråden snart är ett år gammal! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted August 5, 2012 Share Posted August 5, 2012 Ny fläkt, max 100kr på ebay. Kan vara värt att blåsa rent inuti datorn medan du ändå öppnar den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted August 5, 2012 Share Posted August 5, 2012 Du ska aldrig använda tryckluft och blåsa rent i datorn, smutsen fastnar inuti saker som lager, kontakter osv. Korrekt metod är att använda en ESD-säker dammsugare vilket är en kostsam pryl eller låta ett proffs rengöra åt dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bruksroy Posted August 5, 2012 Share Posted August 5, 2012 Du ska aldrig använda tryckluft och blåsa rent i datorn, smutsen fastnar inuti saker som lager, kontakter osv. Korrekt metod är att använda en ESD-säker dammsugare vilket är en kostsam pryl eller låta ett proffs rengöra åt dig. Bra poäng att tänka på lagren. En kompromiss, eftersom datorn är gammal, kan vara att inte blåsa i själva fläkten, utan rengöra den med en liten borste för att sedan blåsa eller dammsuga ur resten. Anekdotiskt argument, men det har alltid funkat utmärkt för mig :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dwelitz Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Okej, tack så mycket för alla svar! Min farsa har någon typ av super dammsugare som ska kunna dammsuga datorer. Den har något super litet munstycke som typ ska anpassa trycket och allt sånt..... Hur svårt tror ni i alla fall att det är att byta fläkten? Och vet ni vad det är för fläkt i datorn? Alltså storlek och sånt. Återigen tack för svar! Trodde att det skulle gå upp mot en tusenlapp i att fixa datorn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.