Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac pro 1.1, livslängd till?


crazyivan

Rekommendera Poster

Funderar nu på att köpa en begagnad Mac pro 1.1

2x2.66 GHz DualCore Intel-Xeon

8800GT och 7300GT

4GB RAM

 

Undrar nu om jag kan leva med denna ett tag till?

Får man inte Lion på den?

 

 

Något man ska tänka på?

Alla åsikter välkomnas.

 

Har länge funderat på en iMac 27" eller Mac pro, men min budget ligger bara på max 7000kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar nu på att köpa en begagnad Mac pro 1.1

2x2.66 GHz DualCore Intel-Xeon

8800GT och 7300GT

4GB RAM

 

Undrar nu om jag kan leva med denna ett tag till?

Får man inte Lion på den?

 

 

Något man ska tänka på?

Alla åsikter välkomnas.

 

Har länge funderat på en iMac 27" eller Mac pro, men min budget ligger bara på max 7000kr

Det beror ju alldeles på vad den kostar. Ska du pynta 7000:- för den så borde det vara mer intressant med en Mini. Då har du en dator med garanti, oerhört strömsnål och tyst jämfört med Pron, Lion följer med på köpet och grafikkortet är betydligt bättre samt att Minin är bärbar som en hårddisk. Pron är... släpbar.... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med en MP 1.1 med samma spec förutom minnet där jag har 16Gb samt SSD-disk och jag har svårt att märka någon skillnad mellan denna maskin och min MBP ifrån 2011 som har 2.3Ghz, 8 i minne och SSD.

 

Kör Lion med MP:n och det flyter på bra så jag ser ingen anledning till att uppgradera än på ett tag.

 

Tycker att man stirrar sej blind på vad Geekbench rapporterar istället för att tänka på vad man ska ha maskinen till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med en MP 1.1 med samma spec förutom minnet där jag har 16Gb samt SSD-disk och jag har svårt att märka någon skillnad mellan denna maskin och min MBP ifrån 2011 som har 2.3Ghz, 8 i minne och SSD.

 

Kör Lion med MP:n och det flyter på bra så jag ser ingen anledning till att uppgradera än på ett tag.

 

Tycker att man stirrar sej blind på vad Geekbench rapporterar istället för att tänka på vad man ska ha maskinen till.

 

Geekbench säger naturligtvis inte allt, men ger ett hum om hur det är ställt med prestandan. Sen finns de de som tycker att eftersom de är ungefär jämbördiga så är valet självklart MacPro och de som då inser att det är lika bra att köpa en Mini. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple kommer blockera MP 1,1 till nästa operativsystem. Så helt framtidssäkert är det inte direkt.

 

Varför? För att de har gjort det med alla andra datorer som överskrider livslängden på 5 år. I Lion preview betas så satte en enkel rad kod stopp för iMac 1,1 macmini 1,1 osv, när folk upptäckte det och började ändra på sina koder så gjorde Apple helt enkelt så till GM att de låste Finder till 64-bit vilket de datorerna inte kan köra då de endast har 32-bit CPU. Mac Pro klarade sig endast för att de hade 64bit CPU... Till nästa OS blir kerneln troligtvis 64-bit vilket MP 1.1 / 2.1 inte kan boota eftersom de kör 32bit EFI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen går framåt och ju mer man har stöd för äldre hårdvara, desto fler extra grejjer i operativsystemet vilket innebär mer administration och underhåll från Apples sida och mer att bugglösa och så tar det upp extra utrymme och så kan systemet gå något långsammare.

 

Men har man en fem år dator kan man givetvis fortsätta använda den. Man måste inte ha sensate versionen av operativsystemet. Finns fortfarande många datorer som kör Mac OS X Tiger och detta fungerar utmärkt. Då får man köra med äldre mjukvara också eftersom mycket ny mjukvara kräver Leopard eller Snow Leopard och uppåt, för där introducerade Apple nya tekniker i operativsystemet.

 

Men Tiger är fortfarande ett utmärkt OS, och Snow Leopard är också väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...